Zari

Speciál: Bonusová sekce filmu Matrix Resurrections

Vydáno dne 12.12.2022
Pomůže bonusová sekce na Blu-ray objasnit záměry režisérky Lany Wachowski? 

 



























 

V recenzi na Matrix Resurrections zmiňuju hned první video nazvané NO ONE CAN BE TOLD WHAT THE MATRIX IS, které se na disku, patrně vinou chybky, objevuje hned dvakrát. Herci a herečky dostanou jednoduchou, resp. zdánlivě jednoduchou otázku: O čem je trilogie Matrix? Mezi respondenty jsou Jessica Henwick, Yahia Abdul-Mateen II, Lambert Wilson, Neil Patrick Harris, Jonathan Groff, Toby Onwumere, Jada Pinkett SmithChad Stahelski nebo architekt Hugh Bateup a odpovědi dávají obtížněji dohromady. No jo, jenže oni si nejsou zcela jistí ani Keanu Reeves a Carrie-Anne Moss! Přitom nic nenasvědčuje tomu, že by svoji nevědomost pouze předstírali!

Druhé video nese název RESURRECTING THE MATRIX. Na disku se rovněž vyskytuje dvakrát a trvá půl hodiny. Carrie-Anne Moss řekne, že kdykoli byla dotázána na případnou čtvrtou část, odpovídala, že na ni nedojde ani za milion roků. Není divu, že byla hodně dojatá, když ji Lana zavolala. Sama režisérka, která byla během úvodní trilogie ještě režisérem, se nechá slyšet, že se potýkala s osobními i rodinnými problémy, takže navrátit se do světa Thomase Andersona jí nakonec přišlo jako dobrý nápad. Několik postřehů přidá i chráněnec James McTeigue, jehož spolu s tehdy ještě Andym nechali režirovat adaptaci komiksu V jako Vendetta. Nutno dodat, že Lana ve svých odpovědích naprosto zanevřela na fakt, že kdy byla Larrym.

V tomto druhém videu se dál řeší změna v jejím režijním přístupu. Projevila se nejen v poctivé přípravě, nýbrž i v požadavcích na osvětlení. Kameraman John Toll, se kterým spolupracuje od Atlasu mraků, ji mimo jiné musel naučit mít rád Slunce. Zároveň si tak nějak zvykla běhat za kamerou, tj. monitory na place téměř vůbec nepoužívala. Na jednu stranu hodně nestandardní, na druhou: Proč ne? Ačkoli její požadavky na „superperfect“ záběr často ústily v drastický počet jetí (opakování daného záběru). Dotkneme se i choreografie bojových scén a Tom Tykwer prozradí, jak to bylo tentokrát se skládáním hudby. Tedy s činností, se kterou má bohaté zkušenosti.

 










 

THE SAN FRAN JUMP nás zavede do San Francisca na onen epický seskok, který v podstatě přináší rozuzlení. Tady bych se asi nerad více rozepisoval, protože těchto osm minut s prohlášením od Carrie-Anne Moss, Keanu Reevese, Lany Wachowski a skutečného profesionála Scotta Rodgerse, který zmíní také svoji dceru-kaskadérku, opravdu stojí za to! U dalšího videa nazvaného NEO X TRINITY: RETURN TO THE MATRIX trochu zamrzí, že si celých osm minut Keanu Reeves a Carrie-Anne Moss čistě jenom v jedné místnosti nepovídají o svých zážitcích z natáčení celé této ságy. Vrátí se k nejemotivnější scéně původní trilogie, vyzdvihnou romantickou linku, zamyslí se nad otočením určité charakterové vlastnosti u svých rolí a odvážná Carrie-Anne si posteskne, že ji dodnes mrzí, že tenkrát nedělala všechny kaskadérské kousky sama.

