Recenze: Fakjů pane učiteli

Vydáno dne 30.12.2014
Komedie, která měla sice premiéru už před několika měsíci, ovšem v prosinci vyšla na DVD, a přestože není bezvadná, pro dobu silvestrovského veselí je určitě vhodná.
Po více než roce jej propustili z vězení, nicméně na to, na co celou dobu čekal, si bude muset Zeki Müller ještě nějakou dobu počkat. Jeho ženský komplic (jinak pracující v night clubu) totiž zakopal peníze na místě, kde později vyrostla školní tělocvična. Zekimu nezbývá, než vydávat se za suplujícího učitele, aby získal snadnější přístup tam, kam potřebuje. Jenže taková posila do už tak svérázného sboru, ve kterém nechybí poněkud rozjařenější ředitelka nebo poctivá, upjatá, svědomitá, ale přesto roztomilá Lisi, se zprvu příliš jako posila netváří. Nicméně Zekiho cynismus a nezájem o studenty, zvláště ty nejproblémovější z 10. B, u nich začne překvapivě (opravdu překvapivě) záhy slavit úspěch. A vlastně nejen u nich.

Komedie s báječným názvem Fakjů pane učiteli není hollywoodská, nýbrž německá. Nejeden by tedy řekl, že by se v ní mohl dočkat věcí netuctových a třeba i odvážnějších. Nicméně nic takového se nekoná, protože jede téměř přesně podle zažitého hollywoodského mustru, včetně toho rozhádání se a (rádoby) dojemného usmíření se. Takových komedií stále vzniká ročně dost, ovšem fungovat mohou pouze v případě uvěřitelných postav, které představují pokud možno známí a/nebo sympatičtí herci a sympatické herečky. A samozřejmě také tehdy, je-li ona výplň té jinak tradiční formy alespoň v něčem netradiční, což je ještě důležitější. Jeden z těchto aspektů předsavuje taky vývoj vztahu mezi jednotlivými postavami.

Film Fakjů pane učiteli je z tohoto pohledu trochu rozpolcený. Kupříkladu u některých postav není úplně jasné ani to, v jakém vztahu spolu vlastně jsou (sourozenci nebo jen kamarádi?). Asi tedy nepřekvapí, že i s tím vývojem je to takové, že prostě scenárista jen věděl, že k nějakému musí dojít. Ale vzhledem k tomu, co ve Fakjů pane učiteli uvidíme, se nechce příliš věřit ani tomu, že by Lisi změnila na Zekiho názor, ani tomu, že by si takto získal problémové studenty. Na rozdíl od Michelle PfeifferNebezpečných myšlenkách a Hilary SwankMezi řádky, protože v závěru obou těchto pozoruhodných počinů nemůže být pochyb o tom, že tyhle dospívající děti se na základě zobrazených událostí skutečně mohly polepšit a že skutečně mohly začít mít rády svou učitelku.

Jako výrazně polehčující okolnost by pro Fakjů pane učiteli mohl posloužit fakt, že se nejedná o drama. Pak by ale rozhodně bylo bývalo záhodno, aby se tu objevovalo více vtipných momentů. A tím nemyslím ty kanadské žertíky, které jsme viděli třeba ve Spy Kids 4D a které tudíž pro starší děti působí dosti infantilním a přehnaným dojmem. Mají přece být problémoví, nikoliv (mo)mentálně zaostalí. Na druhou stranu tohle začíná být jakás takás zábava teprve ve chvíli, kdy učitel (mnohem později než většina diváků) pochopí, že jediný způsob je začít jim oplácet stejnou mincí. Ovšem jinak tu nenajdeme jenom gagy a nějakou tu povedenou hlášku – viz třeba narážku, že se Zeki „nechce koukat na černobílý VHSky jejich (tedy studentů) náckovskejch dědečků, ale nechybí ani opravdu sofistikovaný humor, kdy jde celá třída „udělat wholetrain,“ což je mimo jiné název filmu, ve kterém představitel Zekiho, herec Elyas M’Barek, posprejuje, resp. pomaluje (jak víme z Vejšky) se svou třídou celý vlak.

Dodejme, že ve Fakjů pane učiteli byla splněna alespoň ta nutnost týkající se obsazení. M’Barek jakožto „učitel“ Zeki Müller, jenž nevynechá prakticky žádnou vhodnou i méně vhodnou příležitost k tomu říci ono slovíčko „fuck“, je rozhodně velmi uvěřitelný. A kdyby někdy vznikl americký remake, určitě by tuhle postavu nemohl hrát nikdo jiný, než Mark Ruffalo. Naopak najít odpovídající náhradu za Karoline Herfurth by byl o poznání složitější oříšek k rozlousknutí. Jedna z nejlepších a nejkrásnějších (ne-li vůbec nejlepší a nejkrásnější) německých hereček současnosti ve Fakjů pane učiteli zmíněná slova jen podtrhuje. Její postava charakterově nepostrádá na zajímavosti a navíc tu dochází k pozoruhodné obměně. Jelikož Karoline v komedii Holky to chtěj taky kdysi ztvárnila masturbující studentku (patrně její dosud nejslavnější role, tedy kromě camea v Parfému), zatímco tentokrát hraje spořádanou učitelku (od teď zřejmě její nejslavnější role).

Fakjů pane učiteli totiž ke všemu bude mít pokračování, tudíž si ji zopakuje a jistě pak bude s Lisi Schnabelstedtovou ještě silněji spojována. Otázka zní, jestli alespoň pro druhý díl neprojde tato postava nějakým tím vývojem. Nebo jestli příště dostanou případné další scény z night clubu nějaký hlubší význam. Na této první části, u které nechybí na DVD jakožto bonusy plakát, fotogalerie a trailer, však bude nejpůsobivější její výrazně barevné provedení. Použité teplé barvy budou asi tím nejveselejším, co ve Fakjů uvidíme. Ačkoliv moderní předělávka Romea a Julie (nikoliv ovšem ve stylu této verze) také rozesměje.

Madla a Ťap

Madla a Ťap

George Gershwin