Aron jest do značné míry rodinným byznysem. Ve vedení jsou také Ivův syn Martin (Martin Pechlát), jenž se brzy po provalení začne tvářit a chovat velmi podezřele, a pak tu máme Davida (Vojta Kotek), který jakoby se nemohl rozhodnout, jestli je Martinova ségra i jeho ségra, anebo jeho manželka. Hlavní hrdina v působivém podání Miroslava Donutila (i když do značné míry zřejmě ztvárňuje sám sebe) se po prodělání lehčích infarktů rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou, neboť se domnívá, že policie se o celou záležitost nezajímá. Protože Marie nutně trvala na svém volnu, stává se automaticky hlavní podezřelou. Její aktivita na sociálních sítích a vůbec v oblasti moderních komunikací o ní prozrazuje víc, než si sama uvědomuje a než by si sama přála. Ostatně Ivův telefon může rovněž skýtat Téměř dokonalá tajemství.
Takhle, je hezké, že víceméně všichni herci a všechny herečky mají v Atlasu ptáků (původní název zněl Admin) co hrát. Včetně o malé mimčo se starající Pavly Beretové. A včetně Elišky Křenkové, která se představuje coby Mariina vzhledem k věku už dospělá, avšak vzhledem k počínání stále spíše dospívající dcera Nina. Nic to však nemění na tom, že Elišce Křenkové mnohem více sluší výraznější úlohy jako odvážná Amélie v Princezně zakleté v čase, Mia v Tichých dotecích či Bára ve Všechno bude. Poslední zmíněný projekt rovněž režíroval Olmo Omerzu. A musí se dodat, že Atlas ptáků je ze všech jeho snímků tím nejmainstreamovějším a nejepičtějším. Ano, z hlediska děje skutečně předčí i pejska na opuštěném ostrově uprostřed moře v Rodinném filmu.
Atlas ptáků je počin, který vlastně pozoruhodně i pravdivě ukazuje, že v V síti můžou uvíznout nejen dvanáctileté holky, nýbrž taky paní ve středním věku. Kdepak, internet opravdu není nejbezpečnější místo. Marie je postava, na jejíž účet se střídavě bavíme (nekonečná obhajoba zjevného podvodníka, jehož identita jest ve finále pořešena nedostatečně), ale zároveň ji litujeme (probírání extrémně osobních informací veřejně u soudu). V českém filmu vskutku málo vídaná figura. Jenom zamrzí některé ty nevhodné, protože nezáměrně úsměvné repliky, a ta občasná kostrbatá východiska z té slepé uličky, kterým se asi dalo předejít přizváním zkušeného dramaturga. Tohle ani ta zdařilá hudba nevykompenzuje. Přesto se nejedná o nedostatek natolik závažný, aby kvůli němu muselo být hodnocení nějak výrazně sníženo.
FOTO: CinemArt