Recenze: Nitram

Vydáno dne 02.03.2022
Působivý počin podle otřesné skutečné události.

POZOR NA MOŽNÝ SPOILER V POSLEDNÍM ODSTAVCI!

Málokdy se stává, aby někdo řekl o Austrálii něco špatného. Vždyť tam mají Krokodýla Dundeeho a úžasný Opera House a „takový zvíře, který děsně skáče a zboxuje tě a může nosit věci ve vaku,“ jak říká Jason McCullough – hlavní hrdina skvělého westernu Podporujte svého šerifa!. Pod Austrálií nachází se Tasmánie, která je její součástí. Nejznámějším obyvatelem bude patrně proslulý Tasmánský čert neboli ďábel medvědovitý, místní endemický druh. Jenže v roce 1996 na tomto ostrově řádil ještě jeden ďábel. Jmenuje se Martin Bryant a podle všechno neměl rád přezdívku Nitram.

Za svůj hrůzný čin dodnes sedí ve vězení, tak jako třeba Anders Breivik. Ten byl strůjcem šíleného masakru na norském ostrově Utøya v červenci 2011. Vypráví o něm například toto drama, které jest většinově natočené v jednom jediném záběru. U Nitrama takový koncept ani nebyl možný, jelikož důležité události se odehrají v rozmezí několika dnů, resp. spíše týdnů či možná dokonce měsíců. Současně došlo na pochybení několika jedinců (nejen prodejce zbraní), kteří kvůli zisku či snad z nějaké slušnosti a důvěřivosti ignorovali na první pohled viditelný fakt, že mluví s člověkem, se kterým evidentně není něco v pořádku. Však se také potom změnila legislativa ohledně zbraní, na jejíž striktní dodržování v současnosti nikdo příliš nedohlíží!

Tenhle Nitram se od prvopočátku chová divně. Ale divně v tom horším slova smyslu, protože existují divný týpci, u kterých lze rozpoznat, že by nikdy nebyli schopní provést nějaký zločin. Nicméně hlavní postava tohoto počinu se svým skákáním přes rachejtle a se svými záchvaty vzteku a se svou neúspěšnou snahou o to někam zapadnout i těm divákům, kteří o jeho skutku před zhlédnutím filmu nic nevěděli, takto při sledování neustále naznačuje, že je jenom otázkou času, než se stane něco absolutně zrůdného. Nutno dodat, že režisér Justin Kurzel, jenž se kdysi bizarně věnoval Macbathovi, nesází na grafické zobrazování násilí, neboť si je vědom toho, že by pro velkou většinu diváků muselo být nestravitelné.

Postava Nitrama je sice odporná, jenže zároveň platí, že herecky celkem vděčná. Ovšem taky nebezpečná, protože do takových se obvykle pouští pouze odvážní, které nezajímá příkladná kariéra, nýbrž zajímavé role, ve kterých je co hrát - a takové role jsou povětšinou záporné. Mezi předními hollywoodskými herci se takový najde snad jenom jeden, a to Jamie Foxx. Ten coby Afroameričan pochopitelně sotva mohl tuhle postavu ztvárnit. Navíc pachateli bylo tehdy 28 roků. V úvahu tedy přicházeli snad akorát dva jiní herci – Barry Keoghan a Caleb Landry Jones. Druhý jmenovaný byl nakonec obsazen a jeho herecký výkon je velmi působivý, protože (nebo přestože?) se nesnaží Nitramovo počínání nijak obhajovat. Sice je psychicky narušený, nicméně pořád evidentně svéprávný!

Spousta sériových vrahů prožila těžké dětství. Avšak Nitram nám ukazuje, že pan a paní Bryantovi měli svého syna hodně rádi. A zřejmě proto přivírali oči nad jeho nenormálností. Vystrašená matka nic nepodnikla ani tehdy, když zfackoval svého skleslého otce za to, že se nedokázal přenést přes neúspěch v profesním životě, který se dá označit za jeden ze dvou nejstěžejnějších důvodů pozdějšího řádění. Nutno upozornit, že tento snímek chce být z hlediska skutečných událostí velmi přesný, tj. skoro nic se nesnaží upravovat za účelem dramatizace. V tomto případě to totiž fakt není potřeba.

Druhým důvodem tragédie, který na Nitramově už tak pomatené mysli nic nepřidal, byla jedna žena. Nikoli Riley – zřejmě přítelkyně surfaře, který se s hlavním antagonistou také párkrát potká. Jedná se o bohatou Helen (vynikající Essie Davis), ke které původně přijde posekat trávník, přičemž ho zradí sekačka. Ona jej nevyžene, nechá ho venčit svoje milované psy a spřátelí se. Tihle dva se prostě hledali, až se našli. Protože o ní také nelze tvrdit, že by byla psychicky naprosto v pořádku. Po celou dobu si v podstatě neustále musíme klást otázku, jestli jejich přátelství přeroste v něco víc, tedy v milostný poměr. Ona pro něj dělá první poslední (například mu koupí auto), jelikož si holt neuvědomuje, že tím vlastně ohrožuje jak nevinné lidi, tak vlastně i sebe samotnou. Jediné, v čemž se neshodnou, jest přístup k držení zbraní.

Nitram je film, který trochu doplácí na to, že druhá polovina, resp. zbývající minuty po odchodu Helen představují – až na tři kratší scény – spíše jenom zdlouhavější čekání na závěrečný masakr, přičemž ani realizovanou cestu do Hollywoodu z té zdlouhavosti nevyjímaje. Navíc to vypadá, že si Justin Kurzel coby australský rodák dává mnohem více záležet, když vypráví o událostech, jaké se odehrály v jeho vlastní zemi (Snowtown, Pravdivý příběh Neda Kellyho a jeho bandy), než když se zabývá videoherní adaptací (Assassins‘ Creed) nebo dílem vycházejícím ze Shakespearovy tragédie. Nejen z tohoto důvodu je Nitram počinem, jaký stojí za zhlédnutí, byť místy může být pro slabší povahy obtížněji sledovatelný.

Mouche

Mouche

Mouche