Recenze: Bláznivá, zatracená láska

Vydáno dne 15.09.2011

Komedie, která opravdu potěší.

Emily a Cal Weaverovi se znají od střední školy a už čtvrt století jsou manželé. Mají pěkný dům a tři šikovné děti. Možná proto, že zabředli do stereotypu, řekne Emily (Julianne Moore) při jedné společné večeři Calovi (Steve Carell), že se chce nechat rozvést. Vinu nese i její kolega z práce David Lindhagen (to jméno si určitě všichni zapamatujete), který ji svedl. Cal začne posedávat v baru, kde si ho všimne Jacob (Ryan Gosling), který tam chodí lovit holky. Doposud ho odmítla pouze Hannah (Emma Stone), ale přesto odtamtud nikdy neodchází bez kořisti. Po rozhovoru s Calem se rozhodne, že z něho udělá svého žáka. A tak se nedávno ještě spořádaný a vzorný pán seznámí s učitelkou Kate a několika dalšími ženami. Calův syn Robbie (Jonah Bobo) ještě ani nedosáhl patnácti let věku a už se zamiloval do své chůvy Jessiky (Analeigh Tipton), ale ta by raději jeho otce. Jak asi tohle všechno dopadne?

Jak příjemné vidět v dnešní době takovouto komedii. Nekomediálních prvků obsahuje minimum (což znamená lepší zábavu), neobjevuje se v ní jediná záporná postava (jednání Kevina Bacona v roli Davida jistě pochopíte, protože Emily vypadá úžasně), a v podstatě nám tvrdí (a bezesporu má pravdu), že každý má nějakou spřízněnou duši. Film si nic zbytečně nekomplikuje a ukazuje, že v jednoduchosti je opravdu síla. Žádná situace není nijak přehnaně vyhrocená, nikdo nemluví sprostě a všechny postavy jsou něčím zajímavé, přestože vás téměř jistě jejich počínání nikdy nedojme. Navíc přijatelně i legračně ukazuje, že svět je opravdu malý. Scenárista Dan Fogelman přesně věděl, čeho se chce vyvarovat (hollywoodská klišé), a co chce upřednostnit (inovativní koncept). Rozhodně nečekejte striktní dodržování žánrových pravidel. Tenhle film se totiž soustředí jen na lásku – někdy bláznivou, jindy zatracenou, ale pro lidskou rasu tak jako tak nepostradatelnou.

Věřím tomu, že už v tuto chvíli se mezi vámi najdou tací, především z řad příznivců a příznivkyň romantických komedií, kteří si ani tuto rozhodně nenechají ujít. Čili by teď stačilo přidat už jen celkové hodnocení. Ale věcí, které stojí za zmínku, a které mohou zaujmout i ty, které tento žánr jinak nemusí, nabízí Bláznivá, zatracená láska ještě více. V předchozím odstavci popisovaný přístup tvůrců vyžadoval co nejpřirozenější herecké výkony. A všichni, kteří se objeví před kamerou, takové předvádějí. Postava, kterou hraje Steve Carell si v podstatě projde třemi naprosto rozdílnými stádii (troska-svůdce-bojovník), ale s každým z nich si přesto poradil výborně. V případě Ryana Goslinga se dokonce jednalo o vůbec první čistě komediální roli. A jeho všestrannost by mu mohla spousta kolegů závidět. Důkazem budiž například thriller Drive, který u nás bude uveden také 15. 9. Nejvíce ovšem překvapil Jonah Bobo, který si ještě nedávno hrál se Zathurou a teď už řeší svou první lásku. A my mu to přesto věříme, protože působí neuvěřitelně dospěle.

Emma Stone bude jednou patřit k velkým hvězdám, ale určitě bude potřeba nasbírat ještě více hereckých zkušeností. To Julianne Moore jich má dost, však také v celém filmu září. Nejenže vypadá skvěle, ale navíc svou postavu ztvárnila jako jednu z mnoha, takže rozhodně nepůsobí nijak výstředně, ale velmi reálně, tak jako všichni ostatní, v čemž tkví patrně vůbec největší síla celého filmu. Protože by se rozhodně vůbec nikdo nemohl divit, kdyby vznikl podle skutečné události.

S takovou škálou sympatických postav by byla ohromná škoda mít jen jednu hlavní. Naštěstí jich ale máme víc. Jednak je to Cal, neustále přemýšlející o tom, co mu v tak nečekaném okamžiku řekla jeho žena. Později ovšem přepouští na určitou dobu pozici „lídra“ Jacobovi, který se začne sbližovat s další ze svých slečen. S touto má ale docela jiné úmysly, než s těmi předchozími. A sledovat, jak se vyhlášený sukničkář snaží o trvalejší vztah, je opravdu velmi zajímavé. Sice ví, že taneční kreaci á la Hříšný tanec, ještě k tomu za vydatného romantického deště, žádná neodolá, ale pak už bude udržet si tu novou dívku jen a jen na něm.

No, a třetím hlavním hrdinou je Robbie, který dost výrazně hýbe dějem. Především proto, že nechybí v žádné důležité scéně. Někdy jako její přední protagonista, jindy vše pečlivě a uvědoměle sleduje z povzdálí, a přesto dá všem najevo, co si o dané věci myslí. A Jessica, hlavní ženská postava, neustále odmítá Robbieho s tím, že má ráda někoho jiného, tedy jeho otce. Kvůli tomu se rozhodně pro jeden extrémně odvážný čin, který u Weaverových na zahradě nedopatřením vyústí (z původně komorní slavnosti do hromadné sešlosti) ve vtipnou potyčku, která nemá v současných komediích obdoby.

Na stejném místě se odehrává i další podstatná a znovu bezvadně zahraná scéna, kdy Emily volá Calovi, aby jí přes telefon pomohl spravit kotel, přičemž netuší, že ji právě z té samé ze zahrady celou dobu sleduje. Z celého filmu je tou vůbec nejpůsobivější a ledacos naznačí i pro finále, které není na rozdíl od ostatních komedií tohoto typu doprovázeno nějakým ohromujícím romantickým gestem, ale úspornějším, a proto i uvěřitelnějším řešením, kterým jsou proslovy Robbieho a Cala na významné školní akci. Nicméně onu scénu „spravování“ si nejspíš budete pamatovat déle než Calovo vyskočení z auta, pasáž jeho přeměny ve svůdce žen, což ho Jacob naučil podobnou metodou, jakou pan Miyagi učil Daniela Larussa bojovat ve filmu Karate Kid, a rozhodně překonává i další podobně vtipné scény v této příjemné komedii.

Bláznivá, zatracená láska
bude dost možná nejlepší komedií tohoto roku. Její největší přednost najdeme, kromě mnoha pohledných hereček, také v tom, že se na rozdíl od ostatních komedií, až zoufale nesnaží být za každou cenu co nejvtipnější, ale úsměvné momenty vždy přirozeně vyplynou z dané situace. Na svůj žánr má poměrně dlouhou stopáž, i proto, že její tempo místy zvolňuje trochu více, než by bylo třeba, ale přesto by nikdo určitě nic nenamítal, kdyby byla ještě o něco delší. Tento ve svém žánru výjimečný film totiž představuje komediální vzor hodný následování. Žádné zabíjení, žádné násilí, žádné sprosté a nevkusné fórky, žádné nadávání. Takový koncept přece znamená nevšední filmovou podívanou, která jistě potěší.