Za vlády Meidži se po letech izolace začíná otevírat světu a samurajové se stávají lovnou zvěří, přestože se stále těší úctě. Mladý císař se však tváří býti spíše pouhou loutkou pana Omury, který touží po modernizaci. Hned první střet způsobí, že se Nathan stane rukojmím, resp. spíše hostem ve vesnici rebelujícího Katsumota, který jenom s velkou nelibostí sleduje probíhající reformy. Přestože je sám bojovník, amerického „vetřelce“ nezabije proto, že ho viděl, jak se jako tygr rve o svůj život. Zároveň chce poznat nepřítele; rozhodně se nedá předpokládat, že by ho chtěl od začátku přetáhnout na svoji stranu, aby šel proti svým.
Z psychologického hlediska film funguje velmi dobře. Myšleno v tom smyslu, že vývoj změny Nathanova myšlení je velmi uvěřitelný. To je dáno jednak charakterem této postavy a jednak vhodně vybranými situacemi, do kterých ho scenáristé zakomponují. Nutno dodat, že se jedná o velice schopné vypravěče – Johna Logana, Marshalla Heskowicze a Edwarda Zwicka, přičemž následující výprava do Asie v podání posledních dvou zmíněných přinesla vznik Velké čínské zdi. To je ovšem poněkud jiný, nikoli však méněcenný příběh.
Pak je tady ovšem druhá věc. A sice, že tenhle příběh Posledního samuraje by se místo těch necelých 150 minut dal v pohodě odvyprávět coby krátkometrážní, cca třicetiminutový projekt. Pro srovnání, taková Velká hra má přibližně stejnou stopáž, ale Aaron Sorkin uvádí tak obrovské množství pozoruhodných informací, že můžeme získat pocit, že sledujeme spíše televizní minisérii. Tvůrci tohoto počinu si jistě nastudovali nějaké informace o daném období, včetně bitvy u Shiroyamy, zároveň není nejmenších pochybností o tom, že potlačili historickou věrohodnost na úkor popcornového spektáklu.
Ta evidentní předvídatelnost začne být postupně až nepříjemná, tak jako sladkobolná hudba Hanse Zimmera. Přitom je zabalena do líbivého vizuálního hávu, který má zakrýt buď to, že si scenáristé ta klišé neuvědomovali, nebo že diváky svého filmu považovali za hlupáky. Spíše si ale nechtěli (na rozdíl od Christophera Nolana s Dunkerkem) na nic hrát a prostě nám vzkázali: „Ano, víme, že se Poslední samuraj někdy pohybuje až na hranici kýče. My nejsme Japonci, takže nabízíme vlastní pohled. Berte, nebo nechte bejt.“
Poslední samuraj je pozoruhodný i v tom smyslu, že si vysloužil „erkovou“ přístupnost, která znamená, že na film můžete obez omezení až od osmnácti. Pokud je vám méně, můžete daný počin zhlédnout pouze v doprovodu dospělé osoby. Tento vypráví o krvavých bitvách, ale při drsnějších momentech (nejen vykonání seppuku) kamera často uhýbá pohledem a krve by se jeden ani při jiných okamžicích kolikrát rovněž nedořezal. Domníval jsem se, že se jedná o kalkul, jak dostat ekonomicky nejvýhodnější diváckou přístupnost, ale takhle to vůbec nedává smysl! Na Posledního samuraje se určitě hezky kouká a naštěstí se mu daří vyzdvihnout smysl pro čest, skvělou odvahu, eventuálně absenci strachu ze smrti. Ale v žádném případě bych jej nepovažoval za Zwickovo opus magnum. Na tento titul kandidují minimálně Glory, Krvavý diamant, Odpor a Tah pěšcem.
FOTO: cinema.de