V ALIES & ADVERSARIES: THE MATRIX REMIXED dostanou šanci nováčci. Dozvíme se, pod jakým krycím názvem byl film natáčen. Neil Patrick Harris řekne, co na natáčení ještě nikdy nezažil. Yahia Abdul-Mateen II prozradí, jaké to bylo stát se Morpheusem po Lawrenci Fishburneovi, Jonathan Groff se zase zamyslí nad tím, jaké to bylo převzít štafetový kolík od Huga Weavinga. Připomenuta bude také holčička Sati, která ve čtyřce vypadá jako Priyanka Chopra Jones. Potom v MATRIX 4 LIFE tvůrci objeví, že je vždycky dobré pracovat s lidmi, o kterých víme, že je dobré s nimi pracovat. James McTeigue vytáhne cosi o „dokončení cesty“, Carrie-Anne si oproti tomu vybaví fyzickou náročnost svojí role. Na skok se vrátíme do roku 1996, kdy už bylo rozhodnuto o obsazení Keanu Reevese. Ke slovu se dostane také bojovník Tiger Hu Chen.

I STILL KNOW KUNG FU nejenže jest nejlepší hláškou z celého filmu, ale také se jedná o video, ve kterém se podíváme na to, jak se herci připravovali na bojové scény (dočkáme se i chytrého srovnání z nácviku choreografie, a pak ze samotného natáčení) – včetně představitele hlavního hrdiny, který si podle svých spolupracovníků „v šestapadesáti už může dovolit cítit nějakou tu bolístku.“ Jeho kolegyně rovněž překvapí poměrně nečekaným prohlášením. A kdosi lehce naivní vzkáže, že věří, že si diváci film užijí a že pro ně bude inspirativní. To raději nechme bez komentáře a přistupme k bonusu THE MATRIX REACTIONS, který se štěpí na devět, resp. osm dalších.

 










 

První se zabývá úvodní scénou, vytvářením nových názvů, ale i opakováním stejných prvků. Druhý nás zavede do společnosti, pro kterou pracuje Thomas Anderson. A všichni pochválí Lanu. Nejen za to, že do tohoto projektu vnesla vtipně ironické poznámky. Třetí řeší mytologii Matrixu, kde vytváří realitu vědomí. Zavítáme do města Ió, které nahradilo Sion. Čtvrtý zajímá první souboj Nea s Morpheem, během kterého se opět dočkáme kung-fu, k čemuž budou mít co říct jak Yahia-Abdul Mateen II, tak Keanu Reeves. Pátý vypráví o tom, co se stane, když si program uvědomí sám sebe. K tomu bude blíže rozebrána akční sekvence z továrny, takže se ke slovu dostane i choreograf Jonathan Eusebio.

Šestý sleduje pro změnu konfrontaci Nea se Smithem, což byl nepřekvapivě obrovský zážitek pro Jonathana Groffa, který ovšem nepůsobí ani trochu děsivě – na rozdíl od Huga Weavinga. Není divu, že měl z přestavitele hlavní role takový respekt, že by mu při bitce „nikdy nechtěl hodit na hlavu umyvadlo.“ Sám představitel hlavní role všechno bral jako zábavu. Sedmý nabízí pohled na slavný Bullet Time, kdy se postavy, především tedy Neo, dokážou ve slow motion vyhnout svištícím kulkám. James McTeigue i proto velkohubě prohlásí, že se kinematografie dělí na dobu před a po Matrixu. Pro čtyřku byla využitá kombinace vysoké i nízké frekvence snímků za sekundu, protože to technologie snadno umožňují.

Osmý nás zavádí do San Francisca, kde došlo k velké honičce za účasti několika stovek komparzistů a komparzistek. Dojde k zamyšlení nad tím, proč si mohla režisérka dovolit chodit na plac de facto nepřipravená. Také bude řečeno, že možnost účastnit se tohoto natáčení okamžitě přijal každý z oslovených kaskadérů. Rovněž panovala snaha o co nejmenší využití CGI, takže tahle scéna byla maximálně opulentní. Pozornost si získají i speciální Red Komodo kamerky a Carrie-Anne Moss prozradí, co pro ní bylo v původní trilogii úplně nejnáročnější. Devátý bonus se pak shoduje s tím, který nese název THE SAN FRAN JUMP. Přestože – jak uvedeno – seskok zmíněné herečky a jejího parťáka stojí za to, dvakrát asi na disku být taky nemusel. 

FOTO: Warner Bros.
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Rin-Tin-Tin zachráncem svého pána (Find Your Man)

Rin-Tin-Tin zachráncem svého pána
Find Your Man

Naposled navštívené:
Rin-Tin-Tin zachráncem svého pána (Find Your Man)

Rin-Tin-Tin zachráncem svého pána
Find Your Man