POZOR NA MOŽNÝ SPOILER V POSLEDNÍM ODSTAVCI!
Za svůj hrůzný čin dodnes sedí ve vězení, tak jako třeba Anders Breivik. Ten byl strůjcem šíleného masakru na norském ostrově Utøya v červenci 2011. Vypráví o něm například toto drama, které jest většinově natočené v jednom jediném záběru. U Nitrama takový koncept ani nebyl možný, jelikož důležité události se odehrají v rozmezí několika dnů, resp. spíše týdnů či možná dokonce měsíců. Současně došlo na pochybení několika jedinců (nejen prodejce zbraní), kteří kvůli zisku či snad z nějaké slušnosti a důvěřivosti ignorovali na první pohled viditelný fakt, že mluví s člověkem, se kterým evidentně není něco v pořádku. Však se také potom změnila legislativa ohledně zbraní, na jejíž striktní dodržování v současnosti nikdo příliš nedohlíží!
Postava Nitrama je sice odporná, jenže zároveň platí, že herecky celkem vděčná. Ovšem taky nebezpečná, protože do takových se obvykle pouští pouze odvážní, které nezajímá příkladná kariéra, nýbrž zajímavé role, ve kterých je co hrát - a takové role jsou povětšinou záporné. Mezi předními hollywoodskými herci se takový najde snad jenom jeden, a to Jamie Foxx. Ten coby Afroameričan pochopitelně sotva mohl tuhle postavu ztvárnit. Navíc pachateli bylo tehdy 28 roků. V úvahu tedy přicházeli snad akorát dva jiní herci – Barry Keoghan a Caleb Landry Jones. Druhý jmenovaný byl nakonec obsazen a jeho herecký výkon je velmi působivý, protože (nebo přestože?) se nesnaží Nitramovo počínání nijak obhajovat. Sice je psychicky narušený, nicméně pořád evidentně svéprávný!
Spousta sériových vrahů prožila těžké dětství. Avšak Nitram nám ukazuje, že pan a paní Bryantovi měli svého syna hodně rádi. A zřejmě proto přivírali oči nad jeho nenormálností. Vystrašená matka nic nepodnikla ani tehdy, když zfackoval svého skleslého otce za to, že se nedokázal přenést přes neúspěch v profesním životě, který se dá označit za jeden ze dvou nejstěžejnějších důvodů pozdějšího řádění. Nutno upozornit, že tento snímek chce být z hlediska skutečných událostí velmi přesný, tj. skoro nic se nesnaží upravovat za účelem dramatizace. V tomto případě to totiž fakt není potřeba.
Nitram je film, který trochu doplácí na to, že druhá polovina, resp. zbývající minuty po odchodu Helen představují – až na tři kratší scény – spíše jenom zdlouhavější čekání na závěrečný masakr, přičemž ani realizovanou cestu do Hollywoodu z té zdlouhavosti nevyjímaje. Navíc to vypadá, že si Justin Kurzel coby australský rodák dává mnohem více záležet, když vypráví o událostech, jaké se odehrály v jeho vlastní zemi (Snowtown, Pravdivý příběh Neda Kellyho a jeho bandy), než když se zabývá videoherní adaptací (Assassins‘ Creed) nebo dílem vycházejícím ze Shakespearovy tragédie. Nejen z tohoto důvodu je Nitram počinem, jaký stojí za zhlédnutí, byť místy může být pro slabší povahy obtížněji sledovatelný.
FOTO: Film Europe