Recenze: Odnikud

Vydáno dne 15.01.2018
Čerstvý vítěz Zlatého glóbu, byť tedy „jen“ v kategorii Nejlepší zahraniční film, jak si při přebírání ceny posteskla Diane Kruger, což vyznělo tak, že chtěla upozornit na to, že by si bývala taky zasloužila sošku za svůj herecký výkon.
Ztvárnila tady paní jménem Katja, jejíž manžel má neněmecký původ (stopa vede někam do arabského světa). Jednoho dne se jde se svojí kamarádkou saunovat a následně zjistí, že před obchodem jejího manžela vybuchla bomba. Zabila nejen jeho, ale i jejich dítě. Velká většina nic podobného nezažila, ale mnozí si jistě dovedou přesně představit, co v takové chvíli musí mladá žena prožívat. Policie si myslí, že čin má něco společného s manželovou minulostí, protože to nebyl žádný svatoušek. Skutečnost však bude poněkud jiná.

Film Odnikud dramaturgicky sestává ze tří, titulkem oddělených částí, z nichž každá se soustředí na něco jiného a do jisté míry vlastně tvoří klasické scenáristické schéma expozice-konfrontace-rozuzlení, přičemž tímto dělením si Fatih Akin (sám mající původ v arabském světě!) trochu ulehčil práci. Ale to nevadí. Nejprve se seznámíme s RODINOU. Samotný prolog obstará svatba konající se na neobvyklém místě. Setkáme se i s rodiči obou, přičemž nechybějí obvinění, že za jeho smrt může ona. V průběhu filmu nám pak budou „promítnuty“ některá další rodinná videa pro domnělé posílení emocionálního účinku.

Spíše dokumentární kamera se v tomto segmentu snaží jít až na dřeň, ale přesto se nedaří přenést ten hluboký zármutek na diváky. (Což zamrzí o to více, že v následujících dvou segmentech právě kamera rozhodně nepatří k přednostem tohoto počinu.) Pro někoho to asi bude úleva, ale na druhou stranu je to trochu škoda, neboť bychom díky tomu s Katjou jistě více sympatizovali, protože v průběhu filmu občas (u)dělá věci, se kterými nejen obyvatel České republiky patrně jen tak souhlasit nemůže, třebaže v některých případech chápe, proč se k nim uchýlila. Těžko soudit, jestli je na vině spíše Akinova režie, nebo ten herecký výkon Diane Kruger.

Tato německá herečka, která v Odnikud hraje vlastně poprvé hlavní roli ve svojí mateřštině a prakticky nesleze z plátna, patří rozhodně do mojí TOP 10 nejoblíbenějších (viz můj profil z roku 2011), a proto vím, že jsem ji už viděl zahrát mnohem lépe (namátkou vzpomeňme na Neznámého, Ve stínu Beethovena či Hanebný pancharty). S vyjádřeními typu „zatím nejsilnější výkon Diane Kruger“ tedy hodně opatrně. Cena z Cannes totiž není v tomto směru úplně indikátorem. Takhle, na konci roku její jméno v tomto speciálu v kategorii Nejlepší herečka v hlavní roli chybět zřejmě nebude, nicméně tak nejdříve na čtvrté příčce.

Právě úvodní část RODINA je pro celý film klíčová, i když ty ostatní nabízejí zcela jiné tempo i jiný rytmus (do značné míry dáno tím, kde se odehrávají). Akin ji ale coby scenárista nezvládnul dostatečně naexponovat, což je při tzv. character-driven bijáku (zjednodušeně řečeno film, ve kterém je postava důležitější než zápletka) vcelku dost podstatný prohřešek. A režisér jakoby se později stále soustředil na jiné aspekty a jiná témata, než na ni. Takže zvláště ve třetí části můžeme být právem často na pochybách, jestli by opravdu udělala tohle a tohle. Ona vůbec prazákladní otázka zní, čím si Katju získal ten, za něhož se potom provdala?

Druhý segment nese název SPRAVEDLNOST a rozhodně ho lze označit za ten nejzdařilejší. Vesměs se celý odehrává v jedné soudní místnosti a možná i proto, že jde o uzavřený prostor, se podařilo režisérovi vytvořit pozoruhodnou atmosféru a napětí pramenící z těch drobných peripetií, díky nimž není zřejmé, jak že celý tento spor s neonacisty dopadne. Mimořádně zajímavou postavou se tu stává advokát podezřelých, u něhož totiž není jasné, jestli si je vědom toho, že onen strašný čin zřejmě skutečně spáchali, ale prostě dělá svou práci, nebo jestli náhodou není taky Hitlerův sympatizant. V této části jsou navíc nastolována témata, která jsou aktuální prakticky všude na světě.

Finále strávíme u MOŘE v Řecku, kde nás bude interesovat jistá osoba (a jeho žena), která skrývá velké tajemství. Obavy, že by se Katja mohla proměnit v nekompromisní akční hrdinku ve stylu Lary Croft, Beatrix Kiddo či Sarah Connor se naštěstí nepotvrdily. Akin zůstává více při zemi, ale možná ukazuje i to, co by ukazovat neměl. Velký podíl na ocenění bude mít zřejmě i „hustá“ závěrečná scéna a následný dovětek, díky kterým Odnikud vskutku přinutí k zamyšlení. No jo, jenže tenhle režisérův záměr dostává trhliny, jelikož tím, jak je scénář napsaný, nepřímo vybízí k tomu, abychom se na celou záležitost podívali také z toho druhého úhlu pohledu.

Odnikud
tak nutí se ptát, kdo že je tady vlastně záporák? O filmu se dá napsat, že téměř komplexně nastavuje zrcadlo dnešní době. Zabývá se tedy mimo jiné rasismem, migrací, nebezpečím internetu, soudnictvím a absurditou některých zákonů. Svým způsobem taky zkoumá lidskou povahu. Je to dobře myšlený přístup, nicméně se nejde ubránit dojmu, že vlastně všechno, co v tomto dramatu uvidíme, jsme už mohli vidět jinde. Se Zlatým glóbem to sice vyšlo, ale troufám si tvrdit, že na Oscara to stačit nebude.

Popelka

Popelka

Popelka