Jasně, je nová doba, ale opravdu bylo nutné zůstat v tomto případě i na stříbrném plátně tolik věrný skutečnosti, když se od ní odkloňují i počiny, které by se odkloňovat neměly (např. Poslední samuraj)? Z Vítejte v Marwenu by si za těchto okolností mohli mnozí vzít nesprávný příklad, a to v následujícím smyslu: Z dodatečných titulků v závěru se dozvíme, že Mark po incidentu přestal pít alkohol. Ale lodičky nosí vesele dál. Pak to trochu vyznívá, že pointa má být taková, že napadení pánové si nemusí zoufat, protože nošení dámské obuvi jim pomůže hrůzný zážitek překonat. To je trochu na hlavu postavené, jako když v South Parku pachatel šo**tal slepice jenom proto, aby naučil lidi číst.
Jediná, kdo nemá předobraz ve skutečném světě, jest zlá čarodějnice Dejah Thoris. Jestli vám jméno připadá povědomé, tak ano, jedná se o Princeznu z Marsu z díla Edgara Rice Burroughse, jíž si v tomto velkorozpočtovém bijáku zahrála Lynn Collins. Proč zrovna Dejah Thoris a proč je zlá, toť otázka, na kterou nedostaneme uspokojivou odpověď. A takových vyvolá Vítejte v Marwenu více. Proč ji Mark jednoduše nevyhodí? Proč spočívá závěrečná pointa v něčem, co musí být všem jasné ještě během expozice? A i když pomineme tu lehkou lodičkovou deviaci, proč si nás hlavní hrdina nedokáže získat na svoji stranu?
Přetvořit tento námět do scénáře celovečerního filmu není úplně jednoduchá záležitost. O určité bezradnosti Roberta Zemeckise a Caroline Thompson (Střihoruký Edward) svědčí sekvence se strojem času. Možná, že si ho Mark v rámci svého zotavování doopravdy vymyslel, jenže režisér mu dal podobu létajícího auta. Tím jasně odkazuje na svoji trilogii Návrat do budoucnosti. Rozporuplný moment, který jedni uvítají, zatímco jiní z něj skákat radostí nebudou. Jasně, najdou se další režiséři, kteří se ve své tvorbě z různých úhlů pohledu opakují (Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Paul Greengrass, Peter Berg, Christopher Nolan), ale Vítejte v Marwenu to pouze přidává na bizarnosti.
Vítejte v Marwenu, tedy v belgickém městě za druhé světové války, je film, z něhož nejvíce zaujme přestřelka u soudu, a který by nemohl v této podobě vzniknout nebýt technologie motion capture, se kterou má režisér bohaté zkušenosti a kvůli které musela třeba Diane Kruger ztvárňující Dejah Thoris poletovat na lanech. A asi se ani nedá tvrdit, že byl tento v kinech prodělečný počin uveden v nesprávné době. Byl by úspěšnější, kdyby vzniknul ve stejném období jako třeba Polární expres, tj. cca před dvaceti rokama? Zřejmě ne. Na druhou stranu, kdo ví, co bude v módě za dvacet roků …
INFORMACE O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: cinema.de