Jeden svět

Recenze: Zimní bratři

Vydáno dne 17.05.2018
Nezávislý dánsko-islandský bizarně artový počin.
Jsou artové bijáky, které si udržují alespoň nějakou souvislou dějovou linku. A jsou artové bijáky, které nějaký příběh vůbec neřeší. Zimní bratři se řadí k první sortě, nicméně to ještě není důvod k oddychu! Kdesi na severu fárají dva bratři dole v dole. Zalezou, vozí, svítí si baterkou. Pak vylezou celí špinaví do ohlušujícího prostředí (rachot strojů tady částečně reprezentuje hudbu), odevzdají helmy a odjedou do své osady. Tuto každodenní rutinu přeci musí jít i tady, de facto na zapadlém konci světa, nějak ozvláštnit či rozbořit. Ačkoliv mnozí se s tímto svým způsobem života smířili a svou práci vykonávají už prakticky bezmyšlenkovitě jako roboti.

Nás by měli zajímat dva břatři, ale ještě předtím si musíme připomenout, že když chci jít dlouho za někým s kamerou – ať v ruce nebo na stedicamu – měl bych pro to mít nějaký dobrý důvod a nedělat to jenom z důvodu, že jsem to viděl někde jinde. No, mladší z těch dvou bratrů se sice jmenuje Emil, nicméně je tak trochu Václav. Zakoukal se do sousedky Anny, avšak tuší, že ta hraje jinou ligu. Tedy ji alespoň pozoruje při převlékání, občas hodí do okna sněhovou kouli a vrchol jeho snažení nastává v momentě, kdy se mu podaří ukrást její kalhotky.

Do toho doma sám vyrábí pálenku, přičemž ingredience krade v továrně, kde pracuje. Šéf na to přijde a ve zlomové scéně jej potrestá. Do té doby s Václavem … tedy s Emilem sympatizoval asi málokdo, kdežto po ní mohou někteří diváky a divačky začít tohoto outsidera spíše litovat. Jenže zanedlouho provede další věci, kvůli kterým diváckou přízeň zase může rychle ztratit. Nejde jen o to, že jeden z dělníků to s tím Emilovým chlastem nepoměrně přežene. Jeho nejlepším kamarádem není ani tak puška, jako spíše týpek z instruktážního videa, jehož hraje Lars Mikkelsen, Madsův (zimní?) bratr. Tomuto anglicky mluvenému videu bude věnována značná pozornost.

To vede k myšlence, že režisér tak strašně chtěl konečně natočit svoji prvotinu, že narychlo sesmolil scénář, oslovil několik islandských a dánských kamarádů a pustili se do natáčení. Ve střižně jim došlo, že mají pro celovečerní film málo materiálu, a tak zase sebrali kameru, vrátili se na lokace a začali natáčet prakticky cokoliv z toho, co je napadlo. A tak může cihla na provázku stát na střeše kdovíjak dlouho, aby poté spadla a rozbila okno. Můžeme být svědky výroby směsi, která po chvíli změní barvu. Může dojít na sekvenci všech stojících či sedících postav, které do té doby řekly alespoň cca dvě věty. Může dojít na to, kdy Emil opakuje všechno po kolegovi, který si následně rozepne kalhoty a začne chcát na pracovišti. Dojde na rvačku nahého a téměř nahého bratra a samozřejmě nemůže chybět epizodka, ve které nahý Emil (Debil) zkouší mířit svou zbraní (čímž myslím tu výše zmíněnou pušku!) na všechny strany. A pochopitelně nemůže chybět mírně pozměněný příběh psa Hachika.

Zimní bratři
tedy obsahují momenty, které jestli připadají Islanďanům a Dánům vtipné, tak rozhodně nikdy nechci na Island ani do Dánska! Ale pokud bychom si je odmysleli, byl by tento počin celkem dobrou bizarní záležitostí. Byť by bylo samozřejmě lepší, kdyby přiletělo UFO, z Anny by se vyklubala svůdná čarodějnice, strojem času by přiletěl vůdce islandského hnutí za nezávislost Jón Sigurðsson nebo dánský král Harold, ta cihla by promluvila, kdyby dole v dole začali úřadovat duchové dělníků, kdyby po té samohonce dokázali lidi létat (když to dokázali po tomhle), ovšem patrně vůbec nejlepší by bylo, kdyby Emil dostal rozum a sbalil a vysvléknul Annu … třebaže by si byl vědom toho, že se jedná o svůdnou čarodějnici.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek