Recenze: Deepwater Horizon: Moře v plamenech

Vydáno dne 26.09.2016
Pamatujete si na tu havárii této ropné plošiny, po které začala do Mexického zálivu proudit ropa, přičemž z toho nakonec byla jedna z největších člověkem způsobených katastrof v historii? Tak přesně o tom vypráví tento film.
Režie se ujal Peter Berg, který předtím natočil naprosto skvělý thriller Na život a na smrt (v originále Lone Survivor). A nutno napsat, že mezi oběma projekty nepřekvapivě najdeme další podobnosti. Ale nejprve si ještě řekněme, že hlavním hrdinou je šťastně ženaný otec malé dcery Mike Williams. Ten pracuje jako hlavní technický inženýr na plošině Deepwater Horizon a 20. dubna 2010 musí do práce. Na jeho práci i na práci všech ostatních bude dohlížet jistý pan Jimmy. Nicméně protože pánové ze společnosti BP nedbali bezpečnosti, pokazilo se prakticky všechno, co se pokazit mohlo.

A my si na to musíme počkat, jelikož předtím považovali tvůrci za nezbytně nutné, abychom poznali Mikeovu krásnou manželku (Kate Hudson) a jejich dcerku (Stella Allen), která o tatínkovi přečte referát. Taky se zaměříme na auto Mikeovi kolegyně Andrey (Gina Rodriguez), jež bydlí podle všeho na úplně jiné straně města a s hlavním hrdinou patrně nejsou ti úplně nejlepší kamarádi. V tom smyslu, že by spolu trávili i mimopracovní čas. Nabízí se tedy otázka, proč nebyla tato část expozice věnována nějakému jinému kolegovi. Případně panu Jimmymu (Kurt Russell), který představuje důležitou postavu.

Zřejmě to bylo z toho důvodu, že Andrea je na plošině v podstatě jedinou ženou. A ta situace kolem jejího auta pak dostane takovou docela zvláštní pointu. Zvláštní, ale přesto pointu. Zato vysunout do popředí právě Mikea Williamse bylo skvělé řešení. Nejen proto, že ho výborně ztvárňuje Mark Wahlberg, nýbrž také kvůli tomu, že byl jedním z mála, ne-li tím úplně jediným člověkem, kdo si tehdy dokázal zachovat chladnou hlavu a vznikající komplikace zvládal v rámci možností optimálně vyhodnotit, i kdyby to znamenalo hodit překvapenou a vyděšenou kolegyni z plošiny dolů do moře (nejlepší moment filmu).

Ale to pořád trochu předbíhám. Protože abychom se k tomuto momentu dopracovali, musíme ještě přečkat větší množství málo záživného povídání, během kterého si vyslechneme několik odborných termínů. No rozhodně nezávidím tomu, kdo tenhle počin překládal a vytvářel k němu titulky. Nicméně když už se tedy konečně dostaneme k té akci, začne ta pravá podívaná, na níž si určitě vyplatí si trpělivě počkat! Teprve na této pasáži se ukazuje pečlivá připravenost režiséra Petera Berga, který jí vytvořil opravdické peklo na mořské hladině.

I když ve finále se nezadře až tolik pod kůži, jako zmíněný příběh čtyř vojáků z nepodařené mise Red Wings. Avšak to se dalo čekat, protože v tom svém předchozím počinu Peter Berg skutečně setřel rozdíl mezi filmem a realitou, neboť si velice dobře pamatuju, že jsem pomalu sám cítil ty zásahy kulkou a pády na skály. A rozhodně jsem nebyl sám. A nutno dodat, že tohle fungovalo i později, když jsem film viděl na DVD. Ovšem pořád se dá s klidem napsat, že se spolu s kompletním Deadpoolovým řáděním jedná o nejlepší akční sekvenci, jaká byla v kinech letos k vidění. Dokonce předčí honičku z Poldova švagra, počínání Bohů Egypta, závěrečnou honičku z nového Bournea i závěrečnou přestřelku ze Sedmi statečných. Kam se hrabe Michael Bay a jeho Tajní vojáci z Benghází.

Deepwater Horizon: Moře v plamenech
se fakticky v ledasčem (včetně hudby) podobá filmu Na život a na smrt. Má opatrnější rozjezd, po kterém následuje mimořádná akce a po mimořádné akci působivá katarce a po ní výčet jmen a fotky. Obě díla zkrátka nezapřou, že mají stejného režiséra, a také hudebního skladatele. Možná, že to bylo jen nouzové řešení, protože Peter Berg původně tento počin režírovat neměl. Takže se k němu dostal až později. A když něco fungovalo předtím, proč to nezopakovat, že ano? Ale i ten faktor hrdinství a odvahy musí v Lone Surviverovi mnozí jistě pociťovat silněji. Obě díla mají jinak společného taky to, že by pochopitelně bylo lepší, kdyby se nestalo to, co podnítilo jejich vznik. Protože lidé, kteří bojují za dobrou věc, by neměli být masakrování mnohonásobnou přesilou, stejně jako by rozhodně nemělo unikat do moře zhruba 50 000 barelů ropy denně po dobu 87 dní. Ale na kdyby se bohužel nehraje. Ani ve skutečnosti, ani ve filmu.

P.S.: Docela bych chtěl vidět plac během natáčení té akční sekvence.

Štěpán Škoch

Škoch Štěpán