Recenze: Sexy Pistols (Bandidas)

Vydáno dne 12.03.2021
Ve speciálu o knize Prsa zmiňuju Salmu Hayek, takže se podíváme ještě na jeden film, ve kterém si zahrála, navíc spolu se svojí velkou kamarádkou Penélope Cruz, která má taky prsa.

S „geniálním“ nápadem natočit takovouto komedii z westernového prostředí, ve které dvě ženy nepotřebují, aby je muži jakkoli zachraňovali, přišel Luc Besson. Se scénářem mu pomohl častý spolupracovník Robert Mark Kamen. Režie se ujali dva kamarádi z norského městečka Sandejford, tedy Joachim Rønning a Espen Sandberg, kteří později natočili úspěšné tituly Max Manus, Kon-Tiki, Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta, až si šel každý svou cestou – první se pustil do Zloby: Královny všeho zlého, druhý zamířil do České republiky kvůli Amundsenovi. Na začátku pozoruhodné kariéry byl přitom tento nenáročný, resp. někdy až příliš nenáročný komediální western, který byl natočen v Durangu v Mexiku, což mu kvůli atmosféře maximálně prospělo!

Zmíněný Luc Besson se ve své tvorbě jinak nikdy příliš neobtěžoval tím, aby si ověřil fakta. Vždycky mu šlo o to stvořit především pokud možno líbivý biják, a o jeho nelibosti k nějakým průzkumům a rešerším svědčí vlastně i skutečnost, že se nejčastěji věnuje buď sci-fi, nebo akčňákům. A když už náhodou sklouznul zpět do minulosti (Johanka z Arku, Anna), stejně se nedá mluvit o nějaké historické věrohodnosti. V Sexy Pistols mu žánr komedie rovněž umožňuje využít pouze obecně známou přestavu o Mexiku 19. století, byť měl nejen díky Maxmiliánu I. jako Francouz dobrý důvod, proč se o tohle období v dějinách jižního souseda USA více zajímat.

Hlavní hrdinky mají rozdílný původ. Sara Sandoval je miloslečna, co má otce boháče, který jí dopřál vzdělání v Evropě a nemá nic proti její zálibě v drezuře koní. María Álvarez je chudá farmářská děvečka, která už má dost sociálních rozdílů a chce změnit svět. Obě ženy začnou spolupracovat, když jim do života vstoupí záporácký Jackson, jenž vykořisťuje obyvatele a jehož ztvárňuje Dwight Yoakam, což je skoro stejně fatální castingový přešlap, jako v případě Richarda Roxburgha v roli Draculy ve Van Helsingovi. Jasně, snad každý si dokáže už na začátku spočítat, že taky v Sexy Pistols dobro zvítězí nad zlem, avšak jistě by bývalo nebylo od věci udělat to zlo nebezpečnější a hrozivější, nikoli takto prvoplánové a tuctové.

Do značné míry sází tohle dílko na krásu a herecké umění dvou zmíněných hereček, o jejichž fungující chemii (nejen při hašteření a formování parťáctví) na plátně nemohlo být sporu, vzhledem k jejich už tehdy dlouholetému osobnímu přátelství. Účasti Salmy a Penélope vděčí Sexy Pistols za mnohé. Dalším plusem budou některé komplikovanější kaskadérské kousky – ať už na koni při vykrádání banky, při lezení na střechu či při pádu z mostu do řeky. I akční scény pobaví, přestože nejsou vyvedené oldschoolově, nýbrž za pomoci CGI, což žánru obvykle moc nesvědčí (např. Wild Wild West), leč tady to funguje.

O žádné propracované charaktery pochopitelně nejde. Kněz patriotsky pomáhá „domácím“, kteří mají v doupěti nepřítele svou osobu, jinak se však schovávají v ústraní. Kriminalista-detektiv Quentin dokáže po vzoru Sherlocka Holmese nebo Hercula Poirota rozlousknout lecjakou záhadu. To, že má manželku (Audra Blaser), Saru a Maríu neodradí od líbací scény, která je po francouzsku bizarní a akorát nás nutí závidět Stevu Zahnovi, z něhož se později vyklubal Bad Ape. Sam Shepard se stane mentorem obou hrdinek. Měl by působit jako cool borec, před kterým se automaticky skloní všichni záporáci, třebaže jsou v přesile. A právě tak taky působí.

Sexy Pistols (Bandidas) je film u kterého, co se postav týče, spočívá ze všech nejpropracovanější aspekt v Sařině škytání pokaždé, když je nervózní, rozrušená. Její představitelka se po Tenkrát v Mexiku znovu dostane k podobnému útěku, jako byl tento v řetězech, a taky bude házet nože. Takže žádné překvapení na úrovni třeba v RED ze samopalu střílející Helen Mirren. Nebylo ani překvapivé, když Salma ve Fridě zazpívala, jelikož zpívá i v Desperadu, které Julie Taymor evidentně neviděla. Nicméně to už jsem trochu odbočil. V každém případě platí, že v Sexy Pistols vyšla Bessonovi sázka na to, aby se historickou přesností nezabýval. Díky tomu a díky SalměPenélope je postaráno o příjemnou zábavu.