Zari

Rozhovor: Miroslav Krobot

Vydáno dne 07.12.2017
Nejen režisér filmu Kvarteto, který právě hrají česká kina. Odpovědi možná stručné, ale určitě jasné a výstižné. 



 

 










FDb: Do svého předchozího filmu Díra u Hanušovic jste obsadil převážně herce ze „svého“ Dejvického divadla. V případě Kvarteta se vám do žádné role typově nehodili?

Miroslav Krobot: Ne, já jsem záměrně obsadil lidi, kteří se tolik neznají. A v Díře u Hanušovic jsem vlastně trochu z takového pudu sebezáchovy obsadil herce, které znám a věděl jsem, co od nich čekat. Takže ve Kvartetu jsem byl trochu odvážnější.

FDb: Jak to bylo s obsazením Jiřího Schmitzera? Nedávno mi říkal, že už se mu moc nechce hrát …
Miroslav Krobot: Nechce, to je pravda. Ale my jsme kamarádi, tak jsem ho ukecal.

FDb: Pro roli Báry Polákové jste uvažoval o čtyřech herečkách. Prozradíte jména těch ostatních?
Miroslav Krobot: (krátká pauza) Neprozradím. Myslím, že by to nebylo moc dobré.

FDb: Je spousta režisérů, kteří sami sebe obsazují do svých filmů, klidně jenom do malých roliček. Vy jste o tom neuvažoval?
Miroslav Krobot: Ne, ne. Já bych to cítil jako rozptylování a jako takovou možná zbytečnou atrakci.

FDb: Váš první režijní celovečerák měl premiéru v roce 2014. Vaše herecká kariéra se ale hodně rozjela už někdy v roce 2005. Neměl jste ambice režírovat už dříve?
Miroslav Krobot: Neměl. Ono to přišlo nějak náhle, já jsem původně ani neuvažoval o filmu. Ale tím, že jsem začal hrát, mě začala ta filmová režie zajímat a došlo k těmto dvěma filmům.

FDb: Kvarteto se natáčelo už minulý rok v létě. Proč jde do kin až letos na podzim?
Miroslav Krobot: To se zeptejte distributora, protože já to opravdu nevím. Ale myslím, že tam byly nějaké festivalové požadavky. A možná i kvůli volbám, ale nevím to jistě, proč to zdržení bylo takhle dlouhé.

FDb: Mají postavy v Díře u Hanušovic reálné předobrazy? Včetně Laďovy starý?
Miroslav Krobot: Mají, ten příběh dvou kamarádů, kteří chodili současně s jednou ženou, je konkrétní.

FDb: Vzpomenete si, kolikrát jste natáčeli tu scénu, ve které vaše dcera Lenka coby Jaruna říká: „Tak su ráda, že su doma?“ Tam to vypadá, že pro herce muselo být hodně těžké se nesmát …
Miroslav Krobot: Nepamatuju si konkrétně tuhle scénu, ale ten průměr klapek na každý záběr byl takových deset patnáct.

FDb: Předtím jste jako herec spolupracoval s maďarským režisérem Bélou Tarrem na filmu Muž z Londýna, přičemž on nechával každý záběr opakovat i šedesátkrát. To svým způsobem taky musela být zajímavá zkušenost …
Miroslav Krobot: Určitě to bylo zajímavé, ale zároveň i příšerné. Zajímavé to bylo ale hlavně v tom, že si myslím, že pro něj jsou ve filmu podstatnější věci než herec. Světlo, atmosféra, rytmus … vyprávění obrazem. Ten herec je opravdu jenom jedna taková složka, která sice funguje, ale není dominantní.

FDb: V Díře u Hanušovic je postava toho Němce, který jezdí v luxusním autě a chodí dobře oblékaný, zatímco postavy na té vesnici jezdí v traktorech a jejich oblečení zdaleka tak parádní není. Zamýšleli jste to tak, aby se název filmu dal brát i v přeneseném slova smyslu? Že Dírou se rozumí Česká republika a Hanušovicemi Německo?
Miroslav Krobot: Myslím, že ne, že ta souvislost tam nebyla. Díra u Hanušovic jsou ve skutečnosti Vikantice, což je třetí nejchudobnější vesnice v republice. A ten předobraz je naprosto věrohodný, i když mi to v Praze nikdo nevěřil.

FDb: I Ivan Trojan mi říkal, že u Díry u Hanušovic jste měl podmínku, aby se herci nevraceli zpátky do Prahy a zůstali na místě natáčení po celou dobu. Měl jste nějakou podobnou podmínku i u Kvarteta?
Miroslav Krobot: Neměl. Tady byla spíš ta podmínka taková, že jsem chtěl, aby ti herci opravdu vypadali jako profesionální muzikanti. Každý měl svého trenéra a rok cvičili na nástroje.

FDb: Vaše dcera Lenka je známá filmová herečka. Podobně jako u Zdeňka Svěráka se příliš neví, že má i dceru Hanku, tak vy máte další dvě děti. Je filmařina nikdy nelákala?
Miroslav Krobot: Ne. Jeden bude teď dělat státnice a druhý pracuje v Praze u Dopravního podniku.

FDb: Vaše dcera dostala za Díru u Hanušovic Českého lva. Co pro vás osobně znamenají Český lev nebo Ceny české filmové kritiky?
Miroslav Krobot: Samozřejmě to člověka potěší, protože to jsou obě profesní ceny. Takže si jich vážím, protože vám kolegové dávají najevo, že to nebylo blbě. Takže z tohoto hlediska mě to samozřejmě těší.

FDb: Co podle vás chybí současnému českému filmu?
Miroslav Krobot: Myslím, že odvaha.

FDb: Film Kvarteto je mimo jiné o hledání štěstí. Co pro vás bylo štěstí, když jste byl ve věku hlavních postav? Tedy když vám bylo okolo třiceti?
Miroslav Krobot: Já jsem o tom neměl moc problém uvažovat, protože pro mě bylo štěstí, že jsem byl s rodinou a že jsem dělal to, co jsem chtěl. A snažil jsem se, aby se tady ten totáč tenkrát trochu změnil. Takže jsem měl opravdu starosti tohoto velmi konkrétního druhu.

FDb: O kterých filmových tvůrcích byste řekl, že vás nejvíce ovlivnili jako režiséra?
Miroslav Krobot: Renoir, Kaurismäki … Jmenoval bych jich hodně.

FDb: Jak byste diváky pozval na film Kvarteto?
Miroslav Krobot: Pokud chtějí strávit takový docela příjemný večer a nechtějí nikam spěchat, tak bych je pozval.

FDb: Je možné, že se někdy dočkáme Díry u Hanušovic 2 nebo Kvarteta 2?
Miroslav Krobot: Díra u Hanušovic ne. A Kvarteto taky ne.

FDb: Chystáte už nějaký další projekt? Ať už jako režisér nebo jako herec?
Miroslav Krobot: Chystáme šestidílný komediální seriál pro Českou televizi s názvem Zkáza Dejvického divadla. Trochu si děláme legraci sami ze sebe. (úsměv)

FOTO: Falcon
(Autor: Tomáš Kordík)
 
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Záměna (The Switch)

Záměna
The Switch

Čičerin

Čičerin
Čičerin

Manželé z roku II (Les mariés de l'an deux)

Manželé z roku II
Les mariés de l'an deux

Naposled navštívené:
Záměna (The Switch)

Záměna
The Switch

Čičerin

Čičerin
Čičerin

Manželé z roku II (Les mariés de l'an deux)

Manželé z roku II
Les mariés de l'an deux