Recenze: Grázlové z vidlákova

Vydáno dne 04.08.2015
Vskutku půvabný název pro film, jen co je pravda.
Sweet Home Alabama. Tenhle slavný song by si klidně mohli prozpěvovat tři nechvalně proslulí bratři Oodieovi, kteří poměrně často a s oblibou odvádějí za místní policii špinavou práci. Sem tam se ale stane, že si spletou dům. O to je pak složitější ten nepořádek zamést pod koberec. Všimne si toho lehce tajemná Celeste, která požádá sourozence o laskavost – vyrvat jejího kmotřence ze spárů bývalého tyranského manžela a přivést jí ho zpět. Jenže jak už to tak u zdánlivě snadných úkolů bývá, ledacos se zamotá a věci dopadnou poněkud jinak, než by měly …

Osobně mě celkem baví sledovat takovéto nezřídka přehlížené tituly jako Devil’s Rejects, Hell Ride či právě Grázlové z vidlákova, ve kterých roztodivní týpci (ačkoliv někdy to bývají i ženy) páchají především na americkém jihu trestnou činnost. Grázlové z vidlákova se chvílemi vyvíjejí tak, že by se z nich mohlo vyklubat cosi jako Od soumraku do úsvitu bez upírů. Bohužel se jedná pouze o záblesky, protože film se jinak ubírá naprosto jiným směrem a postrádá hned několik aspektů, které obvykle povyšují dobrý biják na vynikající. Ten nemůže vzniknout nikdy, pokud nemáte k dispozici především skvělý scénář.

Skvělý scénář, jenž třeba rozvíjí nějakou původní myšlenku. A to způsobem poutavým, chytrým a působivým. Třeba. Grázlové z vidlákova mají být v podstatě o tom, že se banda zabijáků rozhodne poprvé udělat správnou věc. Jenže se nestane vůbec nic, co by je mělo k něčemu takovému přimět. Jo, je tu jedna věc. Mluví se o ní ve scéně, jíž kvůli spoilerům neprozradím, ale můžu naznačit, že by se měla týkat jejich čtvrtého bratra. Ano, měla by se týkat, protože to spíše vypadá, že si jeden z bratrů jenom vymýšlí historku, aby přesvědčil druhého ke spolupráci. Kór když vše završí slovy, že ten čtvrtý bratr „ani neměl jméno“.

Nevím, ale pokud je postava kmotřence právě taková z nějakého osobnějšího hlediska, rozhodně si to měl režisér a spoluscenárista Barry Battles schovat pro svůj další biják, protože takhle kombinuje krimi se sociálním dramatem a ještě se tomu snaží dát punc komedie, což představuje jen velice obtížně zkombinovatelnou žánrovou směsici. A když k tomu přičteme již zmíněný fakt, že Battles s kolegou Griffinem Hoodem mění jednání a částečně i samotný charakter titulních postav podle toho, jak se jim to zrovna hodí (to opravdu není správný přístup), zanechají tito Grázlové z vidlákova pocity vskutku rozporuplné.

Ledacos by teoreticky bývalo mohlo napravit kvalitnější obsazení. Známější a tudíž lepší herci by se jistě dokázali s těmi uvedenými nedostatky vypořádat důstojněji. Billy Bob Thorton a Eva Longoria na všechno sami nestačí. A to ještě můžeme litovat, že se ve filmu osobně nesetkají. Jinak Thomasovi Brodie-Sangsterovi taky není co vytknout a z méně známých tváří obstál nejlépe Andre Braugher, za jehož účast opravdu můžeme být vděční. Jo, a vlastně se tu také objeví nová Tarantinova múza Zoë Bell a s ní několik krásek, ovšem bohužel ve scéně, která je de facto stejně bizarní jako celý tento film a ve které navíc Michael Rapaport plácá jenom samé nesmysly, které asi měly být vtipné.

Grázlové z vidlákova se vůbec zjevně snaží do značné míry „Šílence z videopůjčovny“ napodobovat. Některé dialogy proto zavání podobnou absurditou, jenže Tarantino dokáže i tímto způsobem divákům sdělit celkem podstatné věci, což tvůrci tohoto počinu prostě nedovedou. Zato dovedou stvořit repliky, které jsou na daném místě naprosto totálně úplně brutálně bezpředmětné. Největším kladem filmu tedy bude nikoliv závěrečná přestřelka, jelikož z té se rozhodně dalo vykřesat více, zvláště když svede dohromady – podobně jako v Pravdivé romanci – v podstatě hned tři různé strany, nýbrž samotná vizuální stránka filmu, na které si dal kameraman jistě velmi záležet. Dodejme už jenom, že DVD je sice bez bonusů, ale na vnitřní straně obalu nachází se jeden velice hezký obrázek.

Hugo Colace

Colace Hugo

Samantha Silver