Recenze: Lov lososů v Jemenu

Vydáno dne 14.05.2012
Emily Blunt a Ewan McGregor v nádherném filmu o plnění jednoho neobvyklého přání.
Harriet Chetwode-Talbotová, jakási asistentka bohatého šejka se zálibou ve sportovním rybaření, kontaktuje Freda Jonese, jakéhosi experta na rybolov, kvůli plánu vybudovat řeku pro lososy v Jemenu (Ano, přesně v tom Jemenu, který se nachází na Arabském poloostrově). Ten nápad okamžitě odsoudí jako naprosto nerealizovatelný a nadále se chce věnovat svému výzkumu. Jenže je tu ještě tisková mluvčí britského premiéra, která vidí projekt možného lovu lososů v Jemenu jako ideální příležitost pro odpoutání pozornosti od některých vládních přehmatů, týkajících se (nejen) situace na Blízkém východě. Chtě nechtě, Fred musí začít spolupracovat. Ale jak dostat do Jemenu 10 000 lososů? Budou tam plavat tím správným směrem? Co když se najdou nějací odpůrci projektu? A co když Fred rozhněvá (třeba jen nedopatřením) šejka? Může vydržet jeho manželství? Nemá Harriet ještě nějaké postranní úmysly? No, alespoň, že peněz je dost …

Ano, protože podobně nákladnou, nevídanou a velmi luxusní potřebu si rádi dopřávají především bohatí šejkové. Nevědí coby, a tak si staví velké budovy či kryté sjezdovky na lyžování v místech, kde se zimní sporty jinak rozhodně nepěstují. Zatímco v těchto případech jde spíše o prezentaci velikánského bohatství, kterým disponují, díky čemuž mohou těmito marnotratnými zbytečnostmi ohromovat svět, v případě šejka Muhammeda má Lov lososů v Jemenu i jiný význam. Je si vědom, jak obtížný úkol si zadal, ale jeho radost z rybaření a s tím související víra v úspěšné splnění úkolu mu nesmírně pomáhají. Navíc v samotném lovu lososů vidí náboženský podtext.

Jak doufám alespoň částečně vyplývá z předchozího odstavce, šejk Muhammed (v bravurním ztvárnění egyptské herecké superstar Amra Wakeda) není žádný fanatický šiřitel islámu ani obávaný mocnář, který by v případě nezdaru přistupoval i k vpravdě radikálnějším řešením. Naopak se jedná o velmi střídmého, inteligentního a přemýšlivého člověka, kterému je jasné, že všichni nemusí sdílet jeho filosofii, takže je zároveň připravený naslouchat názorům a myšlenkám ostatních lidí. Hlavní hrdina by se tedy rozhodně nemusel ničeho obávat, kdyby ho snad (třeba jen nedopatřením) rozhněval či dokonce urazil. Jednak by mu to šejk jistě hned odpustil, ale hlavně se nic takového ve filmu nestane. Naopak to bude právě Fred, komu bude moci šejk poděkovat. Možná, že jeho jednání je ovlivněno i tím, že tráví spoustu času na svém úžasném sídle ve Velké Británii, tedy mimo arabský svět.

V hlavních rolích se představují Emily Blunt a Ewan Mcgregor a v podstatě už od samého začátku přemýšlíme nad tím, jestli se dají dohromady nebo ne, byť jsou původně jen kolegové. Ta chemie mezi nimi ale není taková, jako třeba ve Správcích osudu, kde jsme minulý rok viděli Emily v kinech po boku Matta Damona. Těch důvodů k polemice je ale více. K těm hlavním určitě patří fakt, že ve sci-fi podle povídky Philipa K. Dicka byl vztah hlavní dvojice hnacím motorem děje. Kdežto v Lovu lososů v Jemenu mu je věnována menší pozornost a není tak důležité, jestli se sblíží.

Dále za to mohou charaktery postav. Zatímco Damonův politický kandidát vlastně musel být extrovert, McGregorův rybář je mnohem uzavřenější, tudíž bychom v jejich případném vztahu nepochybně spatřovali dominantní osobu v Harriet. A samozřejmě nelze opomenout fakt, že oba mají v době, kdy se seznámí, jiné partnerské závazky. Ona začne chodit s vojákem, který je odvolán do služby a po jedné akci prohlášen za nezvěstného. On je sice ženatý, ale už nějakou dobu jim to s Mary skřípe, takže ani nepřekvapí, že ona mu neřekne, že odjíždí na delší pracovní cestu, a že on si raději povídá s kapry koi, které má v zahradním jezírku. Spíše než jako na romanci jděte na tento film s vědomím, že uvidíte výbornou komedii, protože se celou dobu nese v tak optimistické atmosféře, že na tom nic nezmění ani těch pár dramatických situací.

K dobré zábavě přispívá také Kristin Scott Thomas v roli oné tiskové mluvčí, která neustále srší vtipem. Přesto však bere svoji práci velmi seriózně a evidentně nikdy nepoleví, dokud nesplní, co slíbila. Kéž by takoví byli i všichni politici … Ovšem to by pak zřejmě nebylo takových to mluvčí zapotřebí, protože Patricia Maxwellová svou svědomitostí, aktivitou a angažovaností ve „věci lososí“ jen zakrývá jejich omyly. V každém případě všichni herci (možná s výjimkou Toma Misona v roli vojenského přítele Harriet) a herečky se do svých rolí dokonale hodí a jsou v nich maximálně přesvědčiví a uvěřitelní.

Je svým způsobem zajímavé, že to byli producenti v čele s Paulem Websterem, kdo obsazovali nejdůležitější role. Nikoliv režisér Lasse Hallström, který se po přečtení scénáře sám vehementně hlásil o jeho realizaci. Za svou téměř půl století trvající kariéru natočil několik pozoruhodných děl a stal se respektovanou osobností. Určitě se ale nejedná o tvůrce, kterému byste svěřili kupříkladu komiksovou adaptaci. Ne proto, že je švédské národnosti (třeba režisér Thora Kenneth Branagh pochází se Severního Irska) nebo kvůli tomu, že za čtyři roky oslaví sedmdesátiny (třeba režisér filmu Green Lantern je ještě o šest let starší), ale jednoduše proto, že mu více sedí vyprávění komornějších příběhů, jejichž hrdinové se často ocitají v hodně neobvyklých situacích. Rozhodně se jedná o vynikajícího režiséra s výjimečnou schopností vést herce.

Lov lososů v Jemenu je film, o kterém Hallström prohlásil, že „ze všech mých filmů má nejblíže k Čokoládě“. S tím já osobně souhlasím, protože ji považuju za jeho nejlepší počin. Tedy, považoval jsem až do doby, než jsem viděl ten, který mistrně adaptoval z velmi netradičně napsané knihy Paula Tordaye oscarový scenárista Simon Beaufoy (Milionář z chatrče). Jmenuje se poeticky Lov lososů v Jemenu a rozhodně byste ho neměli propásnout!