Recenze: Spolu to dáme

Vydáno dne 14.09.2018
Elyas M’Barek ze série Fakjů pane učiteli hraje v tomto příhěhu podle skutečné události vlastně docela podobnou roli, jako v sérii Fakjů pane učiteli

Pohodář a prospěchář Zeki Müller se ocitnul v roli učitele, ani nevěděl jak. Nezájem a neobvyklé metody však slavily úspěch. Pohodář a prospěchář Lenny Reinhard, toho času bez práce, utrácí tátovy prachy a prostě si jen bezstarostně užívá. Až do doby, kdy utopí otcův bourák v bazénu. Jediný způsob, jak vše odčinit, spočívá ve starání se o patnáctiletého chlapce Davida s vrozenou srdeční vadou, kvůli které mu ani další orgány nefungují tak, jak by měly. Lennymu se do tohoto úkolu samozřejmě nechce, ale nakonec holt souhlasí. A jeho metody nepřekvapivě mají k těm běžným, jaké ctí kupříkladu chlapcova matka, poměrně daleko.

Polovina filmu sestává z toho, že se plní přání z vypracovaného seznamu. Najdeme na něm věci jako řídit sportovní auto, mít pyžamo s logem Bayernu Mnichov, nazpívat písničku v profesionálním studiu, dát holce růže nebo vidět nějaou ženu nahou. Trochu to připomene snímek Než si pro nás přijde, ale není to taková komedie. Ze druhé poloviny si určitě vzpomeneme na Nedotknutelné, nejen proto, že francouzský počin jest v některých ohledech taky polovičatý. Oběma bijákům by patrně prospělo nebát se být ironický a snad i jízlivý, nicméně Spolu to dáme bude hledat diváky především mezi teenagery, takže nepatrně možná Hvězdy nám nepřály.

Tedy bez té romance. Na tu však ve Spolu to dáme taky dojde, protože David s podivem uspěje u hezké vrstevnice. Ani ten hodně infantilní vtípek o dvou čokoládách ji neodradil. Na druhou stranu je s podivem, že jí ho opravdu řekl a pouze nepředstíral, že telefonuje. Lenny zase sbalí dvě kočky v klubu, kam se pravidelně vracíme, nicméně jedna už nemá zájem, když nefungují karty, a ze druhé vypadne, že jí teprve bude osmnáct. Spíše ovšem jde o pomalu se rodící vztah mezi ním a striktní doktorkou, u kterého by bylo překvapením, kdyby se taky zakládal na skutečnosti.

Film bude v českých kinech uveden pouze dabovaný, což u německých projektů není nic neobvyklého. A stejně jako třeba první Fakjů je hodně barevný. Elyasi M’Barekovi tyhle typy dobráckých sígrů rozhodně sedí a zvládá je, i když mají – jako v tomto případě – předobraz ve skutečné osobě. Na rozdíl od Nedotknutelných ale nechce být Spolu to dáme vyloženě komerční. Jednak tvůrci i v závěru upozorňují na lidi jako David, kteří se neobejdou bez cizí pomoci. Z filmařského hlediska to pak dokazují nejen ty dva banální, leč přesto pozoruhodné jevy. Jednak fakt, že ono utopené auto vytáhnou z bazénu až v závěru, což má symbolizovat Lennyho napravení, a jednak jde o to, že hudba v jeden moment úžasně ne že zachycuje rozpoložení postavy nebo postav – ona rovnou zachycuje vztah mezi nimi!

Spolu to dáme má ze dvou třetin vcelku očekávaný scénář, i když v dobrém slova smyslu největší úlet nastává s ukradením vypůjčením bouráku od souseda, co parkuje na prominentním místě a přitom je to blbeček, který blokuje kbelíkem výtah, neboť si myslí, že David simuluje. Jeden takový libový úlet měl přitom střídat druhý! Nestalo se, a tak zbývá jenom položit si otázku, jak to je s tím názvem. Budou chtít tvůrci diváky citově vydírat, a proto volí zdánlivě optimistický, nebo to ti dva spolu navzdory předpokladům i díky heslu „navždy bratry“ doopravdy dají?

Ctná paní Lucie

Ctná paní Lucie
Ctná paní Lucie