Recenze: Zabiják a bodyguard

Vydáno dne 08.02.2018 (665 přečtení)
Když se v jednom filmu sejdou Samuel L. Jackson, Ryan Reynolds a Salma Hayek, tak to prostě zákonitě musí být pecka!

Postavená na klasickém konceptu Buddy Movie, který patří k těm, co se snad nikdy neomrzí. Michael Bryce byl elitním bodyguardem s AAA prověrkou. Hlídal ty nejvlivnější a nejváženější osobnosti, včetně pana Kurosawy. Jenže právě u něj se to zvrtlo, když už seděl v letadle, a přesto se mu hlava rozletěla na všechny strany. Rázem se proměnil v opatrovníka nýmandů, kteří náhodou byli svědky něčeho důležitého. Michael chodil s agentkou Amelií Rousselovou a stále je do ní zamilovaný. Ona jednoho dne dostane důležitý úkol – přepravit zabijáka Dariuse Kincaida cca během dne z Manchesteru do Haagu, aby svědčil proti běloruskému diktátorovi Vladislavu Duchovićovi (Lukašenkovi).

Samozřejmě se ukáže, že ti dva se v minulosti už setkali a že se zrovna nekamarádili. Shodou okolností to bylo v Praze. Kincaid požaduje jediné – bude osvobozena jeho temperamentní manželka, toho času sedící ve vězení v Amsterodamu, kde je naprostou paní své cely. Jak už víme z Rudého horka, Detektiva z Hongkongu či Nepřítele pod ochranou (též s Ryanem Reynoldsem), i nepřátelé se musejí někdy za určitých okolností naučit spolupracovat. A naštěstí pokaždé z těchto konkrétních případů to byla veliká zábava plná parádních hlášek, originálních gagů, ironických momentů, a také …

Vynikajících akčních scén, ve kterých nechybí ani nápaditá choreografie – viz scéna z haagského železářství. Skutečný vrchol pak představuje bezmála pětiminutová honička z amsterodamského kanálu a jeho blízkého okolí, do které se podařilo přehledně vestřihnout všecko podstatné a ještě něco navíc. Zabiják a Bodyguard vůbec z hlediska tempa i rytmu šlape jako švýcarské hodinky. Proto bych si klidně vsadil velký balík peněz na to, že režisér Patrick Hughes se na střihu finální verze nepodílel buď vůbec, nebo jen velmi okrajově. Jak Red Hill, tak The Expendables 3 (mimochodem vzpomínáte na hlášku Barneyho Rosse: „Já jsem Haag.“) jsou totiž z řemeslného hlediska de facto pouze takovým polotovarem.

Obsazení Samuela L. Jacksona (mimochodem vzpomínáte na Deadpoolovu hlášku za závěrečnými titulky?) a Ryana Reynoldse bylo naprosto klíčové. Až se nechce věřit, že se ti dva nikdy předtím na plátně nesetkali. Nejen komediální, ale vlastně jakýkoliv talent těmhle dvěma hercům nechybí, což je záruka, že hledáte-li příjemnou podívanou, se Zabijákem a bodyguardem snad nemůžete udělat chybu. Jejich už tak sympatické postavy – Jacksonův zabiják samozřejmě zase patří k těm ušlechtilým – jsou dále rozvíjeny flashbacky.

A protože si tvůrci uvědomovali, že film je o obrazech, není to jako v případě třetích Expendables, že když se probírá nějaká stará historka, musíme pouze poslouchat postavy za chůze a nepřesuneme se i vizuálem na to konkrétní místo, kde se historka odehrála. Tím získává Zabiják a bodyguard ten další a tolik vítaný rozměr. Garymu Oldmanovi očividně nedělá problém zahrát jak kladné, tak záporné politiky. A že jediný záběr z úvodu prozradí, že právě Joaquim de Almeida je krysa? No a co – představitel Bucha z Desperada se protagonistů mnoho nenahrál. Elodie Yung je hraje a její účast vždycky potěší.

Zabiják a bodyguard
je prostě výborný akčňák. Nepostrádá chytlavý soundtrack, tu správnou přístupnost a Salmu Hayek v další náramně milé roli. Zároveň evidentně patří k těm počinům, ve kterých můžete s každým dalším zhlédnutím najít něco nového/zajímavého/vtipného. Jediné, co by se mu dalo vytknout, je to přepálené světlo (byť záměrně), pár tuctově klišoidních okamžiků a fakt, že podobně hravých počinů existuje celá řada, přičemž některé nevznikly pod záštitou žádného velkého studia, a proto je patrně nikdy neuvidí tolik lidí. Ale to jsou opravdu jen drobné vady na kráse.

Hodnocení autora: 10/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/10

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy

Viasat History nabízí moderní pohled na historii v novém pojetí: kvalitně podložené pořady v inteligentním podání nejcharismatičtějších historiků, které... celý článek