Recenze: Mizerové: Na život a na smrt

Vydáno dne 11.06.2024
Michael Bay (ano, TEN Michael Bay!) čtyřku znovu ani nerežíruje, ani neprodukuje, ale zato v ní má cameo, tak jako ve trojce

Ta se stala v USA s celkovými tržbami dosahujícími téměř k 430 milionům dolarů komerčně nejúspěšnějším počinem roku 2020, což není divu – vzhledem k tomu, co planetu toho roku postihlo. K židli s nápisem „Director“ přibyla ještě jedna, protože franšízu dostali po sedmnácti rokách za úkol vzkřísit Adil El Arbi a Bilall Fallah. Tam, kde Michael Bay skončil, oni rozhodně nenavázali, třebaže se i tady pokoušejí o vizuálně úžasné záběry, viz hned ten první s proslulým pohledem z podhledu na značku s nápisem „Miami“. To znamená, že navzdory průměrně odvedené práci dostali od legendárního producenta Jerryho Bruckheimera znovu zelenou.

Nedostatky z minula do značné míry napravili a doopravdy se polepšili. Ovšem pouze proto, že scenáristé Chris Bremner a Will Beall nenabídli pražádnou nadstavbu a zuby nehty se drželi té klasické hollywoodské scenáristické šablony, která nabízí už tisíckrát viděné postupy i klišé. Zároveň ale vědí, že díky přítomnosti parťácké dvojice Will Smith a Martin Lawrence jakožto diváci ledacos odpustíme. První jmenovaný se částečně vykoupil ze svého oscarového selhání, jelikož se nesnaží ukrást veškerou show pro sebe. U toho druhého zase nedává smysl, že ač měl první díl premiéru před bezmála třiceti rokama, celá dlouhá řada diváků a divaček podle všeho nedokáže mimo tuhle franšízu uvést jediný další biják, ve kterém se kdy objevil.

Subžánr „buddy movie“ patří k těm, ve kterých se patrně nedá vymyslet mnoho nového. Tedy, protože se většinou jedná o akční komedie, bývají zpravidla nejdůležitější hlášky a vzájemné pošťuchování mezi hrdiny, kteří přesto dojdou ke stanovenému cíli. Hlášky ze čtyřky Mizerů ve většině případů působí, že si je scenáristé vypůjčili z jiné série, pod kterou se podepsal Michael Bay, a sice z Transformers. Tentokrát jednoho borce oženili, druhému dali kondici, na kterou se z fyzického úhlu pohledu poměrně brzy zapomene, nikoli však z toho psychického. Ale tvůrci vědí, že ani tohle nevadí, neboť na tenhle typ filmů se přece chodí vypnout a odpočinout si od běžných starostí. Na to je prostor kinosálu fakticky nejideálnější.

O co teda vlastně vůbec jde? Sice se v jeden moment postavy odkážou na dvojku, jenže záhodnější jinak bude vidět trojku, jelikož kapitán Howard se v ní nedočká důchodu. Tenhle čestný policajt bude křivě obviněn ze spolupráce s drogovými kartely, což samozřejmě poldové Burnett a Lowery nemůžou nechat jen tak. Potíž nastává v momentě, kdy z nich záporáčtí zlosyni lstí udělají zločince. Howardova vnučka Callie tomu nevěří, zatímco její matka Judy ano, poněvadž dychtí po pomstě, což se náramně týká Mikeova syna Armanda. Komu se v téhle šlamastice dá vůbec věřit? Šikovnému kolegovi Dornovi (Alexander Ludwig)? Okouzlující kolegyni Ritě (Paola Núñez)? Nebo snad chlapíkovi jménem Lockwood (Ioan Gruffudd), kterého jsme nikdy předtím neviděli?

Mizerové: Na život a na smrt jsou filmem, jehož akční sekvence mají na rozdíl od předchozí části jednoznačně áčkový status. Do značné míry je to zásluha kameramana Roberta Heyvaerta, který se nezdráhal odvázat a přispěchal s několika zdařilými kejklemi. A zmínku pochopitelně zasluhuje taky rozzuřený/vyhladovělý albínský aligátor, jaký se shodou okolností vyskytuje v opuštěném zábavním parku, abychom nemuseli mít obavy, že snad ublíží nevinným civilistům … Tenhle film zkrátka znovu připomíná, že některé věci se na stříbrném plátně dají recyklovat pořád dokola a patrně nikdy se neomrzí. Cílová skupina je jasně daná a dosti široká. A když jí třetí část přišla vhod v lednu, to by bylo, aby tomu se čtvrtou bylo v červnu jinak.