Recenze: Anna

Vydáno dne 30.08.2019 (414 přečtení)
Neuvěřitelné se stalo skutečností!

V tom smyslu, že Luc Besson po čtvrt století trvajícím půstu (Pátý element pro mě není klasika) natočil vynikající biják. Jasně, Tajemství mumie a Mafiánovi byly takové fajn zábavné legrácky, Angel-A dokonce nabídla ještě něco navíc. Avšak Anna se pohybuje o úroveň výš. Pak tu máme Valeriana a město tisíce planet, se kterým v podstatě dokázal nemožné (z vícero úhlů pohledu). A jako producent a scenárista nás s výjimkou prvních 96 hodin zásoboval lacinými akčními fláky, které bohužel nezachránilo ani kvalitní obsazení. Je vlastně takovým příjemným šokem, že se šedesátiletý filmař dokázal do značné míry poučit ze svých chyb a připravil si pro nás co do kvality srovnatelnou podívanou s Leonem, třebaže se jí patrně asi nikdy nedostane tolik pozornosti a uznání, kolik by si zasloužila.

Se zlomovým počinem v kariéře Natalie Portman se Anna jinak příliš srovnávat nedá. Nicméně silné ženské hrdinky nejsou v tvorbě Luca Bessona žádným neobvyklým jevem. Máme Johanku z Arku, máme Lucy, máme Colombianu a samozřejmě Brutální Nikitu, se kterou má Anna zdánlivě nejvíce společného. Ale fakt jenom zdánlivě, protože snímek z roku 1990 postrádá skoro všechny atributy z těch, které dělají tento letošní tolik skvělým. Brutální Nikita sice vznikla v době, kdy výrazné ženské akční hrdinky platily za značně nedostatkové „zboží“, ale jinak mohla konečně nabýt na významu, kdyby na ni šla Anna do kina.

Příběh se totiž odehrává právě v tomto roce, kdy Besson uvedl do kin svůj čtvrtý celovečerákResp. příběh se odehrává i v tomto roce, protože francouzský tvůrce experimentuje s vyprávěcí strukturou. Ne až tak výrazně jako Pulp Fiction, Osudový dotek nebo Město bohů, avšak pořád sehrává ten nelineární styl vyprávění velice podstatnou úlohu. Besson totiž od určitého momentu uvádí nejprve odpovědi a až potom otázky, což je kór v rámci špionážního thrilleru, tedy subžánru, který byl prozkoumán už pomalu ze všech stran, velice férový přístup – takový, jaký svými flashbacky rozhodně nebrzdí.

Občas to možná vypadá, že se i sám autor v těch časových skocích sám malinko ztrácí a jindy zase přijde s něčím, co je tak na hraně uvěřitelnosti. Jenže s diváky hraje hru „půl na půl.“ To znamená, že z jedné poloviny chce natočit seriózní drama jak o poměrech v CIA a KGB, tak v nitru hlavní hrdinky, zatímco z té druhé chce, abychom sledovali zábavný popcornový biják. A pokud na tuhle hru přistoupíme, Annu si téměř maximálně užijeme. Potěší i takové ty drobnosti jako různé zamyšleníhodné příměry (viz např. matrjošky nebo slova o rodině nebo šachové partie), focení á la Marie Antoinetta, ba i fotograf s britským přízvukem.

Také je vidět, že to jde bez těch francouzských bizarností. A vlastně i bez akce, jelikož akčních scén si moc neužijeme, což nevadí jednak proto, že Besson napsal několik vynikajících dialogů a replik (nejen po příjezdu do Paříže se členy modelingové agentury) a že bez výjimky všechny postavy jednají pokaždé v souladu se svým zcela jasně definovaným charakterem. Navíc sekvence á la John Wick v restauraci, zakončená prací s vidličkou, musí pro svou nápaditost vykouzlit úsměv na tváři snad každému příznivci akčního žánru.

Scenárista a režisér nás však přinutí, abychom výrazně zbystřili pozornost už během úvodní pasáže z Moskvy 1985. Přestože ještě neznáme postavy, které v ní figurují, a netušíme, o co se přesně jedná, stejně se podařilo vytvořit výborné napětí, které si drží vysokou laťku po celý film. A při mexickém patu v parku ještě naroste. Vůbec nevadí, že se Besson pouští do lehce riskantních (tj. mírně klišoidních) krokům typu „hlavní hrdinka od útlého věku postrádala rodinné zázemí“ nebo „hlavní hrdinka byla kdysi v podstatě obětí domácího násilí“ nebo „hlavní hrdinka už má zabíjení dost a chce z té smyčky ven.“ Protože díky tomu to Anna začne hrát na dvě, ba možná dokonce na tři strany, a o zábavu je prostě postaráno.

Sascha Luss – jakkoliv je opravdu nádherná – tady neztvárňuje vyloženě nějakou femme fatale, třebaže rovnoměrně přitahuje jak muže, tak ženy. S režisérem spolupracovala na Valerianovi a s Annou dokazuje, že nejen z hlediska fyzického vzhledu, nýbrž i hereckých (a pohybových) dovedností s přehledem utáhne celovečerní film, byť jí možná Besson a další spoluhráči dost pomáhali. Její představení v kombinaci s tou krásnou tváří zanechává rozhodně hlubší dojem, než tomu bylo v případě Scarlett Johansson či Anne Parillaud.

Opomenout nesmíme Helen Mirren, která s bravurou sobě vlastní vystřihla kulhající a kouřící velkou rybu v organizaci KGB. Obsazení Lukea Evanse nám zase v kombinaci s uvedenou herečkou dává vzpomenout na Rychle a zběsile 6. Herecky ovšem více zaujme Cillian Murphy, jehož projev v roli agenta CIA snad ani nemohl být přesnější. Také ostatní, méně známí herci a herečky jako kupříkladu Lera Abova coby lesbická přítelkyně, odvedli vynikající práci. Jakoby všichni našli důvěru ve schopnosti Luca Bessona a tomuto jeho nejucelenějšímu projektu za poslední dlouhé roky proto odevzdali své maximum.

Anna se možná inspiruje více i méně povedenými tituly a využívá zažité a mnohokrát viděné postupy, ale přesto funguje a pobaví! A k tomu vítězí všude tam, kde Rudá volavka selhala. Tempo vyprávění se podařilo optimálně vychytat. Režisér přesně ví, kdy je třeba dení rozvinout a kdy naopak stačí pouhé náznaky. Možná, že kvůli tomu bude Anna pro někoho působit trochu oldschoolově, nicméně to přece ještě není důvod se smát, kdykoliv se objeví titulek odkazující na posun v čase. Nepochopitelné. Anna je prostě epickou podívanou, která se kromě uvedeného zabývá tématem, jaké patří k těm, co se nikdy neomrzí. A tím je svoboda.

Vidět a být neviděn

Nejsou-li svědci, není zločin. Jenže co když jeden svědek existuje a je to malý bezbranný kluk... celý článek

Load: 0.058/0.034