Recenze: MI-5: Vyšší dobro

Vydáno dne 12.07.2016
Tak rozhodně bych netvrdil, že tenhle film je kombinací Mission: Impossible a Agenta bez minulosti, protože kdyby Jason Bourne zasadil tomuhle Willu Hollowayovi jednu ránu, tak by vícekrát už nevstal. Ale přesto tenhle biják není vůbec špatný!
Terorista Adem Quasim má být přetransportován. Jedná se o nebezpečného teroristu, a proto je minimálně hlídaný. Toho využije banda motorkářů, kteří spatří výhodu v koloně stojících vozidel plných civilistů, a nerušeně osvobodí svého kamaráda s ušlechtilými plány, který by nikdy neublížil nevinným, pouze by rád pozabíjel agenty a autority. Přitom kdyby někdo z civilistů jen otevřel dveře u auta, dalo se úniku zabránit, by byl za hrdinu, dostal by se do televizních talkshow a ještě by třeba dostal od královny i nějaké to vyznamenání. Jenže to nikoho nenapadlo. Problémy kvůli tomu má šéf z MI5 Harry Pearce, a tak zmizí. Nedlouho po přivolání bývalého agenta Willa Hollowaye se ukáže, že Harry je s Quasimem v kontaktu. A podle všeho se plánuje teroristický útok na britskou metropoli.

Ač je tu hlavní záporák vykreslen skoro jako novodobý Robin Hood, který hodlá potrestat ty, kteří podle jeho názoru svými rozhodnutími utiskují prostý lid, jeho projev, ve kterém hrozí svým plánem, budí respekt. I proto, co se v současné době ve světě děje. Ale i teroristé mají svá slabá místa – někoho, na kom jim záleží, a kvůli komuž se může situace rázem výrazně změnit. Pro Adema Quasima je takovou osobou jeho těhotná manželka, kterou Harry hledá, tudíž bude moci vyjednávat a zjistit, kdo je krysou v jeho revíru, která pomohla s tím snadným útěkem z kolony.

Scenáristé filmu MI-5: Vyšší dobro si pro nás přichystali pár pozoruhodných zvratů, ačkoliv tu určitě byl prostor pro více takových. Rovněž málokteré scény zůstávají bez pointy a Jonathan Brackley se Samem Vincentem také vytvořili dobré herecké příležitosti nejen pro Petera Firtha (jenž by měl někdy hrát ruského zločince) a s přimhouřením očí Kita Harringtona, ale zároveň i pro tři herečky – Tuppence Middleton (agentka June Keatonová), Jennifer Ehle (zástupkyně ředitele Geraldine Maltbyová) a Eleanor Matsuuru (agentka Hannah Santoová). To je hodně dobré.

Co už tak dobré není, je fakt, že se scenáristé nevyvarovali poměrně typických začátečnických chyb. Především té, že se snaží do scénáře narvat i věci, které do něj dramaturgicky tak úplně nepasují nebo nechávají postavy působit na méně vhodných místech. Protože co kdyby se náhodou film nelíbil a oni už nedostali (delší dobu) příležitost napsat nic dalšího. V takovém případě by museli zůstat u seriálů, kde je ten prostor pro rozvíjení příběhu přeci jen o dost větší. A když už je řeč o seriálech, z jednoho takového MI-5: Vyšší dobro vychází a do jisté míry působí jako jedna jeho nákladnější epizoda.

Tato skutečnost očividně neušla stvořiteli českých titulků, jenž ale nepochopitelně upravil název na MI5: Profesionálové. Sice se také pohybujeme především v Anglii (vcelku zbytečně si na chvilku odskočíme i do Berlína), ale hrdinové tohoto filmu jsou jinak dočista jiní, než Bodie a DoyleCI5. Nicméně režisér Bharat Nalluri si počíná hodně zkušeně. Nejenže se mu daří vytvářet napětí a zájem o postavy (to při poměrně tuctovější zápletce není tak snadné), ale zároveň servíruje akci celkem dost realistickým způsobem, tedy snad až na tu scénu, ve které sebou dva bojující borci prorážejí zeď jako nějací Terminátoři.

MI-5: Vyšší dobro
je překvapivě dobrý akční thriller, který dokazuje tu pěknou věc, že i stokrát viděné může být ještě pořád zábavné. Až tohle přestane platit, tak se asi spousta scenáristů ocitne bez práce. Ale nebuďme pesimisty a věřme, že by třeba jednou mohl takovýto počin vzniknout i v našich zeměpisných šířkách. Možná by z toho byla nechtěná parodie, i když některé české seriály (čímž pochopitelně nemyslím Cesty domů, ale spíše Kriminálku Anděl) ukázaly, že určitý potenciál by tu byl. Takže zase – nebuďme pesimisty.

Power Rangers Turbo

Power Rangers Turbo
Power Rangers Turbo