Recenze: Spider-Man 3

Vydáno dne 04.05.2007
Do našich kin přichází očekávaný třetí díl o Spider-manovi. Do režisérské stoličky opět usedl Sam Raimi, uznávaný hollywoodský režisér jedničky a dvojky. Oba dva předchozí filmy slavily již po krátké době obrovský úspěch po celém světě, Spider-man se dokonce zapsal jako jeden z nejziskovějších filmů všech dob. Třetí díl by rád na úspěch svých předchůdců navázal...

spid1Příběh je tentokrát mnohem obsáhlejší, něž u předchozích dílů. Osobní život Petera Parkera, který se odhodlává požádat Mary Jane o ruku; rázný Sandman, rozhodnutý získat peníze pro svou nemocnou dceru; pomstychtivý Harry, který si po krátkodobé ztrátě paměti vzpomene na vraždu svého otce a opět chce Spider-mana zničit; fotograf, přebírající Peterovi místo v redakci; a nakonec hrůzostrašný symbiont, kvůli kterému se všichni poštvou proti sobě. Zdá se to být zmatené? Možná na první pohled vypadá, ale jelikož má film necelé dvě a půl hodiny, celý obsah je postupně jasně, možná až moc táhle, podán.

spid2Děj začíná ve chvíli, kdy se na Zemi dostane symbiont, který potřebuje co nejrychleji najít hostitele, aby přežil. Vybírá si neobyčejného Petera Parkera, a během spánku z něj udělá jiného člověka. Vlastně ne tak úplně jiného. Symbiont umocňuje charakter člověka, dodává úžasnou sílu a především projevuje agresivitu hostitele. Peterovi zezačátku takový pocit vyhovuje, je téměř nepřemožitelný, a to mu umožňuje alespoň dočasně zničit Sandmana, vraha jeho zemřelého strýčka. Mezitím do redakce, kde je Peter zaměstnán jako hlavní fotograf Spider-mana, přijde muž, který ho chce v jeho práci plně nahradit, a tak ho připravit o práci. Pod vlivem symbionta ho však Spider-man rychle odstraní z cesty. Symbiont se pomalu mění v parazita, který škodí nejen Parkerovi, ale i jeho okolí. Peter se ho snaží všemožně zbavit, až nalezne jediný možný, poněkud prapodivný způsob. Symbiont Spider-mama opouští a nalézá si nového hostitele, kterého může využívat. Stává se jím onen mladý fotograf, který jakmile získává dosud nepoznanou sílu, stvává se Venomem a dává se dohromady se Sandmanem, aby společně Spider-mana zabili.

spid3Nový díl se od předchozích v mnohém liší. Je mnohem temnější a strašidelnější. Pohled na Petera Parkera, měnícího se na zlého sobeckého člověka, je však i velice vtipný. Nagelovaný týpek s Emo vlasy, v černém obleku - tak jsme Spider-mana ještě neviděli a pochybuji, že se tak ještě někdy stane. Tobey Maguire byl opět ve své roli velmi přesvědčivý.

Děj je mnohem obsáhlejší, a tak se divák o každém „podpříběhu“ nedozví toužebné podrobnosti, což je velká škoda. Scénář je jednoduchý, možná kvůli malým divákům, ale pochybuji. Někde scénáristé vyloženě nevěděli, co tam „šoupnout“ , a tak se děj v určitých pasážích natahoval vatou. Milovníci Spider-mana ale určitě tyto chyby rádi přehlédnou. Film je protkán jednoduchým lehkým humorem, který je určený skutečně pro každého. Každopádně velmi potěší. Vizuálně je film skutečně výborně zpracovaný- pozadí, hlavní hrdinové, vše je skvěle vytvořeno. Akčních napínavých scén sice není tolik, jak jsme zvyklí, avšak stojí za to. Často plynoucí kamera je skvělá, má zajímavý úhel snímání a někde vydrží velmi dlouho bez jediného střihu. Všechny scény stoprocentně doplňuje hudba, která většinu hezky podbarvuje. Výjimka je ve scéně, kde Peter bojuje s Harrym u něj doma, tam se tvůrci blíží nechtěné komedii. Film je také více sentimentální, hrdinové často brečí a jsou v citovém nátlaku, který se však na nás nijak moc nepřenáší.

Spider-Man 3 je dobrý film, který je však mnohem slabší, než jeho předchůdci. Noví hrdinové jsou velice povedení, ale každý nám připomene bytost z jiného filmu. Venon ovládající fotografa vypadá jako monstrum z Juského parku a Sandman mi zase evokoval oba díly Mumie. Mě, jako milovníka Spider-mana, film nakonec i tak potěšil (ne překvapil), ostatní asi trochu zklame.

(Autor: Ela Cerovská)