Recenze: Smrt ve tmě

Vydáno dne 29.08.2016
Krást se nevyplácí!
Kvůli krizi se z Detroitu odstěhovala spousta lidí. Jestli zůstal Eminem, o tom se film nezmiňuje. Proč by taky měl, že ano?!? Podstatné je, že v opuštěné čtvrti na Buena Vista Street v čísle popisném 1837 zůstává se svým poslušným agresivním psem bydlet válečný veterán, kterého střepina z granátu připravila o oči, načež jako odškodné dostal velký balík peněz. Pro mladé „ušlechtilé zlodějíčky“ Alexe, Moneyho a holčinu Rocky se tenhle tip jeví jako snadný cíl, neboli easy money. Ty potřebují, aby mohli rychle vypadnout do Kalifornie. Jenže nedlouho po vniknutí do domu přestane všechno vycházet podle plánu.

Do značné míry si za to ti tři můžou sami, jelikož řekli hop, a přitom ještě vůbec nepřeskočili. Ten barák se rozhodně dalo vybrat bez toho, aby se slepec vzbudil. A když se vzbudil, bylo už pozdě zmizet. Protože ve válce ledacos zažil, očividně se udržuje v jinak dobré fyzické kondici a ničeho se nezalekne, hodlá udělat všechno proto, aby vetřelce terminoval. Tím spíše, když zjistili, že skrývá veliké tajemství. V žádném případě se ale nejedná o žádného „nadčlověka“. Jeho „nadčlověckost“ spočívá v tom, že dokonale zná prostředí svého domu, pak v tom, že vypnutím elektřiny zařídí, aby ani zloději neviděli, a konečně také v tom, že ti tři si občas sami věci zbytečně komplikují.

Neboť kdyby to neudělali, nebyla by Smrt ve tmě takhle dobrá zábava. Ne zábava ve smyslu napětí, i když si dovedu představit, že by se mohli najít tací, které při sledování tohohle filmu pomalu nebudou ani dýchat (originální název zní Don’t Breathe). Pro mě to byla spíše zábava v tom smyslu, že režisér Fede Alvarez tentokrát zvolil docela jiný přístup. Předtím, též za producentské supervize Sama Raimiho, natočil graficky násilný, krvavý a explicitní remake kultu s názvem Evil Dead. Ačkoliv slogany typu „nejděsivější film, jaký kdy uvidíte“ se znovu ukázaly býti přehnané, jelikož se jedná spíše o takovou přihlouplou pohádku pro dospělé, které hlavně chybí pořádná atmosféra, jakou se mohl chlubit originál.

A Smrt ve tmě je spíše atmosferický … chtěl jsem napsat horor, ale to by bylo nepřesné. Především proto, že se tu opravdu nevyskytuje žádné nadpřirozeno. Tudíž jde o atmosferický thriller, jenž se docela zdárně snaží vyhýbat otevřenému násilí. Nezřídka se stává, že těsně před nějakou tou drsnější momentkou kamera uhne pohledem nebo se rovnou stříhá jinam. Zatímco třeba v Equalizerovi tento přístup funguje bezchybně, nelze se zbavit dojmu, že ve Smrti ve tmě se jím spíše šetří peníze, aby byl rozpočet co možná nejnižší.

Když už jsem naťuknul kameru, některé záběry jsou opravdu velmi dobré a dokonce tím připomenou díla Alfreda Hitchcocka. Občas jsou záběry i mírně rozostřené, čímž se sami částečně ocitáme v pozici slepce. Šikovné jsou i „vychytávky“ typu fotky dané vzhůru nohama, ačkoliv na těchto aspektech se dalo více zapracovat. Daleko větší potíž však představuje nasvícení. Na pohled je sice hezké, ovšem v některých záběrech to vypadá, že venku už nastal den, ale přitom má být pořád noc. Nebo když postavy utíkají ze sklepa, vypadá to, že elektřina nefunguje jenom tam, kdežto všude jinde mimo sklep ano.

Další pokřivenou věc ohledně filmu Smrt ve tmě představuje fakt, že je morálně sporný. Slepec vlastně jenom brání svůj dům. A i to šokující odhalení se dá pochopit, vzhledem k tomu, co se stalo v minulosti. Navíc ho skvěle hraje Stephen Lang (plukovník Miles Quaritch z Avataru). Money si zase hraje na drsňáka, zastrašuje, ale ve skutečnosti to není zlý člověk. Alex bude asi nejrozumnější, jelikož dokáže vyhodnotit, co je v dané situaci nejlepší udělat. A Rocky je kočka, protože vypadá jako Jane Levy (Mia z toho Evid Dead remaku). Tihle tři jsou ale přece zloději, i když kradou s „čestnými úmysly“. Takže otázka zní: komu držet palce? Vskutku je na výběr. Někdo možná nebude s nikým. Někdo bude se slepcem, někdo s těmi třemi, avšak dovedu si představit, že se najdou jedinci, kteří budou fandit jenom tomu psovi.

Smrt ve tmě je řemeslně dobře zvládnutý film, který si své diváky určitě najde. Kvalitativně bude tak zhruba na úrovni Zhasni a zemřeš, ačkoliv tam se opravdu jednalo o horor. Pokud bychom měli hledat na tomto Alvarezově počinu, který se zdárně vyhýbá klišoidním lekačkám, něco strašidelného, tak to bude asi skutečnost, že se natáčel v Maďarsku!!! Přitom stál pouhých 10 milionů dolarů. A přesto tvůrci nelenili a letěli přes půlku světa, jako by měli v plánu vytvořit velkorozpočtový spektákl, kvůli kterým se do těchto destinací obvykle zavítává. Proti tomuhle se opravdu i to občasné zvláštnější počínání postav jeví jako krásně smysluplné.

Andrew French

French Andrew

František Skřípek