Recenze: (The) Loft

Vydáno dne 07.12.2015
Poměrně slušný biják.
To si vám takhle Karl Urban, James Marsden, Wentworth Miller, Eric Stonestreet, Mathias Schoenaerts (všichni ženatí) společně pronajmou byt, aby si do něj mohli zvát – k nezávazným i závažnějším radovánkám – své přítelkyně a známosti, včetně Rachael Taylor a Isabel Lucas. Ale když jednou ráno přijdou do bytu, čeká je šokující odhalení, neboť na posteli leží nahá, připoutaná, (asi) předávkovaná a ještě k tomu pobodaná a zakrvácená žena. A aby toho nebylo málo, na rám postele někdo její krví napsal cosi latinsky. Od bytu existuje celkem pět klíčů. Přitom všichni kámoši tvrdí, že dotyčnou neznají. Je jasné, že někdo z nich lže. Ale kdo?

Ve filmu (The) Loft, který je už druhou předělávkou téhož, se postupně z bytu přesouváme do budoucnosti na policejní stanici, a zároveň zpět do minulosti, abychom mohli být svědky důležitých momentů, které buď osvětlují, nebo naopak ještě více zamotávají události vedoucí k závěrečnému rozuzlení. Někdy se dočkáme opravdu triviálního vysvětlování, které si snad každý mohl domyslet, jindy si zase není těžké spočítat, že ač to vypadá, že je o všem rozhodnuto, může se záhy ledacos začít odebírat docela jiným směrem. O tom ostatně svědčí i skutečnost, že už na začátku tvůrci zase naťuknou jeden důležitý okamžik, u kterého je jasné, že se k němu na konci vrátíme.

I přes průběžně přicházející pochybnosti o neprůstřelnosti zápletky se daří stylově vytvářet napětí, na čemž má svůj podíl výborná hudba a dobré obsazení. Bohužel v závěru jako by scenárista začal vybírat z několika nejkomplikovanějších řešení, takže se nám vcelku zbytečně věci překombinovávají. Zvláště ten druhý twist si doopravdy mohl odpustit. A když už si jej přál, měl přijít s nějakým, jaký by dával větší smysl a zapůsobil by na diváky se stejnou intenzitou, jako ten, kterým se pyšní kupříkladu takoví Obvyklí podezřelí.

Zase mu ovšem nelze upřít skutečnost, že dokázal do příběhu příhodně zakomponovat i vedlejší postavy včetně manželek pěti hlavních postav. Režisér Eric Van Looy, podepsaný už pod první verzí, se snaží vyprávět poctivě a práci s herci by mu mohli mnozí kolegové závidět, neboť z nich zvládá dostat to nejlepší. Ačkoliv je fakt, že takovéto role se jistě dají zařadit mezi ty vděčnější. Jenom ta snaha o přechod do psychologičtější roviny se nepovede pokaždé. Hlavně v těch opravdu podstatných okamžicích se bohužel míjí účinkem, díky čemuž přestane být tenhle biják uvěřitelným.

(The) Loft
je i přes ty uvedené nedostatky nadprůměrným dílem, které se do jistého momentu vyvíjí dosti nepředvídatelně. Určitě by nebylo od věci se pro srovnání podívat na původní film/filmy, protože ty bývají v takovýchto případech sem tam o něco kvalitnější, byť v nich chybí vyloženě známé tváře. Tedy s výjimkou Matthiase Schoenaertse, jenž se – možná trochu paradoxně – objevuje v obou, byť se nepochybně bude jednat o velmi rozdílné úlohy. Ale i takový přístup už jsme v některých evropsko-hollywoodských předělávkách mohli vidět. Povětšinou však přeci jen bývá ještě více ku prospěchu přizvat k nim naprosto odlišné filmaře.

Bob Kane

Kane Bob

Bob Kane