V roce 1972 spadlo v Andách letadlo s uruguayským ragbyovým týmem. Účastníci letu museli dlouho čekat, protože se dopustili několika chyb, a byli tedy přinuceni dělat věci, jaké by za normálních podmínek nedělali (resp. určitě to platí pro většinu z nich). Jasně, film Přežít sice na rozdíl od Hory mezi námi vzniknul podle skutečné události, ale přesto se nevyhnou srovnávání, neboť jsou v ledasčem podobné, a přece rozdílné. V první řadě se asi shodneme, že když spadneme s letadlem do extrémních podmínek s osobou, kterou jsme poprvé v životě potkali cca před dvěma hodinami (třebaže je opačného pohlaví), nebudeme s ní mermomocí chtít řešit vztahové věci, třebaže nám je sympatická!
Klíčová scéna havárie není ani v jednom počinu natočena zrovna nejoptimálněji, leč tento Marshallův na body přeci jen vítězí. V Hoře mezi námi je to klasika – vidíme pouze začátek, a pak následuje střih do černé. V obou bijácích se zajímavě řeší to dilema, jestli počkat na záchranu nebo se zachránit sám, i když cesta do civilizace bude nepochybně dlouhá a strastiplná, což platí zvláště pro nehostinné jihoamerické pohoří. V potaz je samozřejmě třeba brát i zásoby jídla (pití tolik ne, když se v okolí válí plno sněhu) a ideální by bylo co nejdříve se vyšplhat na nejbližší kopec a zhodnotit situaci. Alex a Ben jsou naštěstí alespoň natolik chytří, že když jim je zima, rozdělají si oheň.
A protože jde o romantiku, čili cílovou skupinou budou především divačky (ve věku Kate Winslet), žádnou z postav ani nenapadne, že by v případě velkého hladu mohli sníst pilota či psa. Naštěstí jim bodrý scenárista přihraje zbloudilou pumu. A obecně se jim oproti survival dramatům stane málo dramatických, ba až fatálních věcí. Podklouznutí nahoře na hoře a pád
Tady se definitivně láme chleba a prohlášení, že Hora mezi námi je „napínavý a dojemný příběh, který zkoumá, jak jsou dva cizí lidé s odlišnými osobnostmi schopni se pod extrémním tlakem dohodnout a přizpůsobit se jeden druhému, a který nám připomíná, abychom nikdy neztráceli naději a vždy žili v přítomnosti,“ se jeví býti hodně sofistikovaným žertíkem. A k tomu ještě Kate Winslet škádlila kamaráda Leonarda DiCapria, že natáčení Hory mezi námi bylo fyzicky určitě náročnější než REVENANT Zmrtvýchvstání … A taky Titanic, protože velká nadmořská výška je pro ni problematičtější, než studená voda.
Zmíněná herečka ráda hraje odvážné, soběstačné ženy, které nejsou pohou ozdobou či doplňkem pro mužské protějšky. Alex Martinová se o sebe taky dokáže postarat sama, i když ji pochopitelně těší Benův zájem. Idris Elba ztvárňuje snad úplně poprvé takhle významnou roli v romantickém bijáku, takže mnohým asi potrvá, než tento fakt i herce přijmou. Někomu se to možná nepodaří za celý film (není se ale co divit, že tu nabídku přijal – vždyť komu by se nelíbilo tulit se ke Kate Winslet?). V neposlední řadě taky nelze nezmínit tu skutečnost, že on je černoch a ona je běloška. Někteří – i když tohle se týká spíše amerického publika – to budou kvitovat s nadšením, že Hollywood dále zdárně stírá rasové rozdíly, pro jiné to bude naopak jen další důvod toho, proč tvrdit, že tenhle snímek prostě nefunguje. Ačkoliv lokace jsou parádní, to jo.
Hora mezi námi se tak trochu rovná Šesti dnům, sedmi nocím, akorát s tím rozdílem, že se odehrává v zimě a ne na ostrově, paralelně nesledujeme, kterak se Alexin nastávající zaplétá s jinou kočkou, a počin s Harrisonem Fordem a Anne Heche se prezentuje jako komedie a doopravdy komedií je. Říká se, že když s někým prožijete nějakou výjimečnou, nevšední a životu nebezpečnou situaci, často vás to nějakým způsobem navždy stmelí, i kdybyste se předtím vůbec neznali, a ledacos už potom nebude jako dřív. V závěru se tedy opět vrátíme mezi lidi a sledujeme, jak prožitá událost oběma protagonisty kroutí. Snaha o osudovost se však bohužel kvůli tomu, co (ne)zažili, míjí učinkem. Hora mezi námi tedy ve finále není tak koukatelná jako Vesmír mezi námi. A to se ještě v dohledné době podíváme na Světlo mezi oceány.
FOTO: CinemArt