Volba padla na Thomase Rongena, jenž předtím vedl americký výběr do dvaceti roků. Při oznámení zprávy, že končí, kterou mu mimochodem sdělil člověk, co akorát chodí s jeho bývalou manželkou, kterou má pořád rád, si projde všemi pěti fázemi zklamání (odmítání, zlost, vyjednávání, deprimace, přijetí), načež vyrazí na Americkou Samou za novou výzvou, která bude možná ještě náročnější, než si sám dovede představit. Po příletu v rámci odhodlání ocituje slavnou hlášku Liama Neesona z akčňáku 96 hodin, konkrétně tu o tom, že má „very particular set of skills“ (popkulturních odkazů v Jednom gólu nepřekvapivě nalezneme víc), načež se pokusí naučit fotbalisty disciplíně a dalším důležitým věcem, aby taky konečně poznali ten opojný pocit z vítězství, ač tomu třeba v první okamžik ani nebudou rozumět.
Trenérovo chování se od místních značně liší. Svou impulzivnost a zaujetí pro „krásnou hru“ (abych použil Pelého slavný termín) dává hodně najevo, nicméně v klíčových okamžicích stejně selhává. Jde především o motivační projevy, jaké za těmi v podání Williama Wallace, Šéfa, potažmo i toho krocana ze South Parku, slyšitelně zaostávají. O to méně to dává smysl, když se předtím díval na projev Al Pacina z Vítězů a poražených. I Haka v podání týmu Americké Samoy působí docela jinak, než když ji předvádějí All Blacks, tj. rugbysté z Nového Zélandu, rodné země Taiky Waititiho, jenž v Jednom gólu vychází z tohoto dokumentu (oba filmy mají stejné producenty). Z filmu rozhodně nesálá, že by byl velkým fandou nejpopulárnějšího sportu na světě. A při svém pobytu v České republice během natáčení Králíčka Jojo zjevně neměl prostor zamířit na zápas okresního přeboru, protože to by se do Jednoho gólu nepochybně promítlo.
Spíše jej zajímá typická „underdog“ story, kdy se outsider vzepře předpokládanému osudu, případně se o to alespoň pokusí. Šablona pro sportovní filmy, kterou nastavil patrně Rocky, zůstává dodržována snad až příliš. Taika je přitom coby autor nejsilnější, když tolik nedbá na žánrová pravidla, i kdyby to mělo být jenom v určitých pasážích, když ne během celého vyprávění. V Jednom gólu tedy nemůže chybět ani tréninková sekvence, ale zároveň nelze nevyzdvihnout záběry ze zápasu, které jsou velmi kvalitně natočené. Dokonce bych se nestrachoval napsat, že až natolik kvalitně, že se vyrovnají těm ze S garudou na hrudi, jakkoli někteří možná nemusí na první pohled věřit tomu, že by se nenašel titul, kde by fotbalové pasáže byly zachyceny lépe, než v tomto indonéském. S největší pravděpodobností takový opravdu neexistuje.
Jeden gól je biják, kterému by teoreticky mohla pomoct hojnější účast režisérových hollywoodských kamarádů a kamarádek. V menších úlohách se objevují akorát Will Arnett a Elisabeth Moss. Michaela Fassbendera natáčení evidentně bavilo, což není divu, protože takovýchto rolí věru není dostatek. Každopádně takoví Jason Momoa či The Rock by v cameo úlohách nepochybně dobře zapadli. A film by se jistě dostal do povědomí širší veřejnosti, která by si na něj pravděpodobně snáze našla cestu, byť trochu nešikovně cpe do komediální roviny dramatické prvky a o té klíčové výhře (o které přece od začátku víme, že prostě musí přijít) nechává scenárista Taika Waititi neuváženě vyprávět zpětně, navíc člověku s aktuálním handicapem, což snižuje důvěryhodnost. Co se ovšem Jednomu gólu musí nechat – a naštěstí nejde o to jediné – je, že moment, kdy někdo dostane balonem do hlavy, spolehlivě to obecenstvo rozesměje, což platí už od němých grotesek.
FOTO: Falcon