Recenze: Opravdová kuráž

Vydáno dne 18.02.2011
Na deset Oscarů nominovaný western právě míří do českých kin.

gritDesperát, zrovna používající jméno Tom Chaney, zastřelí otce mladé Mattie Rossové a zmizí v indiánské rezervaci, kam tak úplně nesahá pravomoc šerifů. Mattie tak musí najmout maršála, který jí pomůže Chaneyho přivést zpátky, aby ho mohli pověsit. Maršál „Kohout" Cogburn je sice schopný a má docela respekt, ale rád se napije. Přesto si Mattie vybere jeho a podaří se jí ho přesvědčit. On ale nechce, aby jela s ním. Jenže Mattie je opravdu hodně paličatá, a tak jede spolu s Kohoutem a texaským rangerem (nikoli Walkerem) najít Chaneyho, který je členem bandy nechvalně proslulého Štístka Neda Peppera.

grit IIIWestern, tradiční to žánr americké kinematografie, který má ovšem spoustu příznivců po celém světě. Zlatý věk westernů byl od druhé poloviny padesátých let až do poloviny let sedmdesátých. V tomto období byl western nejoblíbenějším a nejčastěji natáčeným žánrem. Ale vlastně v každém desetiletí od vzniku kinematografie až po současnost vznikl vždy minimálně jeden kultovní western (Velká vlaková loupež, Červená řeka, Silverado, ... ). V poslední době evidentně zaujaly tři - 3:10 Vlak do Yumy, Appaloosa, a právě Opravdová kuráž . Pokud by mezi sebou měly soupeřit o nejlepší, pak by u mě nový film bratří Coenů bral až třetí místo.

grit IIRežiséři tvrdí, že jejich film není remakem westernu z roku 1969 (u nás je dostupný pod názvem Maršál), za který získal legendární John Wayne Oscara. Pravda je taková, že oba filmy vznikly podle knihy Charlese Portise, tudíž jsou ty nejdůležitější situace stejné, jen s tím rozdílem, že někdy jsou lépe natočené v prvním, a jindy zase ve druhém filmu. Co ale nové verzi chybí nejvíce, je opravdová westernová atmosféra, která by třeba dala vzpomenout na dřívější filmy tohoto žánru.

grit VIByl jsem dost zvědavý, jestli tvůrci  pojmou své dílo spíše odlehčeně, místy až úsměvně jako tomu je ve starší verzi z roku 69, nebo jestli zvolí seriózní, přímočařejší řešení, jaké sliboval vynikající trailer. Kdyby vsadili na druhou, tedy seriózní možnost, byla by Opravdová kuráž nepochybně o dost lepší podívanou. Bohužel tak neudělali, čímž se téměř úplně okradli o napětí, a ani zájem diváků o hlavní postavy není takový, jaký by měl být. Na druhou stranu ale nechybí typický Coenovský humor, kterého si užijete opravdu bohatě. Právě jejich neotřelý smysl pro humor filmu dost pomáhá, ale protože se jedná o western, měly by být dominantou spíše dobře natočené přestřelky, drsná atmosféra, a nebezpečný záporák. Josh Brolin byl pro roli Toma Chaneyho vybrán opravdu znamenitě. Jeho už tak drsný výraz, ještě podpořený jizvou na obličeji, z něj dělal ukázkového desperáta, který budí respekt. Bohužel se z něj vyklube jen docela neškodná figurka, patřící do bandy Štístka Neda Peppera, který není o mnoho nebezpečnější.

grit IKde ovšem Opravdová kuráž výrazně boduje, jsou, vedle výborné kamery, především herecké výkony. Přesněji řečeno výkon Jeffa Bridgese v hlavní mužské roli a pozoruhodné představení Hailee Steinfeldové v roli Mattie Rossové. Ostatní role jsou totiž dost nevděčné, snad s výjimkou rangera LaBoeufa, kterého hraje Matt Damon. Ale i v jeho případě platí, že není zdaleka tak dlouho na plátně jako Bridges, a když už se spolu sejdou v jedné scéně, pak je to znovu představitel Kohouta Cogburna, kdo jasně upoutá vaší pozornost.

grit VIIIgrit VIIITo, že Jeff Bridges nezklame ani v roli opilého maršála, bylo asi všem jasné. Velký otazník ale visel nad neznámou Hailee Steinfeldovou. Na Coeny údajně při castingu zapůsobila nejvíce proto, že přišla kvůli autenticitě v rozdrbaných šatech z Armády spásy. Výkon Kim Darbyové ve stejné roli v prvním filmu byl opravdu mimořádný a nevěřil jsem, že by jej Hailee mohla překonat. Spletl jsem se. Ale tohle je jeden z těch případů, kdy vás mylný odhad potěší. Hailee je jako Mattie ještě neústupnější, ještě tvrdohlavější, ještě odvážnější. Svým osobitým přístupem učinila z hlavní hrdinky na výsost pozoruhodnou postavu, která vás přesvědčí, že právě ona má opravdovou kuráž, třebaže se to ve filmu tvrdí o někom jiném. V jejím případě se nad Nominací na Oscara určitě nikdo nepodivoval. V některých jiných kategoriích se ale nad rozhodnutím členů Akademie jeden nestačí divit (zvuk, střih zvuku, film, ...).

Opravdová kuráž je jediný pokus o klasický western, který letos v kinech uvidíme (Kovboje a Vetřelce mezi klasické westerny určitě zahrnout nelze). Takže pokud patříte k příznivcům žánru (jako já), pak by vám tento film stejně neměl uniknout.

Kolonie Lanfieri

Kolonie Lanfieri
Kolonie Lanfieri