Novinář Neil Sheenan platil v té době už za kapacitu ve svém oboru a když se mu okopírované tajné vládní materiály nazvané The Pentagon Papers dostaly do rukou, neváhal je v The New York Times otisknout, čímž pořádně naštval přední představitele Států včetně úřadujícího prezidenta Richarda Nixona. Článku se chytnul i novinový plátek The Washington Post, který díky jedné hippiesačce získal materiály nejprve částečně, a potom díky správným kontaktům celé. Zbývalo jenom učinit rozhodnutí, jestli i přes zákaz informovat veřejnost o lžích, kterými byla krmená … A tohle rozhodnutí leželo na bedrech majitelky Katharine Graham, přičemž nápomocni jí byli šéfredaktor Ben Bradlee a hrstka dalších kolegů.
Na první pohled to vypadá, že Akta Pentagon: Skrytá válka nebudou – podobně jako třeba Skrytá čísla – pro našince dostatečně zajímavá/srozumitelná. Ale opak je pravdou, protože obsahují témata, která jsou stále aktuální. A to nejen v režisérově rodné zemi. Vedle politiky, resp. politiků, kteří lhali tehdy, lhali předtím i potom a lžou až dodnes, se do popředí dostává také téma svobody, které je určitě nejen mně osobně velice blízké. V případě Akt Pentagon: Skryté války jde především o svobodu tisku, protože ani Katharine Graham, ani Bena Bradleyho, ani Daniela Ellsberga nikdy nikdo fyzicky nenapadne, třebaže se to asi klidně mohlo stát.
Všechno v pořádku, jelikož svoboda slova patří k zásadním principům demokracie. A tehdejší situaci značně komplikovala osoba Richarda Nixona, jehož dvakrát uvidíme, resp. spíše uslyšíme za zdmi Bílého domu telefonovat, přičemž z jeho projevu je znát, že se snaží v úřadě razit heslo Ludvíka XIV., tedy: „Stát jsem já.“ K tomu musíme zmínit nastevení amerických zákonů, dělání klíčových rozhodnutí s ohledem na jejich následky a samozřejmě tehdejší úmornou práci novinářů, kteří neměli k dispozici internet a většinu času trávili tím, že si poctivě ověřovali všechny informace. Znovu něco, co mně je blízké.
Taky v případě tohoto projektu dává Steven Spielberg na odiv své vypravěčské mistrovství, kdy mu i v díky dlouholetým spolupracovníkům, tedy kameramanovi Januszi Kamińskimu a střihačovi Michaelu Kahnovi stačí k vyjádření určité emoce třeba jen chytře na sebe nastřižené dva záběry. Tenkokrát navíc svedl dohromady Toma Hankse, jenž rozhodně ve svém projevu nezapře mnohaleté zkušenosti, a pochopitelně Meryl Streep, ze které už spousta lidí musí mít za ty roky a nominace pocit, že je to nějaká naše tetička nebo dobrá známá.
Akta Pentagon: Skrytá válka mají blíže k projektům typu Hrdinové a zbabělci nebo – abychom zůstali u Stevena Spielberga – k Lincolnovi. To znamená, že se jedná o spíše komornější počiny. To ale pochopitelně vůbec nevadí. I proto, že dvaasedmdesátiletý režisér dokáže vytvořit napětí a přenést katarzi taky v momentech, kdy víme, jak celá záležitost dopadne. Akta Pentagon: Skrytá válka je z hlediska tématu rozhodně důležitý snímek, ale když ho celkově vzato srovnám s ostatními „novinářskými filmy“ typu Noviny, Spotlight nebo Na odstřel, tak přeci jen o něco zaostává. Tedy lépe řečeno zaostával by, nebýt té závěrečné scény, díky které mají Akta Pentagon: Skrytá válka vlastně už od roku 1976 svoje pokračování.
FOTO: Vertical Entertainment