Recenze: Disturbia

Vydáno dne 17.09.2007
Máš domácí vězení, z domu se nehneš ani na krok! Kolik lidí to už slyšelo… Málokomu ale při porušení zákazu hrozí vězení opravdové. A když už se člověk nemůže hnout z místa, co může být větší zábava než špehovat sousedy na zdánlivě klidném maloměstě, kde navíc nikdo nepoužívá záclony?

d1Režisér D. J. Caruso rozhodně nic neprotahuje. Po úvodní chvilce dokonalého štěstí otce a syna, se kvapem přeneseme k jádru pudla. Vážná autonehoda připraví sedmnáctiletého Kala (Shia LaBeouf) o otce a ani rok poté se přes to nedokáže úplně přenést. Stačí jen malá narážka a za napadení učitele ho čeká trest tři měsíce domácího vězení. Pokud se vzdálí od dveří na víc jak pár metrů, zatkne ho policie. Kdybyste byli teenagerem, který musí chtě nechtě strávit celé prázdniny doma, co byste dělali? Ano, televize, počítačové hry, internet. Ale ouha, vaše matka (Carrie-Anne Moss) není zrovna nadšená, že jste se dostali do křížku se zákonem a navíc za vaše věznění musí platit nemalý peníz, a tak vám všechny radovánky doslova a do písmene odstřihne.

d2Aby se Kale neukousal nudou, začne se bavit jinak – pozoruje sousedy z okolních domků. Má až nehorázné štěstí, že se právě vedle něj nastěhovala přitažlivá sousedka Ashley (Sarah Roemer) v jeho věku. No není to nádhera? „Šmíring“ může začít naplno. Když zjistí, že auto hledaného masového vraha parkuje ve vedlejší garáži, zmobilizuje kamaráda Ronnieho (Aaron Yoo) a Ashley, se kterou se mezitím stihl seznámit. Nikdo jiný mu totiž nevěří, vždyť tichý soused je tak nenápadný… I když vyhrabou všechno možné špionážní náčiní (to by člověk neřekl, co toho jde doma najít), nepodaří se jim být natolik nenápadní, aby neriskovali nejen svoje životy, ale i životy jiných.

d3Možná máte pocit, že jste už něco podobného viděli. Režisér D. J. Caruso se totiž tak trochu nechal inspirovat Hitchcockovým hororem Okno do dvora. Navíc podezření, že jeden z podivných sousedů je vrah je staré jako lidstvo samo, všímavé a všímavé sousedky by mohly vyprávět. A kdo někdy, když se nudil, nepozoroval dění za okny? Až potud je to tedy docela obyčejný příběh. Caruso ale do napínavého příběhu zabalil množství teenagerských běžných problémů a trochu té love story. Kale se stále srovnává s tragickou smrtí otce v autě, které řídil on sám. Snaží se vzdorovat okolí, uzavřením v domě navíc ztrácí zájem o běžné věci, neuklízí, nemyje se, nepřevlíká se do čistého, není důvod, když stejně nemůže ven. Z letargie ho ale vyvede špehování souseda-možného vraha. Od doby Hitchcocka elektronika dosáhla mnohonásobně lepších kvalit a tak se ve špióna amatéra může proměnit i úplně obyčejný kluk, který má doma videokameru s dobrým rozlišením.

Mimořádně šťastnou ruku měli tvůrci s obsazením hlavního hrdiny. Shia LaBeouf se letos objevil mimo jiné v úspěšném snímku Transformers, kteří vstoupili do českých kin v půli srpna. Tenhle mladý nadějný herec zvládá jak rebelujícího přidrzlého puberťáka během první hodiny filmu, tak i vystrašeného kluka, který objevil něco hrozného. Zbývající herci mu docela obstojně sekundují, i když Sarah Roemer působí spíše dojmem, že její role byla napsaná jen proto, aby potěšila mužskou část publika. David Morse s úžasným nadhledem ztělesňuje dokonale odpudivého, slizkého podezřelého, kterého prostě musíte nesnášet.

Obrovským plusem snímku Disturbia je bezesporu svižné tempo, kterým se děj ubírá. Dramatickým střihem vznikla tísnivá a napínavá atmosféra, která rozhodně nešetří lekačkami ani vtipem. Škoda jen poslední čtvrthodinky, která vcelku povedený thriller s teenagerským kořením mění na zoufalou akční naháněčku.

(Autor: Hana Rojková)