Tahle romantická komedie, ve které je zase brzy jasné, kdo s kým přes všechny ty peripetie ve finále skončí, se částečně snaží pohlížet na profesní i osobní život. Pavla (Denisa Nesvačilová) chodí se známý volejbalistou (Vojta Dyk) a chtěla by mimčo. Linda, skutečná hlavní postava (abych se trochu poopravil), se oproti tomu snaží být profesionálka a na rodinný život nemá pomyšlení. Respektive třeba by i měla, jenže se nadaří najít toho pravého. Mohl to být Jakub Prachař, kdyby se žádost o ruku v luxusní restauraci lépe vydařila.
A mohl by to být Jiří Langmajer, kdyby neměl tolik životních zkušeností, kdyby svým přístupem obě často nevytáčel a kdyby nebyl děvkař … což holkám vlastně vůbec nevadí. Petr Kolečko možná dokáže napsat o něco lepší dialogy, než scenáristé zodpovědní za loňské romantické komedie typu Dvě nevěsty a jedna svatba, ale zas tak velký rozdíl to nebude. Navíc to není ani důležité, protože v případě tohoto žánru jest zřejmě ještě důležitější fyzický vzhled hereček a herců (pokud nepíše a nerežíruje Billy Wilder, Howard Hawks nebo jiný hollywoodský klasik a to v tomto případě nepíše a nerežíruje). Proto tady hrají právě Denisa Nesvačilová, Petra Hřebíčková, Vojta Dyk a Jiří Langmajer, jenž svým projevem dokázal tuhle jinak nepříliš dobře napsanou postavu – třebaže ji scenárista do určité míry vyprofiloval podle sebe – učinit zajímavou.
Není jeho vina, že si občas protiřečí a že se musíme z nějakého důvodu navrátit ve flashbacku do minulosti, abychom se o tomhle Jírovi dozvěděli něco, co je víceméně jasné už z té současné linie. Přes prsty je do značné míry Padesátka v létě. Občas se podaří nějaký vtípek, byť očekávaný (nezvukotěsná stěna), občas zazní dobrá hláška („Tvoje momentální emoce je v dlouhodobým kontextu nepodstatná.“) a občas může pobavit i nějaké to moudro (horské albánské přísloví). Ale příležitostí k zasmání Přes prsty až tolik nenabízí, takže spíše přemýšlíme nad tím, co že to vlastně zase sledujeme.
Přes prsty ale přeci jen smysluplněji pracuje s postavami a se vztahy mezi nimi (třeba druhý plot point jest poměrně nečekaný). Režijně se také nejedná o odsouzeníhodný biják, na čemž však bude mít podle všeho svůj velký podíl i režisérovi vypomáhající Jiří Langmajer a střihač Šimon Hájek. Tedy pořád ve finální verzi zůstaly momenty, které jsme nepotřebovali – viz například o energii se zmiňující šlapka. V Přes prsty byl svým způsobem potencionální náznak jakési sondy do mezilidských vztahů s nějakou hlubší pointou, nicméně tvůrci se rozhodli v tomto směru zase nepouštět do žádných větších akcí, aby nerušili diváky a divačky, kteří si přijdou do kina odpočinout. Takže ve finále lze za veliké plus označit skutečnost, že si nechce Přes prsty hrát na žádné inteligentní umělecké dílko. A jak říká Vladimír Michálek: "Dá se na to koukat."
P. S.: A kdo ví, možná se ukáže i Wilson.
FOTO: CinemArt