Recenze: Agora

Vydáno dne 22.07.2010
Historické velkofilmy se vždy těší velké divácké oblibě. A troufáme si tvrdit, že ani v případě Agory tomu nebude jinak.

agoraAlexandrie, Egypt, rok 391 n. l. Také sem už začíná pronikat křesťanství, jehož stoupenci spolu s Židy začínají postupně utlačovat egyptské „pohanské" polyteistické náboženství. Právě v tomto městě se také nachází největší knihovna té doby, plná starodávných dokumentů, které ovšem křesťanům nic neříkají. Proto se je i obří knihovnu snaží ubránit filozofka a astronomka Hypatia spolu se svými žáky. Jeden z nich, Orestes, o ni její velký zájem, stejně tak jako Davus, její sluha.

agora IIIPrvní a druhá Mumie ukázala to, co Agora potvrdila. A sice, že Rachel Weisz a starověký Egypt - to jde dohromady stejně dobře, jako Al Pacino a gangsterky. Proto by byla i pro roli Kleopatry v chystaném filmu určitě lepší volbou než Angelina Jolie. Svou postavu uchopila velmi zajímavě, a proto je i velmi zajímavé sledovat její bádání nad pohybem planet, a to i přesto, že dnes už víme, jak to s nimi vlastně je. Ještě zajímavější ovšem je, když si uvědomíme, že astronomii zkoumala žena. Tehdy to bylo stejně neobvyklé, jako v dnešní době vidět příslušnici něžného pohlaví řídit kamion. Není divu, že její filozofování mnoho lidí pobuřovalo, ale ona přesto, navzdory všem událostem, které ji obklopovaly, zůstala stále stejná.

agora IKromě Rachel Weisz stojí za zmínku také Ashraf Barhom (Království), který si zahrál Ammonia. Protože jeho výkon lze označit za více než přesvědčivý. Režisér Alejandro Amenábar měl všechno evidentně do puntíku připravené a rozhodně nepodcenil ani tu nejdrobnější maličkost. Navíc skvěle zvládl zrežírovat i velmi početné davové scény, které předtím ještě nedělal, a rozhodně potvrdil, že je velmi schopným režisérem, jak už ostatně ukázal ve svých předchozích filmech.

agora IIOhromným kladem filmu je také vynalézavá kamera, kterou měl na starosti Xavi Giménez. Svou už tak dokonalou práci ještě vyšperkoval především záběrem, kdy Hypatia klečí a hledí ke slunci. Tady se jedná o nefalšované kameramanské mistrovství. Co se týče jiné nezbytné složky při výrobě filmu, tedy scénáře, drží se jeho autoři Alejandro Amenábar a Mateo Gil (který mimochodem v současné době natáčí film Blackthorn, který by se dal označit za jakýsi sequel k legendárnímu westernu Butch Cassidy a Sundance Kid) všech historických událostí velmi přesně. Někdy sice trochu upraví charaktery některých postav, ale vždy pouze tak, že je to filmu pouze ku prospěchu. A na nudu rozhodně nemůže být ani pomyšlení. Přeci jen - v tom roce na tom místě se velmi výrazným způsobem utvářely dějiny! Proto je možná trochu s podivem, že se tuto látku nepokusil někdo zfilmovat už dříve. Navíc je určitě ohromným plusem, že tvůrci žádné ze tří střetávajících se náboženství neupřednostňují, a je tak čistě na divákovi, ke komu se přidá.

agora VIIINaprosto trefné a originální jsou záběry na Zemi z vesmíru, které rozhodně v jiném historickém filmu určitě neuvidíte. Tady jsou ovšem vzhledem k profesi hlavní hrdinky opodstatněné a svým způsobem pomáhají divákovi sdílet s Hypatií nadšení pro astronomii, protože tyto záběry na naší krásnou Zemi jsou tak úchvatné a věrohodné, že opravdu vypadají, jako kdyby si je tvůrci vypůjčili z archivů NASA. O to více potěší, že vznikly bez použití nákladných digitálních efektů.

Agora je dokonalou ukázkou opravdového filmařského umění, které z ní i díky výborné režii, vynikající kameře, nádherným kulisám a přesvědčivým hereckým výkonům dělá spolu s Kick-Assem letošního prozatímního vítěze. Tento film je také tím nejsprávnějším důkazem, že i u nás v Evropě umíme dělat skvělé filmy.

Mojmír Mrva

Mrva Mojmír

Mojmír Mrva