Recenze: Batman začíná

Vydáno dne 17.07.2005
Vracíme se na počátek. Netopýří muž teprve vznikne, aby povstal na záchranu zkaženého města Gotham. Popravená série znovu ožívá a to s plnou parádou.
S Brucem Waynem se poprvé setkáme v čínském vězení, jak se trápí se svou vzpomínkou na propadnutí do studny a setkání s hejnem netopýrů. Od té doby má z netopýrů hrůzu. Po rvačce se šesti vězni se ocitne na samotce, kde se setká s tajemným mužem, který ho pozve kamsi do kopců. Tam sídlí tajná Liga stínů, která trestá zločince svým způsobem. Bruce trénuje a mezitím vzpomíná na své dětství a smrt rodičů, která ho poznamenala na celý život. Jeho rána byla tak hluboká, že chtěl dokonce toho zločince po letech při veřejném stání o propuštění zastřelit. Ale mafie ho předešla. Při poslední zkoušce mu mistr Ra`s Al Ghul přikáže popravit jednoho zločince. Bruce ale odmítne a jejich výbušnou roztržku přežije pouze Bruceův učitel Ducard, kterého odnese do osady. Sám se potom vrací do Gothamu, aby zachránil město před zkázou, kterou liga chystá. Chápe, že musí vzniknout postava-symbol, který bude zločince děsit. Najít prostředky. Postavit se korupci, mafii a všem ostatním zločincům. Hlavně pak, když je město ohroženo plynem způsobujícím šílenství.

Když jsem šla do kina, byla jsem plná očekávání, jaký nový Batman bude. První dva filmy, které natočil Tim Burton se nesly v temném barokním duchu. Nastínil trochu, proč vlastně Batman vznikl, ukázal i smrt rodičů. Další dva filmy se ale jen vezly na již postavených základech a některé si nepěkně poupravily, takže celý ten domeček se s posledním dílkem od Joela Schumachera sesypal jako z karet.

Tenhle Batman je zcela jiný. Většina filmu se točí hlavně kolem psychologie hlavního hrdiny. Jak se trápí smrtí rodičů, obviňuje se tak, že se sám propadne na dno společnosti, aby pak při výcviku v lize získal opět sám sebe. Po návratu domů objeví v podzemí pod domem obrovské jeskyně. V otcově firmě se setká s vědcem Foxem, který mu dá speciální neprůstřelný oblek, látku na křídla, různé hračičky a samozřejmě i batmobil. Mimochodem netopýří vůz byl v každém filmu přeci jen jiný a tohle není výjimka. A při tomhle přerodu hrdiny divák konečně chápe, že Batman není žádný Superman nebo Spider-man se super schopnostmi, ale obyčejný člověk se spoustou technologických vymožeností. A právě tyto technologické zázraky jako brnění nebo plášť pro létání spolu s jeho rychlými chvaty a uměním ninjů z něho dělají postrach podsvětí. A je o to úžasnější, že si divák konečně uvědomí, že tohle či ono opravdu může v reálu fungovat. Vždyť batmobil prý ve skutečnosti opravdu dokáže, to co uvidíte na plátně.

A teď něco k hudbě, která mě velmi zklamala. Každý film o nějakém zvláštním hrdinovi má svou specifickou skladbu. Jmenujme třeba už zmíněného Supermana, Spider-mana, předchozí Batmany nebo cokoliv jiného. Každý sebou nese píseň, díky níž si po zaslechnutí vzpomeneme na ten daný film. Tentokrát ale bohužel. Žádná zvláštní skladba se nekoná. Hudbu, která Batmana provází, okamžitě zapomenete a později si ani nevzpomenete, že tam nějaká byla. A přitom hudba je u podobných filmů přeci jeden z hlavních pilířů. Něco, co se vtiskne do paměti, aby pak připomnělo úžasný zážitek z filmu, zvláštní scénu.

Režisér Christopher Nolan posunul Batmana do další roviny. Neříká jak to či ono Batman dělá, ale hlavně z jakého důvodu. Rozkrývá otázky morálky a relativnost pojmů dobro a zlo. Hlavní postavou je právě Bruce Wayne se svým alter egem. Jak se mění a už není Brucem schovaným za maskou Batmana, ale Batmanem převlečeným za Bruce Waynea. Navíc v prvních čtyřech filmech se dává hlavní úloha záporné postavě a Batman pak jen žehlí problémy. Tentokrát jsou zločinci na druhé koleji. Moc z nich nespatříte. Hlavního zloducha uvidíte jen na začátku a pak jen posledních deset minut filmu. Trochu více si užijete šíleného psychiatra Jonathana Cranea alias Scarecrowa. Samotné město se také přesunulo z gotiky a podivných předělávek dalších dílů do celkem normálního města s mrakodrapy a obrovskou nadzemní dráhou. Navíc některé těžkopádnější momenty (hlavně na konci) jsou odlehčeny vkusným humorem.

Nyní se přesunu od postavy ke Christianovi Baleovi. Ten si s postavou Batmana skutečně pohrál. Je vidět, že si roli patřičně užívá. Roli polosuperhrdiny si zahrál třeba už v Equilibriu, který však nebyl diváky přijat a byl zapomenut. Už tam musel vykreslit psychologický přerod postavy. V jeho Bruceovi/Batmanovi vidíme rozpolcenost, nejistotu, touhu po spravedlnosti, to, že stejně jako ostatní postavy ani on není černobílý. To, že dobro a zlo se překrývá a není jednoznačné. Sedne mu jak společenský oblek Bruce Waynea, tak i černý kostým netopýřího muže. A vždycky je stoprocentní. Christian Bale je nejlepší Batman ze všech herců, kteří ho kdy hráli.

V dalších rolích se můžeme setkat například s Michaelem Cainem jako sluhou Alfrédem, Morganem Freemanem jako Foxem a Katii Holmesovou jako Rachel. Caine působí vždy jako sluha-gentleman, který nikdy nad Brucem nezlomil hůl. Hraje výborně. Freeman také postavil ostatním postavám laťku hodně vysoko. Naopak Katie Holmesová jako ženská postava, kterou by měl Bruce milovat, nepůsobí příliš věrohodně. Snaží se sice hrát, ale ani ona sama, ani scénář jí k tomu příliš prostoru nedávají. Herecky je z celého týmu nejslabší. Záporácký Liam Neeson na mě taky nepůsobil příliš dobře. Ze začátku při poučování Bruce není špatný, ale postupem času, jako by se čím dál tím víc nudil, aby pak zase úplně na konci jel na plné obrátky. Naopak skvělý je zloduch Scarecrow v podání Cilliana Murphyho. Sám Murphy není příliš známý herec, ale troufám si říci, že o něm určitě ještě uslyšíme.

Pokud budu srovnávat Batman začíná s jeho předchůdci, pak je určitě nejlepší film série, který se ale nikdy nezbaví srovnávání s prvními burtonovskými díly. Každý předchozí film jsem viděla mnohokrát. První dva znám skoro nazpaměť, a přesto mohu zodpovědně říci, že tenhle poslední film, který nás hodí dějově rovnýma nohama ještě před všechny již natočené, je nejlepší. Líbí se mi i lehké konečné provázání na prvního Batmana kartou Jokera. Možná z toho bude pokračování, kdo ví? Batman začíná si určitě nenechte ujít.

(Autor: Martina Sirová)