Recenze: Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn)

Vydáno dne 14.02.2020
Jaký je film, který se v našem žebříčku nejočekávanějších letošních titulů nachází na třetí příčce?!?

Harley Quinn se rozešla s Jokerem, resp. on se rozešel s ní. V celém filmu ho neuvidíme, což zamrzí, protože by to bývalo bylo velice zajímavé. I proto, že by patrně už nevypadal jako Jared Leto. A nutno dodat, že o Jokerovi s tváří Joaquina Phoenixe tady nepřekvapivě nepadne ani zmínka. Co se týče Sebevražedného oddílu, tak ano, ale pouze letmo a je třeba trochu číst mezi řádky. Ta cáklost, kterou na Harley tolik zbožňujeme, naštěstí zůstala, ačkoli v trochu pozměněné podobě. To není ani tak rozdílným režijním vedením Davida Ayera a Cathy Yan, jako spíše právě tím, že jsme hlavní hrdinku zastihli po složitém a nečekaném rozchodu s dost možná osudovou láskou.

Asi nebylo úplně moudré, aby hned na úvod vyhodila do luftu celou chemičku. Z tohoto vzkazu totiž každý pochopí, že je single. A protože každý ví, že jejím přítelem byla nejobávanější figura v Gotham City, už není, kdo by ji chránil. A protože spoustě lidem (ty vlivné nevyjímaje) nějakým způsobem ukřivdila, stává se z ní v podstatě excommunicado, neboli ženský John Wick s pestrým účesem a ještě pestřejším oblečením. Situace se tuplem zkomplikuje, když jí cestu zkříží čtyři další ženy: jedna touží po pomstě, a tak se ohání kuší; druhá pracuje u policie; třetí zpívá v baru u mocného Romana Sionise a díky Harley se stane jeho řidičkou a ještě k tomu skrývá jedno tajemství; čtvrtá je ještě mladá. Ale to jí nezabraňuje v tom, aby kradla všechno možné včetně cenných diamantů. A to se v tomhle městě nemusí vyplatit.

Někomu to možná nebude připadat jako taková pecka, nicméně všichni agenti velkých hollywoodských hvězd své klienty a klientky pořád zrazují od toho, aby hráli záporné postavy. O to více pak zasluhují potlesk takové stars, které tohoto varování nedbají. Problém s tím evidentně nemají například Jamie Foxx, v jednom případě Leonardo DiCaprio a teď také Ewan McGregor, jehož záporák jest na komiksové poměry opravdu hrozivý. A Gotham City přitom vlastně pokaždé zůstává dost realisticky vyhlížejícím městem, nikoli nepodobným těm, jaká se zakládala v 19. století na místech, kde se stavěla železnice nebo kde se těžilo zlato.

I tam se občas odehrávaly divoké přestřelky. I tam byly k dispozici lehké holky. I tam se hodně chlastalo. Akorát tenkrát neměli auta, chemičky a Margot Robbie. Jinak by se našli i samozvaní strážci pořádku a určitě taky (rádoby) superhrdinové. Prostě typické město hříchu, ve kterém si ženy klidně můžou založit svůj vlastní oddíl. Birds of Prey mají v originále podtitul Fantabulous EMANCIPATION of One Harley Quinn, nicméně na rozdíl od některých jiných projektů netlačí ve smyslu „všichni chlapi jsou hovada a ženy rozhodně nejsou hloupější ani slabší a zasloužily by si ve všem stejné podmínky“ tolik na pilu.

Tvůrci v čele se scenáristkou Christinou Hodson volí nelineární vyprávění. V Bumblebeem hezky a vlastně i docela uvěřitelně vykreslila vztah mladé americké holky a mimozemského robota, nicméně se tím výrazně odklonila od předchozích částí Transformers série v režii Michaela Baye. Akční scény tedy za mnoho nestály. A s Birds of Prey je to v tomto směru podobné. I některé další postupy (anime sekvence, libovolné skákání v čase, „přítomnost“ Montoyové při vraždách v klubu, …) nejsou vyloženě originální … Ale jsou pořád cool, takže proč ne.

Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) si trochu škodí tím, že dělí čas mezi více postav, jakkoli jsou Mary Elizabeth Winstead a Jurnee Smollett-Bell rovněž úžasné. Ale Harley Quinn je prostě jenom jedna a její charakter „milion protikladů v jednom balení“ dává její představitelce jedinečnou příležitost předvést nezapomenutelný herecký výkon. Tedy pokud se jedná o výbornou herečku, ve kterou se Margot Robbie bez debaty propracovala. Ale i tak – kdyby Birds of Prey v této barevné podobě vznikly před dvaceti třiceti rokama, byla by to parádně nekonvenční a někoho jistě taky pobuřující podívaná. Takhle jde „pouze“ o další z řady líbivých bijáků, jaké si proto zaslouží šanci.

P.S.: Ideální ke zhlédnutí určitě bude kino IMAX a rozhodně si v něm pro sichr počkejte i přes závěrečné titulky.