Recenze: Nejlepší z Brooklynu

Vydáno dne 27.05.2010
Režisér filmu Training Day Antoine Fuqua natočil další podobně drsný film, který si našel cestu i do našich kin. A to je jedině dobře.

brooklyns finestFilm Nejlepší z Brooklynu sleduje příběhy tří policistů, jejichž rajonem je právě tato newyorkská čtvrť, přičemž každý z nich má trochu jiné priority. Eddie (Richard Gere) má několik dní do důchodu, a tak raději už nevyhledává žádné konflikty. Ale nenajdou si ho sami? Sal (Ethan Hawke) má početnou rodinu, a proto potřebuje peníze na nový dům. Jenže policejní plat není až tak velký, přestože pracuje v zásahové jednotce, jejímž úkolem je zatýkat pašeráky drog. A kde jsou drogy, tam jsou i peníze. Brooklyn je čtvrť s velkou kriminalitou a přestoupit na druhou stranu zákona tady není nic složitého a neobvyklého. Jak se asi zachová Sal? No a třetím policistou, jehož příběh sledujeme, je Tango (Don Cheadle). Jeho úkolem je vloudit se do gangu, který také obchoduje s drogami. V něm hraje výraznou roli také gangster Caz. Neskamarádí se Tango ale s kriminálníky příliš?

brooklyns finestIIDebutující scenárista Michael C. Martin vymyslel velmi chytrý, skvěle poskládaný a hlavně originální příběh, který opravdu není žádným remakem, prequelem, ani sequelem. Příběh, který diváka chytne a nepustí. Myslím, že je více než pravděpodobné, že Martin čerpal se svých vlastních zážitků, protože filmu ukazuje drsným, ale bezpochyby velmi realistickým způsobem atmosféru současného Brooklynu, kde nikdy nevíte, odkud na vás přiletí kulka, která třeba ani neměla za cíl vás. Tím film ukazuje také na velmi ožehavé téma, a sice, že koupit si nejen v New Yorku, ale kdekoliv v USA zbraň, je stejně tak jednoduché, jako koupit si u nás třeba chleba. Nutno dodat, že toto téma film nijak více neprozkoumává, ale pozornému divákovi to určitě neujde.

brooklyns finestIVe filmu je sice několik zdlouhavých dialogových míst, ale tento drobný nedostatek se týká především jeho první poloviny. Ta druhá pak nabízí vskutku skvělou podívanou, podpořenou úchvatnými hereckými výkony Richarda Gera, který opět dokázal, že umí zahrát i charakterovější role, Ethana Hawka, kterému postavy poměrně drsných hochů sedí jako ulité, a Dona Cheadla, který se do postavy Tanga položil takovým způsobem, že by případná nominace na Oscara překvapila asi málokoho. Všem třem pak značně sekunduje také Wesley Snipes v roli Caze, pro kterého to po daňových nesrovnalostech, které téměř vedly k jeho uvěznění, znamená zdařilý opětovný vstup do světa velkého filmu.

brooklyns finestVIIIJak se povedlo skvěle obsadit hlavní čtveřici, tak obsazení některých vedlejších rolí poměrně pokulhává. S výjimkou nepříjemné agentky Smithové, kterou přesně vystihla Ellen Barkinová, a také Brian F. O'Byrnea v roli Salova kolegy. Na samostatnou kapitolu by pak vydalo hodnocení výkonu Shannon Kane, která velmi přesvědčivě ztvárnila děvku, se kterou si chodí užívat snad úplně všichni. Poměrně nepřesvědčivě pak působí fakt, že by měl Sal tak početnou rodinu a už celkem velké děti. I do role jeho manželky by se nějaká mladší herečka hodila lépe. Mínusem je určitě také délka některých klíčových záběrů, protože divák nestihne přečíst, to, co měl, čímž je velmi narušena jeho pozornost. Nicméně zhruba ve čtyřech z šesti důležitých případů se pak ještě veškeré nejasnosti vyjasní.

brooklyns finestIIIVůbec největší předností celého filmu jsou především naprosto dokonale promyšlené charaktery postav, díky kterým pak divák přesně rozumí jednání jednotlivých hrdinů, což je u tohoto typu filmů extrémně důležité. Už dlouho jsem neviděl film, o kterém bych mohl napsat něco podobného. Ale hlavní zásluha na tom, že se jedná o mimořádně kvalitní podívanou, samozřejmě patří režiséru Fuquovi, který nejenže přesně zachytil realitu současného Brooklynu, vyždímal to nejlepší ze všech hereckých hvězd, ale také dokázal skvělým způsobem budovat napětí. Především finále celého filmu i za pomoci výborné hudby fantasticky graduje, což diváka nutí ani na chvíli neodtrhnout oči od plátna. Jen je trochu škoda, že ve filmu není více akčních scén, protože, jak už režisér ukázal ve svých předchozích filmech jako Střelci na útěku nebo Odstřelovač, tak rozhodně ví, jak na ně.

Nejlepší z Brooklynu je drsně realistický thriller, kterých teď určitě mnoho nevzniká. V žádném jiném filmu letos už patrně neuvidíte tolik afroamerických herců. I z tohoto důvodu je tento film pozoruhodný, protože v současném Hollywoodu jde o značně nevídaný jev. Možná i kvůli tomu, že má Antoine Fuqua sám tmavou barvu pleti, se jedná snad o vůbec nejvíce nedoceněného režiséra současnosti. Pevně doufám, že i jemu bude někdy nabídnuta režie nějakého megarozpočtového blockbusteru. Určitě by si to zasloužil. Díky kvalitě recenzovaného filmu je tato možnost rozhodně ještě reálnější. Pokud se vám líbil oscarový Training Day, pak by vám ani tento film rozhodně neměl uniknout.