Recenze: Pýcha, předsudek a zombie

Vydáno dne 15.11.2016
Trochu jiný pohled na slavné dílo Jane Austenové.
Příběh z dob, kdy byl pan Darcy „fearless zombie slayer“ a kdy sestry Bennetovy ovládaly čínská bojová umění. Do Jane se zakouká pan Bingley, což je kamarád pana Darcyho, přičemž je hned od úvodního setkání zřejmé, že on a Liz Bennetová odolávají vzájemné přitažlivosti, takže se mezitím možná dostane na někoho z jejích dalších nápadníků, jako třeba na pastora Collinse či vojáka Wickhama. Zbylé tři sestry příliš prostoru nedostanou. A další důleležitá věc: všude kolem všech se rojí zombie, a přitom možná na celém světě zůstal pouze jeden jediný most, což by se nemuselo vyplatit.

„Od Setha Grahame-Smitha, scenáristy Abrahama Lincolna: Lovce upírů.“ Zmíněným čtyři roky starým bijákem rozhodně zaujal, jelikož universum, ve kterém se Čestný Abe utkává s těmito monstry, nabídnul spoustu zábavy. Proto jsem byl na Pýchu, předsudek a zombie hodně zvědavý už od doby, kdy se o jejím zfilmování začalo mluvit. Tentokrát ovšem neprodukuje Tim Burton. A jistě by neprodukoval, ani kdyby nepracoval na Sirotčinci slečny Peregrinové pro podivné děti. Taky nerežíruje Timur Bekmambetov. A jistě by nerežíroval, ani kdyby nepracoval na novém Ben-Hurovi (ale hraje tady Jack Huston). Toto dílo pro potřeby stříbného plátna realizoval Burr Steers. Možná, že vám tohle jméno nic neříká, ale nepochybně jste ho už viděli. V Pulp Fiction totiž hraje Rogera (aka Kašpar) – Marvinova kamaráda, který leží natáhnutý na kanapi ve scéně, kdy Jules a Vincent (těsně po povídání o masáži nohou) přijdou pro Marsellův kufřík.

No, Steersovi evidentně nechybí smysl pro humor, avšak Pýchu, předsudek a zombie v podstatě svým přístupem sestřelil někam ke hranici průměrnosti. I když nutno dodat, že jeho spolupracovníci mu příliš nepomohli. Zvláště střihač se nepředvedl v dobrém světle. Jednak se nepodařilo vychytat kadenci, resp. timing v některých vcelku důležitých dialogových scénách, a jednak dosti nepovedené jsou i scény akční, a to komplexně co se dynamiky a zajímavosti týče. Nejde jen o to, že film není skoro vůbec explicitní, takže když se zabíjí, většinou sledujeme člověka, který zabíjí, než abychom sledovali samotnou likvidaci oběti.

A to jde rozhodně za režisérem, protože si měl vydupat, aby byla Pýcha, předsudek a zombie třeba až do osmnácti roků nepřístupná. Pak by ten kontrast s dílem Jane Austenové, mimochodem jinak v roce 2005 brilantně adaptovaném Joe Wrightem, byl mnohem působivější a vlastně kvůli tomu asi i úsměvnější. Tady ale nemůžete čekat nic ve stylu George A. Romera, ani Mrtvého sněhu. V této podobě je Pýcha, předsudek a zombie spíše takovnou nevinnou, naivní pohádkou se spíše legračními maskami a nevýraznými hereckými výkony. A taky potencionálně pozoruhodnými twisty, které nejsou řádně rozvinuty. A taky scénami s nádechem velkoleposti (např. závěrečná jízda přes most, hořící Lazarův kostel, bitva o Londýn), leč přesto ve finále de facto s úplně obyčejňoučkým vyzněním.

Co se těch herců a hereček týče, vynikají a všechny přehrávají jenom Charles Dance, který v monstrózním bijáku ani nemůže chybět, a také Lena Headey v roli Lady Catherine de Bourgh, která se o sebe umí postarat. I když v praxi to neuvidíme a vlastně to vůbec nemusí vadit, vzhledem k tomu, co jest uvedeno o akčních scénách. U sester Bennetových, které ztvárňují Lily James (Popelka), Bella Heathcote (Temné stíny) a Millie Brady a Ellie Bamber a Suki Waterhouse, vlastně ovšem ke spokojenosti bohatě postačí to, jak vypadají.

Pýcha, předsudek a zombie
není takovou peckou, jakou by měla být. Jasně, tohle dílo nepatří k těm, které by se mělo výrazně zadřít pod kůži nebo které by se mohlo ucházet o Oscara v jakékoli kategorii (možná s výjimkou kostýmů), ale rozhodně by mu neměla chybět pořádná nadsázka! Jenže právě tu nejvíce postrádá. Místy to dokonce vypadá, že chce být pomalu ještě serióznější než Schindlerův seznam. Holt by to chtělo zjednat nápravu. Snad teda ani ne v podobě dvojky, byť pro ni zůstala otevřená vrátka, jako spíše v podobě nějaké jiné úpravy slavného literárního díla. Co by jí mohlo být? Malý princ a vlkodlaci? Stařec, moře a Gill-man? Rozmarné léto a Frankenstein? Ta možnost tady je … a patrně i vždycky bude.

Pouštní archa (L'arche du désert)

Pouštní archa
L'arche du désert