Ale to nic nemění na tom, že přinesl špatný příklad pro některé z následujících hollywoodských spektáklů. V tom smyslu, že co chvíli někdo utrousí nadbytečnou, zcestnou hlášku, předvede ukázku iracionálního chování, leč ve finále z ostré mise stejně vyjde jako skutečný americký hrdina. Mimochodem, ani tenkrát, ani tentokrát není nepřítel nazýván konkrétním jménem. Jedná se pouze o „nepřítele“ a o „nepřátelské území“. U jedničky nebylo příliš pochybností o tom, že si máme představit Sovětský svaz. Bohužel, vzhledem k aktuálním událostem si i třicet roků po pádu železné opony jistě většina diváků a divaček také ve dvojce za onoho nepřítele dosadí současné bolševické rusko (malé písmeno je ponecháno schválně). Nedává moc smysl, proč to v šestaosmdesátém tvůrci na fékovku neuvedli, když takový Rocky IV se toho ve stéjném roce rozhodně nebál! Pravda, zrovna Top Gunu by zrovna tohle pojmenování v ničem příliš nepomohlo.
Když vzpomeneme na jiný osmdesátkový snímek, který se dočkal pokračování v současnosti, totiž Blade Runner, musíme zmínit, že na verzi (recenze) od Denise Villeneuvea jsme mohli být zvědaví i proto, jak dokáže využít moderních technologií. Nutno dodat, že vize Ridleyho Scotta jest nadále precizní, co se atmosféry týče. Příběhově ovšem kulhá. Technická stránka Top Gunu: Maverick očekávání splnila, s příběhem je to taky složitější. Jednak z toho důvodu, že se nám do něj vecpala omladina. To sice není tolik obtěžující jako například u Expendables 3, ale pořád je to přece hlavně o Tomu Cruisovi. Na většině plakátů se vyskytuje sám, takže většina diváků a divaček půjde do kina s tím, aby jej opět viděla v roli klaďase, který překoná ty největší a nejsložitější překážky, aby slavně – a snad i s dávkou patosu – dosáhnul cíle. Jenže tenhle by se rozhodně neztratil ani v rámci série Mission: Impossible. Tím máme zaděláno na akci.
A samozřejmě to bude chtít přihrát hlavnímu hrdinovi do cesty nějakou novou známost. Volba padla na atraktivní Penny, která sama vychovává dceru a vede bar s pochybnějšími pravidly. Z Jennifer Connelly se nestane akční hrdinka á la Rhonda Rousey. V podstatě oldschoolově (a sympaticky) plní úlohu ozdoby, která potřebuje chránit, ale také je mužskému lídrovi oporou, tj. tím pádem smutní, když odjíždí na misi, a zároveň pevně doufá, že se z ní vrátí zpátky. Tuhle úlohu to rozhodně nijak nesnižuje, ale naopak povyšuje, protože takto napsané a zahrané ženské postavy se v současných blockbusterech často nevidí. Tím máme zaděláno na romanci.
Top Gun: Maverick je film, který v dobrém slova smyslu překvapil (i tím, že nám představil Monicu Barbaro). Jenom kdyby nedělal občasnými vizuály a replikami z diváků hlupáky – vyhazování uranové továrny do luftu nechme zcela stranou. Ale tím chce vzdát poctu originálu. Příště – protože to by bylo, aby se do kina nechodilo v hojných počtech – by to mohlo být už o tom, že technologii nezastavíš, čili by musel Pete řešit de facto stejný problém jako Josef Tkaloun. Ve Vratných lahvích byl nahrazen automatem, zatímco jeho americký „protějšek“ by se mohl potýkat s nástupem bezpilotních letounů, které budou mimochodem zmíněné. V každém případě tady máme další dvojku, která jedničku svou kvalitou předčí.
P.S.: Hlavní hudební motiv od Harolda Faltermeyera jest prakticky geniální!
FOTO: CinemArt