Recenze: Nadějná mladá žena

Vydáno dne 29.05.2021
Po znovuotevření kin do nich zamířil i tento oscarový film.

Lidé mívají různé záliby. Někteří chodí po laně, jiní trhají zadkem knoflíky, další zbožňují rébusy, ostatní třeba střílejí kuchaře. Cassandra na to jde trochu jinak – jako mucholapka. Večer chodí do barů, kde nedělá stojky, nýbrž předstírá na šrot opilou, čehož se muži bez výjimky pokaždé snaží využít. Odvezou si ji domů, kde ji povolnou záhy začnou svlékat. V ten moment jim ukáže, že je naprosto střízlivá. Pokaždé jsou z toho zcela vyšikovaní, jako kdyby před nimi začala z ničeho nic zpívat tuhle písničku, nebo kdyby se ukázalo, že měla v minulosti pletky se samotným Jayem Gatsbym.

Kdysi byla považovaná za Nadějnou mladou ženu, ze které se měla stát uznávaná doktorka. Jenže nepříjemná událost z dob studií z ní udělal zaměstnankyni bistra, kde celé dny nalévá kafe (občas do něj plivne), a k tomu bydlí u rodičů (Jennifer Coolidge a Clancy Brown), kteří si s jejím stavem nevědí rady. Nehledá žádného pana Darcyho, avšak ledacos změní setkání s bývalým spolužákem Ryanem (vhodně obsazený Bo Burnham), který prozradí, že se dál kamarádí s některými lidmi ze školy. Mezi nimi nechybí ani Al Monroe, který se má brzy ženit a který se tváří býti hlavní příčinou Cassandřina strádání. Že by přišel čas na pomstu?

Hlavní hrdinka se podle uvedené synopse nezdá, ale rozhodně lze o ní s klidem napsat, že je možná trochu divná, ale hlavně také chytrá. A docela zamrzí, že se nedozvíme, jaké filmy patří k jejím oblíbeným, protože to působí dojmem, že zápletky z nich se rozhodla přenést do svého reálného života. Rozhodně není klasická femme fatale a nehodlá se mstít ve stylu Carrie nebo Jennifer. Nemá totiž žádné nadpřirozené schopnosti a se zbraněmi podle všeho neumí zacházet. Nebezpečná je především svým neobvyklým uvažováním, kterým jde proti proudu a které se nejvíce projeví při konfrontaci ani tak ne s bývalou spolužačkou Madison (Alison Brie), jako s děkankou Walkerovou (vyplašená Connie Britton). Cílem v každém případě není oběť zabít, ale uštědřit jí lekci ze spravedlnosti. Vskutku neobvyklá hrdinka.

Největší obavy panovaly z toho, že tenhle biják bude reflektovat éru MeToo a že bude chtít být co nejvíce poplatný době. Naštěstí se nic takového nepotvrdilo. Vlastně si dovedu představit, že by tenhle příběh dokázal sestavit i autor, nikoli tedy autorka. Protože silné ženské hrdinky, které nemají svůj předobraz v reálných osobách či v komiksových/literárních/divadelních/videoherních adaptacích či v předchozích filmových verzích, jsme mohli vidět i ve tvorbě scenáristů a režisérů, nejen těch noirových. Tím nechci v žádném případě snižovat přístup Emerald Fennell, která si dlouho počíná jako zkušená tvůrkyně a ne jako debutantka.

Nepouští se do nějaké sofistikované hry s divákem, jak to předvedl například Drew Goddard ve Zlých časech v El Royale, ani jak to obvykle činí Quentin Tarantino. V souvislosti s ním nutno dodat, že podobně jako Stutman Mike má také Cassandra svůj bloček, do kterého si zapisuje důležité poznámky, do značné míry vlastně taky o tom, kdo je pro ni „chicken shit“. Nicméně dramaturgicky na sebe jednotlivé scény plynule navazují a doplňují se. Až ta ten zmatečný a nepříliš dobrý smysl dávající závěr! Dá se předpokládat, že pokud se nad ním nebudete chtít příliš zamýšlet, Nadějná mladá žena vás nadchne. Ovšem pokud se zamyslíte, nevyhnete se zklamání, které pokazí do té doby vynikající dojem.

Nadějná mladá žena nechce být poplatná současné době, přesto o ní mnohé vypovídá a snaží se upozornit na některé její nedostatky. Pomáhá si při tom i povedeným soundtrackem, na kterém nechybějí známé hity. Do popředí se postupně prodírá téma spravedlnosti, na které však není nahlíženo nejšťastnějším způsobem. Přesto hlavní hrdince věříme, že je pro ni stěžejní, aby bylo spravedlnosti učiněno za dost. Sympatická Carey Mulligan ztvárňuje ženskou postavu, jaká tady nějakou dobu určitě nebyla. Při udílení Zlatých glóbů nestačila na Andru Day, při Oscarech jí sošku vyfoukla Frances McDormand. Jediná výhra za Nejlepší původní scénář vyznívá poněkud zvláště, ale souhlasit se třeba dá s tím, když je Nadějná mladá žena označována za „temnou pohádku.“