Recenze: Krycí jméno U.N.C.L.E.

Vydáno dne 08.02.2016
Akčně-dobrodružně-komediální špionský film v režii Guye Ritchieho.
V první polovině 60. let se americký agent CIA (co je nebezpečnej a zlej) Napoleon Solo dostane do Východního Berlína, jelikož shání Gaby Tellerovou, jelikož její otec, co pracoval za války pro nacisty, jaksi někam zmizel. Vzhledem k časovému období by tu teoreticky mohli natrefit na Jamese Donovana, jenž se tehdy potuloval kolem Mostu špionů. Ale místo něj potkají Ilju Kuryakina, agenta KGB, který se je snaží sejmout, což vyústí v nevšední automobilovou honičku Trabant vs. Wartburg. V zápětí budou muset na popud svých nařízených začít tihle dva, resp. tihle tři spolupracovat, protože jistá Vinciguerrovic rodinka by mohla ohrozit křehkou světovou rovnováhu. Oba agenti však mají od svých nadřízených jasné tajné instrukce.

Jak uvedeno, Krycí jméno U.N.C.L.E. režiroval Guy Ritchie, takže jistě mnozí vědí, co od něj očekávat. Svůj specifický styl nezapře ani tentokrát, což znamená, že tu nic není náhoda. Má tedy svůj hlubší důvod, proč má kupříkladu titulek označující fakt, že jsme v Římě, takový font a takovou barvu a odkazy (byť drobné) na slavný Felliniho počin Sladký život se také nedají přehlédnout. Stejně tak je znát, že tvůrci přemýšleli o střihu (návaznost záběrů, přechody mezi scénami) ještě před začátkem natáčení, ačkoliv se tu najdou zhruba tři scény, které by zasloužily pokrátit.

Určitě to ale není ta, ve které Napoleon v autě za doprovodu písně Che Vuole Questa Musica Stasera v poklidu posvačí a popije vínečko, přičemž jeho kolega zoufale uniká nepřátelům. Určitě to není ta, ve které se otevírá sejf. Určitě to není ta, ve které figuruje Napoleon a Victoria Vinciguerrová a o které nemůžu kvůli spoilerům více napsat. A určitě to tedy není žádná z těch akčních, protože ty jsou vskutku zábavné. I vzhledem k výše naťuknutému faktu, že hrdinové filmu nezřídka volí osobité dopravní prostředky.

Vlastně úplně nepřekvapí, že pod seriálem, ze kterého tenhle film vychází, je podepsán Ian Flaming, stvořitel Jamese Bonda. Napoleon Solo (Henry Cavill) jej velice nápadně připomíná. Takový elegán, který by měl hravě svést každou ženu, zatímco jeho ruský protějšek Ilja Kuryakin (Armie Hammer) jest spíše hromotluk, který se snadno vytočí i v momentech, kdy by bylo záhodno zůstat v klidu. Na druhou stranu divme se mu třeba tehdy, když mu ukradnou hodinky, k nimž má stejný vztah jako Butch Coolidge k těm svého pradědečka.

Určitě velmi zajímavou postavu představuje Alicia Vikander, jež se představí jako Gaby. Vyzná se v autech a rozhodně se jen tak něčeho nebojí. Ani opětovného setkání se svým odcizeným otcem, ke kterému by mohlo dojít. A nejedná se o žádnou zakřiknutou dušičku. Na druhé straně je chladně půvabná Elizabeth Debicki (Victoria), která by jednou mohla určitě hrát hlavní roli v biografickém filmu o Gretě Garbo. Potěší rovněž účast Hugha Granta v pro něj netypické roli. Ano, postavy v Krycí jméno U.N.C.L.E. jsou sympatické, a to včetně některých záporných, a tudíž se na film velmi pěkně dívá, nicméně musí se mu vytknout – ač to patrně může na první pohled působit trochu zvláště – že neposouvá hranice.

Rozhodně se netváří tak, že by chtěl být kompletně celý poctou starým špionážním podívaným, třebaže uvádí podobně – dnes už musíme napsat – tuctovou zápletku. Žánrová pravidla také spíše ctí, než aby je porušoval nebo alespoň něčím výraznějším ozvláštnil. Přesně tak to Guy Ritchie udělal v případě svých Sherlocků Holmesů, hlavně u vytříbené druhé části. Krycí jméno U.N.C.L.E. bohužel selhává i z hlediska předvedené dobové atmosféry. Kupříkladu srovnávat tenhle Východní Berlín s Východním Berlínem v tom precizním Mostu špionů je jako srovnávat Lídu Baarovou (film) s Titanikem – jde to, ale … dře to.

Krycí jméno U.N.C.L.E. je dobrý film, ale ve výsledku holt převažuje neoriginalita nad tvůrčí vizí, která dělá Guye Ritchieho Guyem Ritchiem. Režisér určitě mohl být i tentokrát v některých ohledech odvážnější, aby divák po zhlédnutí filmu neměl pocit, že viděl takové hezké, líbivé, uhlazené cosi. Bonusové materiály na Blu-ray disku zkouknuté před samotným filmem zkrátka taky asi navnadily až moc. Zdůrazňuju, že pořád to není zanedbatelný biják, jelikož na to je Guy Ritchie až příliš velký talent a borec, nicméně taková spolupráce Američana Jima Belushiho se Sovětem Arnoldem SchwarzeneggeremRudém horku byla stejně ve všech směrech přínosnější.