Neobejde se bez cizí pomoci, kterou obstarává především kamarádka Liz (pro změnu kuřačka), s jejímž bratrem se – kulantně řečeno – hodně kamarádil. Naštěstí je ošetřovatelka, což se v tomto případě pochopitelně hodí. Je trochu ostřejší povahy, takže chce dávat všechny do latě. Avšak ne pokaždé všichni udělají to, o co je žádá. Charlie totiž nemá zdravotní pojištění, takže se jeho svět smrsknul na byt, ve kterém ve státě Idaho žije. Za současného těžkotonážního stavu pro něj přestavuje veliké nebezpečí i obyčejné honění, nejen po něm zpravidla následuje sípání. K jídlu klidně spořádá celý kýbl masa, který by dozajista nasytil i hladového krokodýla. Pracuje jako učitel, přičemž má online kurzy, na kterých oproti studentům a studentkám jako jediný nezapíná webkameru. Se ženou Mary se rozvedl, ale protože stejně jako my ví, že každé další jídlo jej vlastně zabíjí (kór když baští de facto pouze smažené), rád by urovnal vztah se svou odcizenou dcerou Ellie.
Na začátku století/tisíciletí kariéra Mickeyho Rourkea hodně upadala. Vzkříšení přišlo u Roberta Rodrigueze. Ani ne tak díky Tenkrát v Mexiku jako s rolí Marva v Sin City. Naprosté zmrtvýchvstání dokonal Wrestler, za který byl nominovaný na Oscara a získal Zlatý glóbus, a ve kterém se taky chtěla hlavní postava usmířit se svou odcizenou dcerou. Patnáct roků poté Darren Aronofsky opět resuscituje kariéru herce, kterého leckteří po několika přehmatech už navždycky odepsali. Brandana Frasera vystřelila k celosvětové slávě famózní role Ricka O’Connella v ještě famóznějších dvou částech Mumie od Stephena Sommerse. Asi netřeba nijak zvlášť zdůrazňovat, že úloha ve Velrybě snad ani nemůže být vzdálenější.
Ve Velrybě se nedočkáme odpovědí na všechny otázky. Ostatně to samé platilo pro matku!, kde se režisér teprve utrhnul ze řetězu. Na rozdíl od Alejandra Gonzáleze Iñárritua (pod jeho vedením skončil pod oscarovým vrcholem při svém velkém comebacku Michael Keaton) jej nelze podezřívat, že prvoplánově a vlezle natáčel především proto, aby se dočkal prestižních ocenění. Velryba si však při snaze přesvědčit nás o tom, že se jedná o skutečné umění, vypomáhá zmínkami o Bílé velrybě a Hermanu Melvilleovi, resp. o eseji, která je zmiňuje a která má pro Charlieho nekonečný význam. K tomu přidejme mnohokrát viděný, přičemž leckde rovněž působivěji podaný sentiment a patos, při kterém si uvědomíme, že Charlieho handicapem klidně mohla být třeba jenom ošklivě zanícená zlomená noha.
Velryba na první pohled de facto přesně splňuje požadavky na současnou korektnost, avšak nutno podotknout, že vychází z divadelní hry, kterou Aronofsky viděl už nějakých deset roků zpátky, a že autor, jenž se sám ujal i adaptace pro stříbrné plátno, do jisté míry reflektuje svoje vlastní bytí. Ušlechtilé snahy o vzájemné pochopení a vzájemné zachránění, tak jako potřeba zafilozofovat nad tím, že nikdo přece nedokáže nemít rád, se poněkud míjejí účinkem. Zrovna jako samotné finále, které nepřináší katarzi, nýbrž v jeden moment v jistém smyslu evokuje kupříkladu Přelet nad kukaččím hnízdem (recenze). V rámci příběhu má takový moment tady i tam svoje opodstatnění, akorát ve Velrybě je podaný dost tuctově a pateticky. Zřejmě také proto se nemůže stát Nejlepším filmem, jelikož přednost dostala desítka jiných, včetně tuplem přeceňovaných titulů Všechno, všude, najednou či Trojúhelník smutku (recenze).
FOTO: Aerofilms