Zari

Speciál: Filmy o nejznámějším drogovém králi

Vydáno dne 30.05.2013
Řeč bude samozřejmě o Pablo Escobarovi. 
Tímto článkem v podstatě tak trochu navážu na ten předchozí. Zfilmovat příběh hlavy proslulého Medellínského kartelu chtějí hollywoodští producenti už poměrně dlouho. Jenže projekt s pracovními názvy Pablo Escobar, resp. Escobar se stále ne a ne pohnout ze stádia přípravných prací. Přitom právě tento se tváří ze všech nejzajímavěji. Producentem by totiž měl být Oliver Stone, který jednak režíroval výborné Divochy, kteří také pojednávají o jistém drogovém kartelu, ale především je autorem scénáře k legendární Zjizvené tváři, přičemž mezi Tonym Montanou a Pablem Escobarem bychom našli nějaké podobnosti.

Tehdy byl Olivier Stone sám závislý na kokainu. Ano, Kokain – přesně tak se jmenuje skvělý film o Georgi Jungovi, který svého času pro Escobara pracoval a který by měl být příští rok po takřka dvaceti letech propuštěn z federální věznice Fort Dix v New Jersey. V tomto počinu si Pabla Escobara v malé roličce zahrál Cliff Curtis. A nutno dodat, že žádný jiný herec předtím ani potom vlivného kolumbijského drogového barona na stříbrném plátně neztvárnil. Tedy, jak později uvdíte, až do letošního roku. Scenáristou Kokainu byl David McKenna, jenž by měl napsat i chystanou Escobarovu biografii vycházející z knihy Mi Hermano Pablo, jejímž autorem je Roberto Escobar Gaviria, jenž svému bratrovi i v letech největší slávy dělal účetního a poradce. Režie by se měl ujmout Antoine Fuqua. Jenže protože byly producenty stále upřednostňovány jiné projekty, stihl mezitím natočit drsné drama Nejlepší z Brooklynu a průměrný akčňák Pád Bílého domu. U akčního žánru zůstane i v případě filmu The Equalizer, který by měl být jeho dalším počinem.


Zatímco dílo Stonea a spol. by se mělo soustředit obecně na to, kterak se Pablo Escobar vypracoval až do pozice jednoho z nejbohatších lidí své doby, Killing Pablo v režii Joea Carnahana se má zaměrit na samotný „hon na Pabla“, kterého se zúčastnily kolumbijská armáda, gang napojený na konkurenční kartel Cali a CIA s jednotkou Delta Force, přičemž její major Steve Jacoby vše vedl a organizoval. Zahrát si ho měl Christian Bale, zatímco jeho pronásledovaným protivníkem se měl stát Javier Bardem, později přeobsazený Édgarem Ramírezem (o něm se uvažovalo pro stejnou roli i v případě Fuquova filmu). Ovšem i tento projekt, inspirující se knihou uznávaného spisovatele literatury faktu Marka Bowdena nazvanou Killing Pablo: The Hunt for The World’s Greatest Outlaw, byl podle všeho prozatím uložen k ledu.

Pravda, v podstatě stejné zásluhy jako Steve Jacoby má na Escobarově dopadení kolumbijský brigádní generál Hugo Martinez, který se svým týmem objevil drogového krále po útěku z vězení v prosinci 1993, jak se skrývá se svým bodyguardem v Medellínu. Čili znovu půjde o střet těchto dvou osobností, přičemž nebude vynechána ani skutečnost, že Pablo Escobar předtím nabídl Martinezovi úplatek 6 milionů dolarů, aby zastavil zmíněný hon. Film vezme pod záštitu známá společnost Relativity Media, která o jeho vzniku informovala teprve před několika měsíci. Režírovat bude Španěl Enrique Urbizu, jehož oceňovaný film s pozoruhodným názvem Nemají pokoj svévolníci, pojednávající mimo jiné také o obchodu s drogami, u nás bude mít premiéru v polovině června.


Původní scénář Michaela Kanea přepsal Piers Ashworth, přičemž (překvapivě) opět vycházel z knihy, jež nese název WhiteWash: Pablo Escobar and the Cocaine Wars a jejímž autorem je Simon Strong. Celý koncept filmu by však měl připomínat Neúplatné. A ještě to patrně vůbec nejdůležitější: ponese název Silver or Lead, neboli Stříbro nebo olovo (příp. kulka), což je fráze pocházející ze španělského „Plata o plomo“, kterou s oblibou používal při korumpování právě Pablo Escobar. Nutno dodat, že její anglický překlad je poněkud nepřesný, protože výraz „plata“ znamená v Jižní Americe také „peníze“. Její význam je tedy následující: „buď si vezmeš peníze, nebo tě odprásknem“. Hugo Martinez byl podle všeho tehdy v Kolumbii jedním z mála nezkorumpovaných policajtů, což z něho pro filmové zpracování dělá opravdu pozoruhodnou postavu. Takovou ztvárnil třeba Al Pacino (Frank Serpico) ve filmu Serpico či Russell Crowe (Ritchie Roberts) v Americkém gangsterovi, přičemž i tyto vycházejí z reálných předobrazů.

A to ještě není vše! Skutečně jen před několika dny se ukázalo, že na příběh Pabla Escobara si dělají zálusk další filmaři. Dosud jsou s tímto bijákem spojovaní pouze tři – režisér Brad Furman, jenž na sebe upozornil zajímavým Obhájcem, scenárista Matt Aldrich (s Robertem nemá nic společného), a také Oscar Isaac, který bude představitelem hlavní role. Údajně půjde opět o produkci Relativity Media, čímž vlastně vytvářejí sami sobě konkurenci. Natáčet by se pak mělo začít letos na podzim. Do té doby budeme jistojistě moci zhlédnout Furmanův debut Úlovek, a to 5. června od 22:35 na NOVĚ, přičemž je pravděpodobné, že do premiéry filmu o Escobarovi v příštím roce bude reprízován i Obhájce. Obě díla jsou u nás pochopitelně k dostání také na DVD. A Guatemalský rodák Isaac bude putovat se svou kytarou (snad i v našich kinech) v poměrně očekávané a na festivalu v Cannes poprvé uvedené „Coenovce“ Inside Llewyn Davis. Tak.


Těch projektu je hodně, co říkáte? Je ale ještě jeden, který se od těch ostatních liší. Paradise Lost se totiž už v Panamě nátáčí. Nepůjde ovšem vyloženě o životopisný film, byť se inspiruje skutečnými událostmi. Hlavní postavou bude mladý surfař Nick (Josh Hutcherson), který se vydá na výlet za svým bratrem do Kolumbie, kde se bláznivě zamiluje do dívky jménem Maria (Claudia Traisac). Vše probíhá pohodově, idylicky, dokud se nezjistí, že strýcem toho děvčete je … Pablo Escobar (Benicio Del Toro). Tento film ve stylu Posledního skotského krále, protože události budeme sledovat nikoliv z Pablova, ale Nickova pohledu, režíruje (a současně jím taky debutuje) Andrea Di Stefano, jenž se dopusud věnoval převážně herectví. Představitel Nicka si spolupráci s Del Torem vyzkoušel už na povídkovém 7 dní v Havaně, kde by v případě porovnávání jejich příběh co do kvality obsadil druhé místo. A kdybyste měli srovnávat vy - který z uvedených projektů o drogovém králi vás nejvíce zaujal? 

(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama