Recenze: Piraňa 3D

Vydáno dne 05.10.2010
Film Piraňa byl v době svého vzniku považován za velmi brutální. A slovo "brutální" je přesně to, které nejlépe vystihuje i jeho 3D remake.

V roce 1978 natočil Joe Dante film o dravých a žravých piraňách. Díky tomu, že jsou hollywoodská studia v současné době posedlá všemožnými remaky, neušel jejich pozornosti ani tento opravdu ryze béčkový horor. O filmu Piraňa 3D jsme psali už v tomto článku. Nemusíme se teď tedy zdržovat dějem, a hned si můžeme povědět o tom, jaký je režisér Alejandre Aja vyšinutý maniak.

piranha IIVe filmu je totiž takových zvěrstev, ohavností a šíleností, že by ho normální člověk zcela jistě nikdy nenatočil! O tom, že bude Aja nejspíš magor, mnozí uvažovali už po zhlédnutí jeho verze hororu Hory mají oči. Ta ovšem není ani z poloviny tak šílená, jako jeho nejnovější počin - Piraňa 3D . Tento film totiž natočil podle scénáře, jehož autoři jsou patrně stejně pomatení jako on. A na výsledku je to rozhodně znát. Přemýšlel jsem, který ze současných režisérů je ještě také natolik nenormální, že by režii tohoto, mírně řečeno, neobvyklého filmu zfleku bral. A vychází mi pouze jediné jméno - Eli Roth, který má shodou okolností ve filmu Piraňa 3D malou roličku.

piranha VIIIPiraňa 3D! Piraňa 3D! Třetí rozměr je tady opravdu nadbytečný. Vtahuje totiž diváka více do děje, a to v  případě tohoto filmu rozhodně není plus, nýbrž mínus. Kdyby tvůrci zůstali pouze u 2D, jako tomu bylo v originále, určitě by udělali lépe. A to především z toho důvodu, že 3D filmy se musí dabovat. A český dabing je tentokrát poměrně nepovedený. Na druhou stranu u takovéhoto filmu to rozhodně tolik nevadí, protože rozhodně nemá žádné velké ambice. To třeba takový Iron Man 2 měl, a proto jeho dabovaná verze dost zamrzela.

piranha IIIO žádných hereckých výkonech tentokrát nemůže být ani řeč. Nejlépe totiž jednoznačně hrají piraně. Překvapilo mě, že na nabídku zahrát si v téhle „věci" kývla Elisabeth Shue, ačkoliv je pravda, že postava, kterou hraje, je asi nejlépe napsaná. A objeví se tu i Christopher Lloyd, jehož role je ale svým způsobem vděčná - opět hraje jakéhosi vědce. Jinak se téměř všechny postavy chovají jako naprostí pitomci, což napomáhá tomu, že se ve filmu skoro celou dobu nic neděje. Místo toho si totiž dosyta užijete pouze záběrů na kozy a chlastající/tancující teenagery. Když ovšem zaútočí piraně, tak se jeden nestačí divit tomu, co všechno jsou zmínění pochybní scenáristé (pro pořádek si napišme jejich jména - Josh Stolberg, Pete Goldfinger) do svého díla zakomponovat.

piranha IAle pozor! Poměrně dobrým tahem bylo to, že tentokrát nezabíjí pouze piraně, ale také ... Nebudu nic prozrazovat, protože nechci případné odvážlivce z vašich řad, kteří se na film do kina chystají, připravit o šokující záběry, které se vám určitě vybaví jako první vždy, když si na film Piraňa 3D vzpomenete. Rozhodně uvidíte věci, které jste ještě neviděli. Co se stupidního chování postav týče, tak i tady je to na pováženou. Protože určitě nejsem sám, kdo si myslí, že v současné době se stejně chová spousta amerických teenagerů. Což je sice mrzuté, ale na druhou stranu to znamená, že to není chyba tvůrců filmu Piraňa 3D, tedy je to další klad.

piranha VICo je na celém filmu nejlepší, je design piraň. Oproti loutkám z originálu, které v dnešní době působí spíše směšně (ale přesto mají své nesporné kouzlo!), patří tyto nové piraně k těm, jejichž makety by si člověk přál vlastnit. Ani tady nechybí „lekačky", typické pro tento žánr. Jenže zatímco v ostatních filmech málokdy fungují, v tomto se divák díky jejich správnému načasování lekne téměř pokaždé, a to i přesto, že je čeká. A finále filmu? Je opravdu výborné. Celkovému hodnocení výrazně přidalo, protože hodně napravuje předchozích zhruba pětaosmdesát minut.

Omlouvám se za některé hrubější výrazy, ale bez nich by recenze na tento film prostě nešla napsat.

Piraňa 3D je bezpochyby největší filmový úlet letošního roku. Na jednu stranu se musíte divit tomu, jak někdo vůbec může svolit k natočení takového filmu, ale na druhou stranu zaujmou některé originální věci, byť jsou většinou velmi drsné, a také, ještě jednou zdůrazňuju - to finále. Pokud by mělo být pokračování o tom, co je v posledním záběru, pak bych se na něj možná i vyrazil podívat. Ale přesto doufám, že zůstane jen u tohoto filmu. Ten je rozhodně podívaná jen pro otrlé, nebo pro ty, kteří nesnášejí režiséra Hostelů Eliho Rotha. To by pak měl tento film velké šance na to, aby se stal vašim oblíbeným. Pokud nepatříte ani k první, ani ke druhé skupině, pak se raději podívejte na dvaatřicet let starý originál.

Před maturitou

Před maturitou

Amber Smith