Recenze: Testament mládí

Vydáno dne 15.08.2016
Výborný film, natočený podle memoárů Very Brittain.
Ráda se chodívala koupat se svým bratrem Edwardem a kamarádem Victorem do rozkošného lesního jezírka. Moc toužila studovat na Oxfordu, což jí po přímluvě bylo dovoleno. Sama se učila na přijímací zkoušky a zvládla je. Mezitím se sblížila s Rolandem Leightonem a všechno vypadalo hodně dobře, kór když jí psal básničky. Jenže přišel atentát na následníka trůnu, a poté vypukla první světová válka. Mladí muži narukovali do armády, zatímco některé ženy, včetně Very, se dobrovolně staly ošetřovatelkami. Do značné míry tedy viděly ty hrůzy války, jaké kromě samotných vojáků nikdo jiný neviděl.

Filmy, které se odehrávají během první světové války nebo případně těsně po ní, většinou rozhodně stojí za zhlédnutí. Příliš dlouhé zásnuby, Šťastné a veselé, Válečný kůň, Gallipoli, Paths of Glory, Sergeant York … a do této řady určitě patří i Testament mládí, jehož režisér James Kent nedávno natáčel v České republice pilotní film k chystanému seriálu z produkce ABC s názvem Spark. Testamentem mládí vlastně na stříbrném plátně debutuje, nicméně zkušenosti z televizního prostředí má poměrně dost bohaté. A evidentně jich maximálně využil.

Příběh Very Brittainové odvyprávěl s citem a za použití působivých výrazových prostředků V rámci konkrétních situací i proto naprosto přesně vnímáme, co hlavní hrdinka zrovna prožívá. Emoce se tedy daří probouzet spolehlivě a s tím vlastně souvisí fakt, že i z řemeslného hlediska se jedná o zručně natočený film, byť z hlediska střihové skladby se nevyvaruje nějaké té drobné chybky. Avšak například krátké a de facto ty samé flashbacky přicházejí přesně v ty nejvhodnější okamžiky, přičemž jednou vyvolají náladu takovou a podruhé opačnou. I tyto malé, ale přesto účinné skutečnosti (nelze opomenout ty básně) lze v Testamentu mládí najít.

Mezi ty nepřehlédnutelné patří brilantně zachycená atmosféra doby a zároveň si přiblížíme mentalitu tehdejších lidí. Ti mladí chtěli do války, protože to pro ně byla čest, bránit svoji vlast. Klidně kvůli tomu opustili své přítelkyně, neboť jak říká Roland: „Nemůžu nechat svou povinnost na ostatních.“ (Zvláštní ale, že Vera to příliš nechápe, když se předtím sama přimlouvala u otce, aby mohl do armády její bratr.) Pak je ovšem precizně při čekání v zákopech zachycen ten strach a ta nejistota těchto chlapců, kteří věřili, že svou přítomností na bojišti pomůžou udělat ze světa lepší místo. Jenže právě o tom samém byli přesvědčeni ti, kteří stáli proti nim.

Ženy se zase chtěly stát ošetřovatelkami zraněných vojáků, jelikož jim to prostě přišlo v této době jako samozřejmost. Přitom se stávalo, že Angličanky na některých místech v Evropě ošetřovaly i Němce. A kupodivu, jejich krev, strach a výčitky byly úplně stejné, jako u všech ostatních. Kdepak, Testament mládí mimo jiné taky ukazuje, že nikdo nepochopí absurditu války jako jedinec, který jí byl přímo účasten, nebo v ní někoho ztratil. Pro lásku ve válce zkrátka není místo. Nutno dodat, že svědky bojů se nestaneme ani v jednom případě, nicméně se musí nechat, že scéna „výjevu zkázy“, ve které slunce ozářilo vodu v dírách po granátech, má i díky doprovodnému komentáři neobyčejnou sílu, přestože taky není dlouhá. A její vizuální podmanivost zapříčiní, že ji z mysli jen tak nedostanete.

Režisér se mohl opřít o velmi dobrý (až na nějaké ty maličkosti) scénář Juliette Towhidi, která se pro změnu mohla opřít o ty unikátní Veriny memoáry. Jak už to tak bývá, začínáme krátkou scénou z konce války, ze které se elegantně přeneseme zpět před její začátek. Zpátky se k ní navrátíme už čtvrt hodiny před koncem, což bylo brzy, jelikož potom se děj prakticky úplně zastaví a s výjimkou zamyšleníhodného projevu hlavní hrdinky a závěrečnému symbolickému koupání v tom lesním jezírku, se nestane nic, co by výrazněji zaujalo.

V této závěrečné patnáctiminutovce totiž ani Alicia Vikander už pořádně nemá, co by hrála. Jinak předvádí pod Kentovým vedením velmi přirozený, a napsal bych taky upřímný herecký výkon, jenž je jedním z důvodů, proč tolik zamrzí, že se Testamentu mládí nedostalo větší pozornosti. Ve vedlejších rolích se totiž také objevují známí herci a herečky – Kit Harrington (Pompeje, Hra o trůny), Taron Egerton (Kingsman: Tajná služba, Orel Eddie), Emily Watson (Equilibrium, Zlodějka knih) a Hayley Atwell (Captain America: První Avenger, Jimi: Hvězda stoupá vzhůru).

Testament mládí přitom patří k těm počinům, které jsou potřeba, jelikož vyprávějí o tématech (válka, láska, morální povinnosti), jaká budou zřejmě navždy aktuální a diskutovaná. Testament mládí je biografický film o ženě, o níž by se mělo vědět, protože si připsala záslužné činy (na rozdíl od některých jiných osob, jimž se rovněž dostalo pocty mít vlastní biják). Testament mládí by si prostě zasloužil, abyste mu dali šanci. Na DVD se potom nacházejí nějaké ty bonusy (vynechané scény, šestiminutový film o filmu, …), ale bohužel bez českých titulků. Hlavně, že ty u samotného filmu jsou kvalitní.

Claudia Lennear

Lennear Claudia

Claudia Lennear