Samozřejmě nespočívá v tom, že by byla v programu na ochranu svědků. Ani není následnicí žádného trůnu. A ani si nevypěstovala závislost na drogách, o kterých se tady v jeden moment rozvine vcelku zajímavá, byť zároveň krátká, debata. Ochromují ji totiž bolesti, které nemají původ v tom, že by byla čerstvě těhotná, jak naznačuje první scéna, ve které ji výrazněji přepadnou. Je velká škoda, že se více nepracuje s tím, že je profesí psycholožka. Jako taková se přece setkává s nejrůznějšími složitými případy, takže by měla být osvícenější a odolnější.
Že jednou podotkne, že „hlava a tělo spolu přece souvisí“ nebo že se za sychravého počasí vysvlékne téměř do spodního prádla a položí se do potoka, případně si rovnou zaplave v rybníce, je sice hezké, avšak z tohoto psychologického dramatu to ještě psychologičtější drama neudělá. A větší hloubku nedodává ani skutečnost, že se pohybujeme víceméně v rovině dokudramatu. Martin E. Kyšperský, jenž zároveň přišel s námětem, hraje v podstatě sám sebe. A k tomu jakožto frontman skupiny Květy pochopitelně zazpívá, přičemž se – navzdory krátké stopáži – dalo čekat, že minimálně jednu písničku uslyšíme celou. Zpívá se v ní o srnách, co utíkají od cesty a věnoval ji svojí holce.
Marťanské lodě by byl určitě hezký název pro sci-fi. Lodě však pro hlavní ženskou figuru symbolizují naději. To nám prozradí při „uklidňujícím“ norském intermezzu, během kterého se rovněž dozvíme, že v letadle jest mnohem snadnější přežít turbulence, pokud myslíme na ženská prsa. A když jde řeč o ženách, menší roli tady má Agáta Kryštůfková, kterou už od Road-Movie považuju za dosud pořádně neobjevenou budoucí možnou hvězdu českého filmu. A ženského rodu je i slovo ‚romance‘. Tahle je poměrně netradiční a velmi pěkně natočená. Jenom se, tedy kromě výše uvedeného, nelze zbavit dojmu, že by jí prospělo, kdyby méně uváděla situace, které se opravdu staly, a více sázela na autorskou licenci. Ovšem pokud je tomu naopak a mnohé scény byly od skutečnosti výrazně pozměněny, tak by asi bylo bývalo lepší napsat o všem knihu, třebaže i film stojí za zhlédnutí a popřemýšlení.
FOTO: Falcon