Recenze: Zombie z Marvelu (komiks)

Vydáno dne 25.05.2024
Aneb co by se stalo, kdyby se Spider-Man, Iron Man, Hulk, Thor či Captain Colonel America proměnili v nenasytné zombie?

Na závěr přidané alternativní obálky doplňují předchozích pět sešitů s příběhem, který vymyslel Robert Kirkman, jenž se podílel na seriálu Živí mrtví nebo na Renfieldovi a jenž se v podstatě specializuje na zombie (ostatně jej dost ovlivnil George A. Romero se svou Nocí oživlých mrtvol). Jeho účast na tomto komiksu tedy není vůbec překvapivá. Na rozdíl od skutečnosti, že když komiks otevřeme, uvidíme hned na začátku u kolonky „Původní redaktor“ jméno Ralph Macchio!!! To přece nemůže být shoda jmen … Ale je! Představitel Daniela LaRussa z libové trilogie Karate Kid, ve které našel nejlepšího učitele a kamaráda v podobě legendárního pana Miyagiho, nebyl tím, kdo Kirkmana, jenž vycházel z nápadu Marka Millara (Kick-Ass, Kingsman), ponoukal k tomu, aby se nezdráhal během tvorby odvázat. To údajně, jak se píše ve dvoustránkovém úvodu, extrémně zaskočilo Stevena Spielberga, který scenáristovi údajně tenkrát zrovna volal, což bychom ovšem měli tuplem brát s rezervou. Stejně jako fakt, že kvůli tomu Kirkman patrně ztratil možnost napsat Indiana Jonese a Království křišťálové lebky, jelikož tahle prácička pochází už z roků 2005 a 2006.

Ale o co jde: Magnetovi se právě podařilo eliminovat stroj umožňující přechod mezi dimenzemi. Z té cizácké sem byla zavlečena nákaza, jaká udělala i ze superhrdinů zombie, jejichž jedinou starostí je zahnat hlad, což se daří pouze na kratičkou dobu po jídle. Není to ale tak, že by s jejich lidstvím odešla veškerá inteligence. Problém spočívá v tom, že už na planetě pořádně není co, resp. koho žrát. Nicméně třeba sem zavítá někdo z vnějšího vesmíru. Třeba někdo stříbrný, kdo létá na surfu a kdo jest „slouhou“ hrozivého pána, který má s tímto světem svoje vlastní plány. Jenže tím, že podobné hladové bytosti v celém širém kosmu nikde jinde nepotkal, by mohl podcenit situaci …

Tak určitě potěší, že Zombiem z Marvelu nechybí patřičná nadsázka a cool absurdní pojetí, které se ovšem dalo přetavit v ještě větší absurditu, kterou by doprovázela řada cynických a legračních hlášek. Opravdu zásadní proměna superhrdinů, které známe z filmů, na které si tudíž během čtení opakovaně vzpomeneme. Drobnou potíž představuje fakt, že ne všechny postavy se už objevily v MCU. Z těch, co ano, na tom není nejlépe T’Challa, jenž se stává tajným zdrojem potravy pro jistého chytrého hrdinu, který se dokáže ve svých kanibalských choutkách ovládat, aby mu zbylo na později, a který se prostě nechce o svou kořist dělit s ostatními, což představuje v tomto post-apokalyptickém světě do jisté míry standardní uvažování.

Někteří už rezignovali na to, že kdysi byli lidmi, jiní si naopak chtějí právě tohle pouto k minulosti uchovat. Třeba Spider-Man, který proto nechce přijít o rozbitou nohu, přestože nikdo kvůli nákaze necítí bolest. A to ani tehdy, když z něj (nebo z ní) zbyde jenom hlava, protože právě v ní tkví ohnisko hladovění. Bohužel, scenáristu nenapadlo nohu, ač na ni víckrát upozorňuje, proměnit v bizarní, nicméně přesto zřejmě účinnou, zbraň, což by té nadsazené absurditě, kterou se do nepohyblivých obrázků povedlo výborně přenést, bývalo určitě slušelo. Každopádně, o necítění bolesti ví své i Colonel America, jenž nechá vzpomenout na Hannibala. To však neznamená, že bychom se dočkali nějakého přehršle gore kreseb (natož zombie nahoty). Explicitně zobrazovaná zvěrstva by přitom byla vlastně důležitá pro plynulost vyprávění ... Koho by napadlo, že někdy napíšu takovou větu!?!

Zombie z Marvelu jsou zkrátka takovým příjemným, zábavným zpestřením, jelikož nabízejí zcela jiný pohled na slavné postavy, což komiksu právem zajistilo nečekaně velký úspěch. Takhle výrazný úkrok stranou by se dal přirovnat ke skutečnosti, že v Iron Manovi 3 byl Trevor Slattery pouhý herec, nikoli superzáporák, ačkoli tam samozřejmě spočíval rozdíl v tom, že nebylo všechno zabaleno do hororového hávu. Myšlenka, aby i Zombie z Marvelu byli přetaveni v celovečerní film, tváří se býti kacířská, ale nedá se vyloučit, že na ni jednou nedojde, ač možná spíše v animované, nežli v hrané podobě. Tak jako tak by v ní neměly chybět hlášky „A k večeři bude vesmírný bůh“ a „Je mi jedno, co dostanu, jestli mozek nebo oči, hlavně když toho bude hodně“, stejně jako scéna, ve které Spider-Man a Luke Cage hrají Vole padni.

KOMPLETNÍ NABÍDKA VYDAVATELSTVÍ CREW JE K DISPOZICI TADY

Igor Lukovskij

Lukovskij Igor