Zároveň chybí zmínka, že jeden z nejslavnějších italských producentů všech dob Carlo Ponti především nesnášel na Hoří, má panenko! scénu s královnami krásy, což přidělalo režisérovi značné potíže, ze kterých ho museli vysekat až Francois Truffaut a Jean-Luc Godard. U Jířího Menzela zase nechybí pasáž o jeho v bulváru propíraném vztahu s manželkou Olgou. Ovšem na druhou stranu dojde i na takovou, byť rovněž stručnější, kroniku vzniku filmu Obsluhoval jsem anglického krále, kde nechybělo ani veřejné sešvihání producenta. Podstatné je, že to Jiří Menzel nezabalil, tak jako že Miloš Forman dostal v USA po nepříliš úspěšném Taking Off ještě druhou šanci, kterou naplno využil.
Za větší prohřešek, než vynechat důležitou informaci, lze však považovat skutečnost, že se autorka až nepěkně často opakuje. Kolikrát napíše v následujícím odstavci jinými slovy to, co uvedla už v tom předchozím. A než by přidala ke každému filmu své vlastní hodnocení, raději odkazuje na neznámé diváky. Nejde o to, že zkopírovala jejich komentáře z konkurenčního portálu (zaznamenává i tehdejší celkové procentuální hodnocení konkrétního snímku, které samozřejmě už dávno neplatí), jde o to, že je to její dvousetstránková kniha, takže by nás měl zajímat především její vlastní názor, ne?!?
Oba také museli řešit rozdílný druh cenzury. V Československu šlo o tu ideologickou, kterou však Jiří Menzel zamýšlel sem tam nějak oklamat (např. v Postřižinách se prase jmenuje Ludvík podle někdejšího neoblíbeného šéfa Barrandova Ludvíka Tomana, leč to kniha taky neuvádí). V Americe šlo o tu komerční, což bylo pro evropské, resp. české smýšlení něco naprosto nového, nicméně Miloš Forman si i s tímhle dokázal poradit. A jeho filmy nejenže jsou divácky vděčné a oblíbené, ale současně také umělecky nezpochybnitelné. To ostatně platí pro oba dva režiséry. Klasických biografií známých osobností vychází dost a Adriana Šteflová se na některé odkazuje (bohužel včetně těch, které často vznikají zcela bez povědomí osobnosti, kterých se týkají). Proto je dobře, že zvolila trochu jiný, svěžejší přístup. Jenom škoda, že chybí nějaké obsáhlejší závěrečné shrnutí, jelikož takhle se nabízí otázka, co si z toho čtení vlastně máme odnést?
FOTO: fdb.cz