Recenze: Avatar

Vydáno dne 01.01.2010
Neuvěřitelné!

favatarFilm Avatar režiséra Jamese Camerona je největší událostí letošního roku. Proto jsme se mu věnovali v devíti speciálech, ve kterých jsme si pověděli o propagační kampani, řekli jsme si o příběhu, v tomto, tomto a tomto článku jsme si představili šest hlavních postav, seznámili se s rasou Na'vi,  podívali jsme se na měsíc Pandora, soustředili jsme se na hudební složku a zaměřili se na revoluční technologii. Právě díky technologii nabízí Avatar naprosto úžasný visuální zážitek, který v žádném jiném filmu ještě rozhodně nebylo možné vidět! Při sledování tohoto velkorozpočtového filmu ve 3D jsem si opravdu připadal více na povrchu Pandory než v jednom z pražských kin. Avatar je tak realistický, že s trochou nadsázky snad ani není možné říkat, že je to film. Pandora působí neuvěřitelně opravdově, stejně tak jako vše, co se na ni vyskytuje. Jedná se skutečně o první film, ve kterém má 3D smysl.

avatarIPředstavitel hlavního hrdiny Jakea Sullyho, tedy Sam Worthington , podává opravdu skvělý výkon. Stejně tak i Zoe Saldana jako Na'vi princezna Neytiri. Neřekl bych, že tohle někdy napíšu o modré třímetrové mimozemšťance se špičatýma ušima, ale Neytiri je zatraceně sexy! Režisér tedy splnil to, co předeslal. Protože vždy jsem se velmi těšil, až bude Neytiri opět v nějaké scéně. Zvláště její úsměv je pak naprosto odzbrojující. Přestože Zoe Saldana se ve filmu vůbec neobjeví, tak přesně to, co dělá Neytiri, zmíněná herečka předehrála. Svým výkonem si tak s největší pravděpodobností zajistila první hollywoodskou ligu. Další herečka, Michelle Rodriguez , by si byla bývala zasloužila ve filmu více prostoru, protože její postava je velmi sympatická.

avatarIITo Miles Quaritch má prostoru dost. Tenhle plukovník se určitě zařazuje k největším záporákům filmové historie, protože, co si budeme povídat, Quaritch je opravdu nehorázná svině. Ani si neuvědomuje, jakou špínu vytváří tím, co dělá. Nicméně ji vytváří s velkým potěšením a naprosto cynickým přístupem ke všemu a ke všem.

avatarIIIUrčitě by bylo bývalo dobré ještě o něco déle sledovat, jak se Jake učí všem zvykům rasy Na'vi, konkrétně kmene Omatikaya. Jejich zvyklosti jsou velmi zajímavé a divákovi pomáhají více se s Na'vi sžít. I tak je jich ale ve filmu dost na to, abychom je lépe poznali a při finální bitvě fandili právě jim. Nádherná scéna pak je, když se Jakeovi podaří zkrotit svou Banshee, na kterých Na'vi létají, a poprvé se na ni chystá letět a Neytiri se k němu přidá. Tato scéna je velmi uvolňující, čemuž dopomáhá i překrásná hudba od Jamese Hornera, a divák si přeje, aby trvala minimálně několik minut. I sám režisér ji označuje za svůj nejoblíbenější moment celého filmu.

avatarVIJake a Neytiri se do sebe zamilují, ale můj dojem byl takový, že jejich vztah není dostatečně prohloubený, tak jako v případě Jacka a Rose v Titaniku. Tedy až do jedné z finálních scén celého filmu, kdy vše graduje tak, že se divák o postavy opravdu bojí, protože v případě Avataru skutečně nelze předpokládat, jak vše dopadne. U většiny ostatních současných hollywoodských blockbusterů je to totiž většinou předem celkem jasné, v čemž mi mnozí z vás jistě dají zapravdu.

avatarIVSouhlasím s Jamesem Cameronem, který řekl, že finální bitva působí jako „film ve filmu". Je opravdu velkolepá a především výborně natočená a skvěle střižená, ostatně jako celý film. Bitva trvá kolem dvaceti minut, během kterých diváci jen užasle zírají na plátno a někteří se s nasazenými brýlemi ve 3D kině vyhýbají střelám. Skutečně řežba, kterou ve filmu jen tak neuvidíte.

avatarVIIIJames Cameron řekl, že takový film si přál vidět, když byl malý. Evidentně měl tedy bezmeznou fantasii. K tomu rozhodně dopomohlo i velké množství sci-fi knih, které četl. Údajně jedna kniha za den. Tak vznikla Pandora, kam by se teď mnozí diváci chtěli stěhovat. Bez hloupých lidí by to bylo opravdu výjimečné místo. Zvláště noční Pandora je skutečně naprosto dokonalá, přestože může kdykoliv zaútočit kterékoliv z nebezpečných zvířat. Jake Sully by mohl vyprávět.

Avatar je výpravný velkofilm, který tu už dlouho nebyl, a který zřejmě až do premiéry Avataru 2 asi neuvidíme. James Cameron je opravdu geniální filmový tvůrce, který každým svým novým filmem posouvá nejen technologické hranice. Díky tomu je už od Terminátora každý jeho další film nesmírně očekávaný. Stejně tomu bylo i tentokrát. A Avatar rozhodně všechna očekávání splňuje!

Schande

Schande
Schande