Recenze: Benga v záloze

Vydáno dne 25.11.2010
The Other Guys – tak zní originální název této nové akční komedie, která tento týden míří do našich kin.

bvz IDetektivové Danson (Dwayne "The Rock" Johnson) a Highsmith (Samuel L. Jackson) jsou ukázkovými typy policajtů. Jsou mimořádně úspěšní při zatýkání zločinců, a tudíž jsou i nesmírně populární. Co na tom, že při tom často napáchají milionové škody. Zkrátka by se dalo říci, že jsou to skuteční akční (super)hrdinové. Jenže o nich tento film nevypráví. Je totiž o jejich kolezích. Allen (Will Ferrell) je policejní účetní a tato práce ho vlastně i baví. Jinak se snaží být nekonfliktní a rozhodně nemá žádné velké ambice. Ostatně pokud byste doma měli tak krásnou manželku, jako je Sheila (Eva Mendes), pak byste asi byli také spokojení. To Terry (Mark Wahlberg) je víceméně Allenův pravý opak. Stále netrpělivě čeká, až bude jednou povolán do akce, ve které pořádně nadchne, a bude také oblíbeným a uznávaným policajtem. Je opravdu s podivem, že se holky lepí spíše na jeho kolegu účetního.

bvz IIIFilm s Dwaynem Johnsonem a Samuelem L. Jacksonem by byl nepochybně vynikající akční podívanou, která by ovšem potřebovala mnohonásobně větší rozpočet. Určitě by to byl akční film, kterému by mnozí díky popularitě dvou hlavních představitelů odpustili i případná klišé. Kdo ví, třeba takový jednou skutečně vznikne. Sám bych určitě nebyl proti, protože, jak už jsem kdysi napsal, opravdu dobrých akčních filmů není nikdy dost. Je ale téměř jisté, že by v takovém filmu nebylo tolik vtipných momentů.

bvz IIZhruba po šesti minutách filmu Benga v záloze se Danson a Highsmith rozhodnou ve snaze dopadnout zloděje vykrádající klenotnictví pro velmi nečekaný, ale o to směšnější čin - aby ty darebáky dohnali, skočí za nimi ze střechy. Mnoho diváků si poté asi položí otázku: „Proč to udělali?". Asi nejpravděpodobnější správná odpověď je ta, že byli přemotivovaní, a proto u nich sehrál roli jakýsi superhrdinský faktor. Jinak jsem si to opravdu vysvětlit nedokázal. Je třeba dodat, že tato scéna je až nebezpečně realisticky natočená.

bvzNicméně teď přichází šance pro ostatní. Však už se na jejich místa chystají další dva policisté. Ale Terry je přesvědčený o tom, že teď přišla jeho šance ukázat, že je schopný. Kdysi totiž omylem postřelil slavného baseballového hráče, což mu všichni prakticky po celý zbytek filmu neustále předhazují. První akce s často filozofujícím a někdy až příliš racionálním Allenem nedopadne úplně podle představ - jejich auto bude obalené kokainem, za což je jejich policejní šéf, který si ještě přivydělává jako prodavač v obchodě s koupelnovým zařízením, určitě nepochválí. Jak uvedeno, opravdu vtipných momentů je ve filmu mnoho, přičemž tvůrci využívají vše od jednoduchých (ale účinných) gagů, přes vtipné hlášky, až po s nadsázkou natočené absurdní situace, který se prostě nejde nezasmát.

bvz VIIIVe filmech už byli protikladné postavy mnohokrát (Laurel a hardy, Smrtonosná zbraň, Dvojčata). Ne vždycky to ovšem fungovalo. V případě filmu Benga v záloze to ale funguje dokonale. Komičnost Willa Ferrella a tvrďáctví Marka Wahlberga výrazně přispívají dobré zábavě. Někdy si tyto své role komika a tvrďáka i prohodí, což opět přináší řadu úsměvných momentů.  Navíc i některé nepovedené vtípky dokázali podat tak, že nepůsobí trapně, a proto tolik nekazí celkový dojem z filmu. V případě Marka Wahlberga se navíc nepochybně jedná o jednu z jeho nejlepších rolí. A přítomnost Evy Mendes filmu také jen prospěla, protože je vidět, že ani jí komediální talent rozhodně nechybí.

bvz VICelý film trochu působí tak, že si ho Mark Wahlberg, Eva Mendes, Will Ferrell a režisér Adam McKay, kteří se spolu všichni dlouho znají, udělali jen tak pro sebe pro zábavu, tak jako to kdysi provedli Quentin Tarantino a Robert Rodriguez v případě zabíječky upírů s názvem Od soumraku do úsvitu. Na každém záběru je totiž vidět, jak se herci skvěle baví. A diváci na tom jsou i díky tomu stejně. Dobré náladě při sledování filmu Benga v záloze určitě přidávají i akční scény. Asi málokdo čekal, že bude zrovna režisér Adam McKay schopný je tak slušně natočit. Možná tedy kromě několika záběrů v té první, kdy je příliš vidět, že herci byli před greenscreenem. Jinak by se tyto scény určitě neztratily ani v seriózním akčním filmu. Někdy dokonce svou nadsázkou připomínají třeba lahůdku Sejmi je všechny. Velmi dobrá kvalita akčních scén je to, co na filmu překvapilo úplně nejvíce.

Benga v záloze jsou velmi povedenou akční komedií. Těch sice v poslední době vzniká čím dál více, ale málokdy jsou takhle zábavné. Jen je škoda někdy trochu složitějšího vysvětlování zápletky. Zatím poslední akční komedií, kterou jsme mohli a stále můžeme vidět v našich kinech je ta s názvem RED. Pokud bychom měli tyto dvě porovnat, tak benga penzisty určitě porazí. A to jak v akci (scény jsou velkolepější), tak v humoru (scény jsou vtipnější). A ještě jedno upozornění - jak už bývá v poslední době poměrně častým jevem, tak po zajímavě koncipovaných závěrečných titulcích číhá ještě jedna scéna.

Roy Engel

Engel Roy

Roy Engel