Recenze: Kong: Ostrov lebek

Vydáno dne 09.03.2017
Zase jednou parádní hollywoodský spektákl, který rozhodně patří na velké plátno!!!
V roce 1973 je třeba dát dohromady tým, který odcestuje řešit a odkrývat záhady tajemného Ostrova lebek. Nejdůležitějšími členy budou zmocněnec Bill Randa (John Goodman), průvodce James Conrad (Tom Hiddleston), fotografka Mason Weaverová (Brie Larson), nekompromisní velitel Preston Packard (Samuel L. Jackson), vojáci Chapman (Toby Kebell), Slivko (Thomas Mann) a Cole (Shea Whigham), a možná taky jistí Victor Nieves (John Ortiz) a San Lin (Jing Tian). Málokdo z nich přitom tuší, co je na ostrově čeká za překvapení.

Poprvé se sem podíváme už v roce 1944. Tehdy tady ztroskotali Američan a Japonec. Vypadá to na pořádné Peklo v Pacifiku, nicméně záhy se objevuje Kong a je po boji. Možná dobře, protože když Američan chytne ostří katany, krve by se v něm nedořezal. Divák tedy může mírně znervóznět, aby to náhodou nebyla vyloženě pohádka bez nějakých realističtějších prvků. Jistě, třeba Hrdina taky není krvavý a stejně funguje skvěle, nicméně od Konga: Ostrova lebek se určitě nedalo čekat, že by tvůrci chtěli nějak napodobovat poetiku Zhanga Yimou.

Naštěstí ve zbytku filmu je akce poměrně hardcore (s ohledem na tu přístupnost) a je to velikánská zábava. S výjimkou jedné se snad všechny akční scény odehrávají za denního světla, tudíž si můžeme krásně prohlédnout nejen Konga, nýbrž i ostatní monstra. A že jich tu není málo (a nejedná se o spoiler, protože se vyskytují v trailerech). Souboje jsou optimálně dlouhé, takže nezačnou nudit – pouze fascinují (lépe vynikne i 3D). Velká pochvala střihačovi Richardu Pearsonovi a rovněž tak i režisérovi Jordanu Vogt-Robertsovi, který na to, že režíroval druhý celovečerák, překvapil nejen tím, jak zvládá řemeslnou stránku, ale i svým smyslem pro humor.

Tenhle Kong: Ostrov lebek se totiž nebere nijak vážně. Už od začátku je z něj zcela patrná ta nadsázka, které přidává na účinnosti také postava Johna C. Reillyho, která byla na tom ostrově skoro třicet roků (taky se objevuje v traileru). Až se nechtělo věřit tomu, že tenhle biják mají na svědomí stejní tvůrci, kteří v roce 2014 zklamali s Godzillou. Už jenom scéna, ve které Kong přivítá lidi v helikoptérách na svém ostrově, nemá vůbec chybu. K ní můžeme připočítat další (na pohřebišti, souboj s chobotnicí, mexický pat, …), přičemž všechny jsou vzhledem k prostředí zabalené do působivého vizuálu.

Navíc se dá směle tvrdit, že lidské postavy – ač je jejich jednání pochopitelné – jsou často upozaděny a otěže přebírají monstra (ačkoliv na zlomek minuty to vypadá, že nejnebezpečnějšími bytostmi na ostrově budou ti domorodci, což by byl teprve zajímavý twist). Efekty tedy naprosto famózní. Nicméně i ty ve filmu King Kong vs. Godzilla můžeme označit za velmi povedené (s ohledem na rok vzniku 1962). Z něj si nový Kong trochu půjčuje, nicméně scenáristům Danu Gilroyovi, Maxovi Borensteinovi a Derekovi Connollymu se podařilo zajistit, aby ty odkazy na původní filmy nebyli vlastně samoúčelné, ale aby zapadaly do příběhu. Tohle je jinak velký problém většiny současných hollywoodských předělávek.

Stvořitelé King Konga, Edgar Wallace a Merian C. Cooper, se tenkrát inspirovali Kráskou a zvířetem (nejnovější zpracování shodou okolností v kinech příští týden). V případě Konga: Ostrova lebek to však docela neplatí, jelikož tento ostrov, který dokládá, že naše planeta zřejmě opravdu není naše, opustíme až v samotném závěru – tedy žádné stěhování do New Yorku. Hodně vítaný „fresh look“. Zároveň se musí upozornit na to, abyste si počkali na scénu za závěrečnými titulky. Sice trochu těžkopádně, ale přesto se tu svým způsobem rodí nové komplexní universum (v podstatě podle vzoru Marvela) a rozhodně to napraví dojem z té scény před závěrečnými titulky, natočené „jakoby“ na osmimilimetrovou/šestnáctimilimetrovou kameru (obsahově je určitě pozoruhodná, nicméně by mě zajímalo, kdo to v daný moment točil a sestříhal).

Kong: Ostrov lebek
by v této podobě klidně mohl mít slogan „Hollywoodská Cesta do pravěku aneb kam se hrabe Jurský park“ (zdůrazňuju PARK, nikoliv svět!). Film si nehraje na nic, čím není a nic si nekoplikuje (dokonce ani milostný motiv/romantickou linku tu nenajdeme), ovšem to neznámená, že by byl nějak předvídatelný. Tenhle King Kong není žádný blbeček, který by se sápal s nějakou ženou (zde tedy s Brie Larson) na Empire State Building nebo na jiný nejvyšší bod, aby mohl být pohodlněji sestřelen, jako jsme to viděli v minulých verzích (Fay Wray 1933, Jessica lange 1976, Naomi Watts 2005). Tady je Kong prostě „alfa macho“. (Tím ovšem nechci říct, že by vize Petera Jacksona byla nějak jó špatná.) A Kong: Ostrov lebek je prostě hrozně cool.