Recenze: Den nezávislosti: Nový útok

Vydáno dne 23.06.2016
Dvacet roků poté …
V roce 1996 přiletěli mimozemští konkvistadoři a dostali na frak. Teď chystají nový útok, jelikož je enormně zajímá zemské jádro, které zajímalo už hrdiny filmu Jádro. Emzáci vlastní obrovskou loď, nicméně že by jinak byli technologicky o tolik napřed, to se úplně napsat nedá. My navíc máme odvážné americké prezidenty (bývalé i současné), odvážné mladé piloty a pilotky (americké i čínské), a taky pořád máme vědce Davida Levinsona (Jeff Goldblum), který by mohl ledacos vymyslet, zvláště když se k tomu bude moci spolehnout na pomoc afrického bojovníka, jiného známého vědce a vědkyně Catherine Marceauxové, se kterou se stanou více než přáteli.

Hraje ji Charlotte Gainsbourg a její obsazení rovná se té úplně nejoriginálnější skutečnosti, jakou ve Dni nezávislosti: Novém útoku najdeme. Protože jestli existuje herečka, kterou bych v takovémto projektu opravdu nečekal, je to právě Charlotte Gainsbourg. Proto mě tolik bavila. Víc než tradičně zábavný William Fichtner. Naopak už asi většina z vás bude vědět, že chybí Will Smith jakožto kapitán Steven Hiller, jelikož chtěl hodně peněz, i když někteří tvrdí, že absentuje kvůli Po zániku Země, což je sci-fi, která propadla, a tak se nechtěl pouštět do další. To je ale podle mého názoru kec, protože první Den nezávislosti, který se mi nijak zvlášť nelíbil, vydělal přes 800 milionů dolarů. Z kraje roku se ale nechal slyšet, že svého rozhodnutí se nevrátit lituje.

Mrzuté to musí být i z toho důvodu, že se evidentně počítá se třetí částí. Tato druhá má nepochybně značný komerční potenciál, neboť na sci-fi s mimozemšťany diváci letí. Jenže od premiéry jedničky jsme takových viděli už spoustu (včetně letošní Páté vlny), takže asi ani nepřekvapí, že Den nezávislosti: Nový útok je počin extrémně tuctový, místy nudný a do jisté míry diváky a divačky až urážející tím, že z nich prostě dělá hlupáky a hlupačky. Jo, jasně – je to popcornový blockbuster a u těch se obvykle raději nemá přemýšlet, ale tady se musí.

Na začátku jsme totiž zahlceni informacemi, skáčeme mezi několika lokacemi a opětovně se seznamujeme vlastně úplně se všemi postavami, protože si je z podobně nemastné neslané první části už nepamatujeme. Ale jo, původní Den nezávislosti nějaké své kvality měl a jeho příznivce toto pokračování určitě nezklame, byť většinu těch nejpompéznějších scén ukazuje už v traileru. V IMAXu jsou však samozřejmě přeci jen efektnější. Roland Emmerich je výborný režisér, ale co se hollywoodských velkofilmů týče, těch dvacet roků se v podstatě pořád opakuje, a proto už to přestává být zábava.

V tomhle případě bychom našli nějaké náznaky potencionálně slibné podzápletky (například objevení dalšího mimozemského druhu), avšak nepracuje se s nimi žádným kreativnějším způsobem, který by je pomohl rozvinout. Proč? Protože prostě nikdo neměl zájem na tom, aby se s nimi pracovalo nějakým kreativnějším způsobem, který by pomohl je rozvinout. Přece sledujeme spektákl od Rolanda Emmericha a u takového nemusí být příběh, problém, ani jeho řešení nápadité. Daleko důležitější je, abychom si dosyta užili CGI efektů. Minimálně pětkrát to v jeho kariéře fungovalo, tentokráte už to bohužel nestačí.

Den nezávislosti: Nový útok bude tedy rozhodně nejhorším americkým blockbusterem zmíněného režiséra, jenž svým přístupem zůstal daleko za očekáváním. Své skutečné tvůrčí schopnosti vlastně ukázal na Anonymovi, kde měl o poznání menší rozpočet. Těch cca 165 milionů dolarů vynaložených na realizaci scénáře ke Dni nezávistlosti: Novému útoku šlo nepochybně investovat vhodněji. Tento biják navíc velice postárá i tu nadsázku, jakou se prezentoval režisérův předchozí mainstreamový akčňák White House Down. Zato tu máme vcelku nepotřebnou romantickou linku zahrnující na jedné straně Liama Hemswortha a Maiku Monroe, kteří hrají děti slavných rodičů, a na té druhé jeho kamaráda a číňanku, jejíž představitelka si říká Angelababy. A když k tomu připočteme ještě nějaké ty absurdní hlášky a momenty, vyjde nám, že bude daleko lepší se znova podívat na Transformery. Ať už na jedničku a dvojkuShiou LaBeoufem a Megan Fox, na trojku s Shiou LaBeoufem a Rose Huntington-Whiteley či na čtyřku s Markem Wahlbergem a Nicolou Peltz.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Patrola (The Dawn Patrol)

Patrola