Recenze: Občanská válka

Vydáno dne 18.04.2024
Jeden z pro nás nejočekávanějších filmů roku je v kinech.

Název může svádět k tomu, že se dočkáme téměř non-stop hardcore akce á la Černý jestřáb sestřelen či Světová válka Z (recenze). Ano, dobře. Ovšem … Tak tomu není. Při sledování nás ani nepronásleduje konstantní úzkost z probíhající války, jaký do své povídky Sen o konci světa mistrně zakomponoval geniální klasik světové literatury H. G. Wells. Narodil se v Londýně v roce 1966, tj. rok poté, co za oceánem skončila první americká občanská válka. Alex Garland nám teď přináší druhou, ale že by chtěl (jakožto Angličan) nějak varovně a významně reflektovat současnou situaci v USA, to se napsat nedá. A přestože scénář začal psát v roce 2020, nelze tvrdit, že by předobrazem prezidenta v podání Nicka Offermana měl být Donald Trump.

Pak by to totiž mohlo znamenat, že se snaží jeho skutky ospravedlňovat. S prezidentem se setkáme na úvod, kdy nás seznámí se situací. Je taková, že Západní jednotky (Western Forces), reprezentované především Texasem a Kalifornií, se jej snaží svrhnout. Nezískáme však stoprocentní jistotu, která strana je kladná a která záporná. Navíc, vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o road movie, dostaneme příležitost zjistit, že občanská válka neprobíhá v nějakém divokém, post-apokalyptickém duchu. Naopak leckterá místa jí de facto nebyla zasažena, a tak je snadné předstírat, že se vlastně vůbec nic neděje. Takový přístup volí třeba rodiče Lee Smithové z Colorada.

Tahle žena vypadá, že je svou prací stále pohlcena, přestože už coby válečná fotografka patrně všechno viděla. Teoreticky by mohla být příbuznou W. Eugene Smithe, jehož si pamatujeme v podání Johnnyho Deppa v dramatu Minamata. Ve skutečnosti má v sobě něco z Lee Miller. Se svým parťákem Joelem hodlá podniknout 1379 kilometrů dlouhou cestu do Washingtonu D. C., aby udělali rozhovor s prezidentem. V autě je doprovodí její mentor a kamarád Sammy, a také mladá Jessie, která pro změnu bere za svůj vzor Lee, tudíž dělá všechno pro to, aby jí mohla být na blízku. Společně tedy vyrazí na cestu. A my můžeme jenom tušit, s kým a s čím se na ní setkají. Nutno podotknout, že setkání to budou věru nepředvídatelná.

Za celých 110 minut se dočkáme prakticky jenom dvou tří akčních sekvencí – přelézání za jízdy z jednoho auta do druhého nepočítaje. Při projíždění rozpolcenou zemí s líbivou přírodou sledujeme vesměs delší pohodové sekvence, doprovázené pohodovou hudbou (což malinko naznačuje, že sám autor pořádně nevěděl, co si s tématem počít), tedy šetří se i s napínavými scénami, přestože Alex Garland rozhodně nepatří k těm, kteří by se ve své tvorbě řídili nějakými hollywoodskými šablonami. To znamená, že nemá problém kdykoli nechat odpravit kteroukoli z postav, včetně té hlavní. Výjimku z hlediska napětí představuje pouze vynikající pasáž s Jesse Plemonsem (manželem Kirsten Dunst) u masového hrobu, kde se zeptá: „Jací jste Američani?“ Funguje skvěle, přestože si ani v tomto případě nemůžeme být jistí, jestli je doopravdy záporák. A vedle toho se nelze zbavit dojmu, že už má toho všeho dění prostě dost, což ovlivňuje jeho jednání.

Občanská válka je film, u kterého se složitě dosahuje nějaké interakce s postavami, třebaže je ztvárňují Kristen Dunst (Paralelní světy), Wagner Moura (Narcos), Stephen McKinley Henderson (Ploty) a Cailee Spaeny (Priscilla). To u předchozího režisérova bijáku, svérázné hororové sci-fi Men, neexistovalo, jelikož tam si nás hlavní hrdinka s tváří Jessie Buckley hned získá. Tentokrát poněkud hapruje i pohled na válečné fotografy, jejichž práce by měla být oslavována, což se režisérovi zrovna nedaří, jelikož navzdory zkušenostem dělají chyby. U jejich profese to není tak, že by přes objektiv mohli předstírat, že co vidí, není skutečné. Autor jakoby si neuvědomoval, že ledacos z této jeho novinky může být chápáno jinak, než jak to zamýšlel. Akorát záměr nedělat z násilí senzaci Garlandovi vyšel – taky proto, že těch ryze válečných scén tolik nenabízí. Přesto, samotný koncept není nezajímavý, neboť připomene Apocalypse Now (recenze), byť určitě ne tolik, jako například Ad Astra (recenze). Za zhlédnutí ale stejně stojí, dokonce za opakované.