Zari

Rozhovor: Marek Epstein

Vydáno dne 06.03.2012

Vyzpovídali jsme pro vás i scenáristu filmu Signál.

Marek Epstein na sebe poprvé výrazně upozornil scénářem k filmu Václav, za který byl (spolu s Jiřím Vejdělkem) nominován na Českého lva. Během udílení těchto nejprestižnějších českých filmových cen si několikrát došel na podium pro odměnu v soutěži Cena Sazky, která oceňovala autory nerealizovaných scénářů. V následujícím roce 2008 dokázal, že i televizní filmy si zaslouží diváckou pozornost. Za výbornou komediálně-dramatickou sci-fi Brainstorm získal cenu Elsa. Letos půjdou v kinech hned čtyři filmy podle jeho scénářů. Tím prvním je právě Signál

 

 

 
 
Námět k tomuto filmu vznikl v době, kdy byl jeho autor v Rumunsku v deltě Dunaje, aby pomohl s hledáním vhodných lokací pro film podle jeho scénáře s názvem Rebarbora, který byl ovšem realizován jako Ryna. „Tam v té deltě Dunaje jsme strávili asi tři týdny a jezdili jsme po těch různých vesničkách. A jednou jsme přijeli do takové nuzné vesničky, tím nechci říct, že by nebyla malebná, ale byla chudá. Byly tam dřevěné domy s napůl slaměnými střechami a uprostřed najednou stála veliká vila a nad tou vilou stál velký vykrývací vysílač. A oni mi pak vyprávěli, že zhruba před dvěma lety tam přišli skauti, teda ti praví, a přišli s nabídkou, že hledají pozemek a obyvatelé ať se dohodnou, kde ten vysílač bude. Samozřejmě tam v těch podmínkách skončil na zahradě starosty a dopomohl mu i k jeho movitosti. A já jsem si tak říkal, co kdyby k nám na Vysočinu do vesnice, kam jezdím spoustu let, někdo přijel, a učinil tuhle nabídku té finanční jistoty tomu člověku, který to bude mít na zahradě. A jak by to třeba posunulo těmi charaktery, které se předtím zdály velice stabilní. Takže z tohoto jsem použil tu premisu, a řekl bych, že je to více náš, český příběh. A ač jsem si na začátku myslel, že to bude jenom komedie, tak mi do toho najednou začali nějak prosakovat i serióznější věci, protože ona by to asi nebyla jenom legrace. A naopak, kdyby to mělo být drama, tak jsem si říkal, že by tam asi nastala spousta vtipných okamžiků," popsal Marek Epstein svou hlavní inspiraci.


FDB: Jak dlouho jste psal scénář k filmu Signál?
Marek Epstein: Film vznikal asi tři roky.

FDB: Máte už vy sám při psaní představu o tom, kdo by byl nejideálnějším představitelem dané postavy?
Marek Epstein: Když se nejedná o zakázku … a v případě Signálu šlo o klasickou „šuplíkovku“, žádnou konkrétní představu nemám. Herci ve vaší fantazii hrají vždy bezchybně.

FDB: Jste spokojený s obsazením Signálu?
Marek Epstein: Byl jsem velmi mile překvapený, jak Tomáš Řehořek donutil velké herce hrát civilně a přirozeně.

FDB: Jak jste reagoval, když jste se dozvěděl, že Signál bude režírovat právě v podstatě stále ještě začínající tvůrce Tomáš Řehořek?
Marek Epstein: Měl jsem pocit, že by to mohlo být trochu „jiné“.

FDB: Ve filmu se objevuje několik řekněme, lyričtějších, přírodních záběrů. Byly už ve vašem scénáři nebo jde o nápad Tomáše Řehořka?
Marek Epstein: Snažím se do textu psát i atmosféry, světla, zvuky. Je možné, že tam nějaký náznak byl. Jako princip nebo snad obrazovou interpunkci to ale použil a vymyslel až Tomáš.

FDB: Vás osobně nikdy režie nelákala?
Marek Epstein: Lákala mě velice. Na FAMU jsem dělal přijímačky na režii a scenáristiku.  Myslím, že většina scénáristů jsou frustrovaní režiséři, co neví, jak to natočit. Několik pokusů mě ale přesvědčilo, že bez talentu to nepůjde.

FDB: Často situujete děj vašich filmů na vesnici. Je pro vás takové prostředí inspirativnější? Nebo je to z jiného důvodu?  
Marek Epstein: Sám jsem si toho nedávno všimnul. Ryna, Václav, Šejdrem a teď Signál. Asi se ty prázdniny u babičky na venkově obtiskly hlouběji, než jsem si myslel.

FDB: Chodíte se dívat na natáčení filmů podle vašeho scénáře?
Marek Epstein: Když mám čas, tak ano. Jako divák.

FDB: Letos by měly jít v kinech čtyři filmy, které jste napsal, přičemž se asi dá říci, že každý z nich v podstatě spadá do jiného žánru. Je nějaký žánr, na který byste si netroufl?
Marek Epstein: Na to mám příliš málo zkušeností. Nejprve musím něco vyzkoušet, abych věděl, že mi to nejde. Zeptejte se mě za deset let. Přiznám se, že mě příliš neláká horor…

FDB: Který český a který zahraniční film vás v poslední době nejvíce zaujal?
Marek Epstein: Tuhle otázku nemám rád. Připomíná mi tu s tím, jaké jídlo máte nejraději.  V dnešní době je tolik báječných filmů. Naopak si myslím, že je škoda, že se lidi a priori před nějakým žánrem nebo tématem uzavírají dřív, než film vidí. Nedávno jsem viděl třeba film Černobílý svět. Krásný biják.

FDB: Na čem pracujete v současné době? Je to stále ještě nová verze pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký nebo máte rozpracovaný už i nějaký další projekt?
Marek Epstein: V případě Dlouhého, Širokého a toho posledního je to to nejhorší, co se s textem může stát. Zasekne se u producenta, který má spoustu jiných problémů a nedokáže látku zrealizovat. Ale letos točí Jirka Strach jinou pohádku, kterou jsem upravil podle předlohy Mateje Mináče Šťastný smolař. Tak uvidíme, kterou polovinu názvu film dostane do vínku.
 


Marek Epstein je jedním z nejoriginálnějších českých autorů současnosti. Přitom původně dělal atletiku. Kdo ví, třeba by to býval dotáhl až do reprezentace. To už se ale nikdy s určitostí nedozvíme, takže je dobře, že si nakonec vybral film. O tom svědčí i fakt, že jeho Vrásky z lásky, Bella Mia, a především detektivka Ve stínu patří k nejočekávanějším domácím filmům letošního roku.
 
(Autor: Tomáš Kordík)
 
Reklama
Reklama
Reklama