Zari

Speciál: Bonusová sekce filmu Tenet

Vydáno dne 12.01.2021
Spolu s Mulan jediný velkorozpočtový projekt, jaký si v minulém roce proklestil cestu do našich kin, nedávno vyšel na Blu-ray. A kdo si disk zakoupí, ten neprohloupí. 

 

Částečně kvůli samotnému filmu, který patří mezi tři nejlepší, jaké jeho režisér kdy natočil. Ale hlavně kvůli bonusové sekci, která je tak bohatá, že si vyžádala samostatný disk. TEASER a 3 TRAILERY jsou určitě fajn, nicméně dají se v poklidu na různých místech dohledat i na netu. Klíčová je složka LOOKING AT THE WORLD IN A NEW WAY: THE MAKING OF TENET. Ta obsahuje třináct videí o natáčení, která jsou snad ještě zajímavější než tento počin. Někdy se totiž dějí tak nákladné a nikoli nezbytně nutné věci, že nad tím zůstává rozum stát.

První video se jmenuje THE PRINCIPLE OF BELIEF a Christopher Nolan povypráví o tom, proč chtěl Tenet realizovat, a jak chtěl pozměnit pravidla žánru špionážních filmů. Nadšením nešetří ani jeho manželka a producentka Emma Thomas, přičemž vedle srovnávání s Počátkem a Dunkerkem dojde na cítění a prožívání, a také převracování entropií u věcí i lidí. MOBILIZING THE TROUPE se soustředí na hereckou sestavu. John David Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh, Dimple Kapadia (jejíž synovec překvapivě nejradši Dokonalý trik) a Elizabeth Debicki, která sebe i ostatní neopomene pochválit tím, že povýší postavy nad příběh, což v případě Tenetu není docela pravda.

 










 

THE APPROACH pojednává o filmařské filozofii a výzvách s ní souvisejících. Kameraman Hoyte van Hoytema připomene, že režisér nejradši dělá všechno na place, nikoli v post-produkci. A pomocný režisér si nenechá pro sebe lapálie z úvodního natáčecího týdne. THE PROVING WINDOW vyzdvihuje důležitost kamery (která prý „vidí čas“) a unikátní způsoby, jakými se dosahovalo výsledku. Tak třeba IMAX kamery se musely naučit to, co po nich do té doby v takovéto míře nikdo nikdy nechtěl. A představitel Protagonisty se zaraduje, že v rámci natáčení bojové scény kopnul kameramana, kterému to vůbec nevadilo.

Jak udržet při natáčení projektu s takovým tématem kontinuitu? Na to odpoví THE ROADMAP. A dodá, že při návratu na stejná místa chtěli tvůrci využít perspektivu jiné postavy, což vyžadovalo nové záběry. Pak není divu, že ani previzualizace nepomohly k tomu, aby se členové štábu dobře orientovali v tom, kde se v příběhu právě nacházejí. ENTROPY IN ACTION se zabývá akcí a kaskadérskými kousky, takže promluví zkušený koordinátor, jenž záhy rozpoznal, že dělat si poznámky u Nolanových požadavků nemá úplně smysl, že se na to bude muset jít jinak (tj. popředu i pozadu). To samé v případě seskoku ze střechy – John David Washington, ač bývalý hráč amerického fotbalu, vskutku nenaslouchal režisérově představě proto, že bych chtěl celou akci pojmout herecky po svém. Otáčet se musela i auta. A nebýt estonské pohostinnosti, tenhle biják by možná vůbec nevzniknul.

Takže by neexistovalo ani video TRAVERSING THE GLOBE, které nás informuje o logistice globálního natáčení a o sekvenci na moři. Ledoborec, riskantní přistání vrtulníku na jachtě (v závěrečném sestřihu cca pětisekundová pasáž), neploucí lodě, … Nic z toho nebylo pro dosažení ohromujícího cinefilního zážitku nezbytně nutné. Avšak vytoužená okázalost a epičnost s sebou holt nese potřebu rozhazovat miliony navíc. S tím souvisí i bouračka Boeingu 747 v HOW BIG A PLANE?, ke které došlo na stále funkčním letišti. Ale co, tak se to udělá, ozkouší se, jestli to funguje, a jede se dál. Mimochodem, kdyby měl někdo zájem, ve Victorville zřejmě pořád mají vysloužilá, lež přesto spolehlivá letadla na prodej.

 










 

THE DRESS CODE se zajímá o kostýmy a jejich autor nám o nich ve čtyřech minutách řekne několik vychytávek, aby co nejlépe korespondovaly s tou kterou postavou. CONSTRUCTING THE TWILIGHT WORLD je o stavbě a výpravě. Jak se stavěly jednotlivé „sety“, včetně toho na poušti. Úctyhodná práce pro hromadu lidí. Není divu, že i herci byli spokojení. THE FINAL BATTLE neboli ZÁVĚREČNÁ BITVA se točila opravdu na závěr, kdy už všichni měli všechno zažité a téměř nic je tudíž nemohlo překvapit. John David Washington nazval tuhle sekvenci „Dunkerk na steroidech.“ K tomu radši nebudeme nic dodávat.

COHESION je o nepodceňování kreativního procesu, tedy že i hudební skladatel Ludwig Göransson a střihačka Jennifer Lame byli přizváni už v průběhu natáčení, aby pocítili tu atmosféru. Nedozvíme se, proč nedošlo na další spolupráci s Hansem Zimmerem, ale zato bude správně vyzdviženo, že profese střihače není veskrze technického rázu. A taky budeme seznámeni s tím, co bylo zapotřebí udělat, aby šlo sledovat až čtyřikrát týdně denní práce. A konečně DOESN’T US BEING HERE NOW MEAN IT NEVER HAPPENED? prostě ve stručnosti shrne v kostce zážitek zúčastněných. Dohromady extra materiály obsáhnou kolem hodiny a patnácti minut, což je doba, kterou se do zhlédnutí bonusové sekce filmu Tenet na Blu-ray vyplatí investovat.

FOTO: Warner Bros.
(Autor: Tomáš Kordík)
 
Reklama
Reklama
Reklama